Jump to content

Edit History

Seilars

Seilars

Ved lading tar bulk de første ca. 80%. Absorpsjon tar da over ladingen opp til 98-99%, og så må man ikke glemme at float skal toppe de siste 1-2%.  Gjør man ikke det så får man unødvendig slitasje. For dem som ikke liker å ligge på landstrøm pleier jeg derfor å si at laderen bør stå på med batteriets påstemplede float spenning i 24-48 timer før lader frakobles. Det er ikke viktig å gjøre dette hver gang, men minst et par ganger i måneden bør dette gjøres. Velger man å senke float spenningen til lavere verdier så må båten regelmessig ligge lenger til float lading enn disse 24-48 timene. De fleste båtene i norge brukes ikke 5 dager på rad minst 2 ganger i måneden, og da mener jeg man kan vurdere feks.13,4V float.  Men med strek under....Man må da sjekke om man får toppladet batteriene sine.  Det gjør man ved å se hvor mye strøm de tar til seg om man etter disse 5 dagene starter en absorpsjons lading. Det skal da være fullt slik at strømmen raskt faller til en verdi nær 0A.  Det skal uansett ikke være noen stor forskjell fra strømmen som lades etter tilsvarende lading med påstemplet float spenning. 

Seilars

Seilars

Ved lading tar bulk de første ca. 80%. Absorpsjon tar da over ladingen opp til 98-99%, og så må man ikke glemme at float skal toppe de siste 1-2%.  Gjør man ikke det så får man unødvendig slitasje. For dem som ikke liker å ligge på landstrøm pleier jeg derfor å si at laderen bør stå på med batteriets påstemplede float spenning i 24-48 timer før lader frakobles. Det er ikke viktig å gjøre dette hver gang, men en gang eller to i måneden bør dette gjøres. Velger man å senke float spenningen til lavere verdier så må båten regelmessig ligge lenger til float lading enn disse 24-48 timene. De fleste båtene i norge brukes ikke 5 dager på rad minst 2 ganger i måneden, og da mener jeg man kan vurdere feks.13,4V float.  Men med strek under....Man må da sjekke om man får toppladet batteriene sine.  Det gjør man ved å se hvor mye strøm de tar til seg om man etter disse 5 dagene starter en absorpsjons lading. Det skal da være fullt slik at strømmen raskt faller til en verdi nær 0A.  Det skal uansett ikke være noen stor forskjell fra strømmen som lades etter tilsvarende lading med påstemplet float spenning. 

• Create New...