Jump to content

Edit History

krabbelars

krabbelars

Hei!

Vil si dette er en meget bra , lett , og ikke minst romslig båt.  Denne planer fint både med 40- og 50 hester.

Men relativt flat under og ikke best egnet for krapp sjø , og den vil også drive av lett pga den lave vekten.

Har hatt en slik i relativt stor sjø , og det går bra om du drar ned passe på farten. Og ellers når vi snakker om fart , pass på når du skrår over hekkbølger o.l. i litt fart , for den kan spore til siden (med mye flate i vannet/lett båt).

Tenkte tanken om materialtretthet som problem over noen år i bruk , pga. de tynne sidene. Man kan merke at det vibrerer en del når du treffer sjø. Selv hadde jeg laget hull til åregafler , for å kunne ro i tilfelle jeg ønsket , men også som en ekstra sikkerhet. Hullene til åregaflene brukte jeg også til å sette ned et lett tverrstag hvis jeg visste at jeg ville komme ut i stor sjø. Som en ekstra sikkerhet dette , men det gjorde også at det ikke støyet / ga like mye ressonans i skroget. 

Kan vel max ha 70HK på denne , og min hadde en lett 70HK 4T Yamaha. Gjør over 30 knop med slik , og det syns jeg holder plenty med den typen båt.

Brukte 10l i timen ved 20 knop  - alene i lettlastet båt , noe som er veldig bra.

Ville kjøpt denne hvis prisen var rett, har du noen bilder du vil dele?

krabbelars

krabbelars

Hei!

Vil si dette er en meget bra og lett båt, så du kan fint plane både med 40- og 50 hester.

Men relativt flat under og ikke best egnet for krapp sjø , vil også drive av lett pga lav vekt.

Har hatt en slik i relativt stor sjø , og det går bra om du drar ned passe på farten. Og ellers når vi snakker om fart , pass på når du skrår over hekkbølger o.l. i litt fart , for den kan spore til siden (med mye flate i vannet/lett båt).

Tenkte tanken om materialtretthet som problem over noen år ,pga. de tynne sidene. Man kan merke at det vibrerer en del når du treffer sjø. Selv hadde jeg laget hull til åregafler , for å kunne ro i tilfelle. Og hullene brukte jeg til å sette ned en tverrstang hvis jeg visste at jeg ville slå hardt i stor sjø. Som en ekstra sikkerhet ,men dette gjorde også at det ikke støyet / ga like mye ressonans i skroget.

Kan vel max ha 70HK på denne , og min hadde en lett 70HK 4T Yamaha. Gjør over 30 knop med slik , og det syns jeg holder plenty med den typen båt.

Brukte 10l i timen ved 20 knop  - alene i lettlastet båt , noe som er veldig bra.

krabbelars

krabbelars

Hei!

Vil si dette er en meget bra og lett båt, så du kan fint plane både med 40- og 50 hester.

Men relativt flat under og ikke best egnet for krapp sjø , vil også drive av lett pga lav vekt.

Tenkte tanken om materialtretthet som problem over noen år ,pga. de tynne sidene. Man kan merke at det vibrerer en del når du treffer sjø. Selv hadde jeg laget hull til åregafler , for å kunne ro i tilfelle. Og hullene brukte jeg til å sette ned en tverrstang hvis jeg visste at jeg ville slå hardt i stor sjø. Som en ekstra sikkerhet ,men gjørde også at det ikke støyet / ga like mye ressonans i skroget.

Kan vel max ha 70HK ,og min hadde en flott og lett 70HK 4T Yamaha. Gjør over 30 knop med slik ,og det holder plenty med den type båt.

• Create New...