Jump to content

Edit History

pipe

pipe

Hulda skrev for 2 timer siden:

Lad batteriene, koble fra ledningene og la dem stå. Lad opp en gang i løpet av vinteren.

Ammen men med dagens batterier er det ikke nødvendig å lade opp i løpet av vinteren.
Selvutladingen er lav slik at ett fullt batteri på 12,75V vil typisk ha 12,5V etter 7 måneder.

Jeg ser for egen del ingen god grunn til å ha batteriladeren tilkoblet 24/7  da jeg er sett eksempler på at intelligente batteriladere har over ladet batteriene under vinteropplag.
Antagelig er de fleste tilfellene realitet til dårlige batteri(er) men man vil ikke tørrkoke hele batteribanken hvis ett av batteriene takker for seg under vinteropplag.
 Men også batteriladeren kan feile slik at den intelligente laderen ikke er det lenger.
Det skal riktig nok noe til at det overnevnte skjer men så lenge det skjer med flere vært eneste år så avstår jeg da alternativet for meg er like bra.

pipe

pipe

Hulda skrev for 2 timer siden:

Lad batteriene, koble fra ledningene og la dem stå. Lad opp en gang i løpet av vinteren.

Ammen men med dagens batterier er det ikke nødvendig å lade opp i løpet av vinteren.
Selvutladingen er lav slik at ett fullt batteri på 12,75V vil typisk ha 12,5V etter 7 måneder.

Jeg ser for egen  ingen god grunn til å ha batteriladeren tilkoblet 24/7  da jeg er sett eksempler på at intelligente batteriladere har over ladet batteriene under vinteropplag.
Antagelig er de fleste tilfellene realitet til dårlige batteri(er) men man vil ikke tørrkoke hele batteribanken hvis ett av batteriene takker for seg under vinteropplag.
 Men også batteriladeren kan feile slik at den intelligente laderen ikke er det lenger.

• Create New...