pipe
ozo skrev for 4 timer siden:Dette er en unødvendig streng vurdering av hva som er søppel og ikke.
Neida det er fakta at ett batteri som kommer ut av vinterlagring med lav spenning har blitt søppel.
Du mente sikkert at man kan unngå det ved å etter lade batteriet i løpet av vinteren.
Min erfaring med batterier som faller unormalt mye på spenningen under lagring er at batteriet er inne i sin siste livssyklus så det er like greit å bytte det ut.
Ofte er det krypstrøm innvendig i batteriet som skyldes gromms og forurensninger så kortslutting/cellefeil er ikke langt unna.
Tiden med opptil 10% selvutladning pr måned for bly/syre batterier er definitivt over for de fleste batteriprodusenter.
Sønnak oppgir at ett full ladet bly/syre batteri har 12,5V etter 7 måneder.
Så de som sover bedre om natten ved å kontrollere batteriene sine regelmessig i løpet av vinteren kan gjerne gjøre det for min del men jeg gidder ikke å ta den jobben med innpakket båt.
Nå tar jeg snart å topplader batteriene mine og lukker båten frem til uti mars engang.
Det er fire måneder og det har ikke ett batteri som er i form noe problemer med å takle