pete Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Ad flaggterminologi: Kan noen forklare meg forskjellen på tone / heise stryke / fire <{POST_SNAPBACK}> Å toneflagg er et lån fra hollandsk: toonen = vise, altså å vise flagget. Å stryke flagget likeledes fra nedertysk:striken, egentlig utslette/ fjerne. Det er da en nyanseforskjell mellom å heise flagget og å tone det, da du må heise det for å tone det, og du må fire det for å stryke det. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 Ærede hr. baatfører Charente. Naar man nu leser de inlæg her på "Baatblassen" set utifra Deres høit betimelige inlæg hvorhvit vores Nationalflag er utsat for en degenerering av det Nationalsymbol for Det Frie Kongeriget Norge i blant det moderne "baatfolk" der ferdes rundt i stort sett belaante farkoster av ymse qvalitet, maa det nævnes at det glæder mitt hjerte stort at det dog finnes sanne skippere med nationalfølelse og kunnskap tilstæde for at oplyse de "kunnskapsløse". En vil allikevel, Hr. baatfører Charente, anmode om at de inlæg der hevder bruk av avanceret tæcnologi ikke anbefales anvendet, da dette efter mit syn ikke fritas den enkelte borgers plict til at hedre vores Fædrelandsflag. En vil allikevæl benytte anleedningen til at takke saa meget for at dette om saa kallede "traad" har været startet av en engatieret patriot. "GUD SIGNE VORT DYRE FÆDRELAND" - og vor fritid på sjø og fiord ogsaa.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Skipper Worse Svart 16.September.2005 Del på Facebook Svart 16.September.2005 (redigert) Som Koffi Annan sa da han forhandlet med Sadam Hussein: You have to speak softly - but carry a big stick" Det var nok Teddy Roosevelt som sa det. Han som senere ble "Tiedemanns Teddy, Alle Manns Ven". Om Kofi siterte det, er en annen sak. dette blir bra, en makeløs manik, en selvhalende flagg automatik. Men var det ikke noen ovenfor som var kritisk til bruken av förniklad strut??? Og det beste av alt - vi må jo ha så mange batterier ombord at vi kommer til å lage enda større hekkbølger. Hører de Worse - halloen! Ja, men det er egentlig bare et gode, for da kan det settes opp flere bølgekraftverk ange steder langs kysten og da går strømprisen ned. Og da tilsier logikken at oljeprisen følger med nedover, og dieselen blir billigere slik at almuen kan ta til vannet for sin atspredelse. En ekte vinn-vinn situasjon! Hvad nøler I efter??? Hmf. Det ble lite om flagg, dette. Om det betyder noget, så er det slik om bord i Hangarskibet, at det Hellige Flagg, for hvilket Vore Falne falt, til hvilket vi troskap dagligen burde sverge; heises når skipperen eller QB er våken, eller finner det for godt, eller husker på det; men alltid fires ved solens nedgang under horisonten dog i alle og ethvert tilfelle senest kl 21:00 lokal tid; dog uten ceremoniell og under full værdighet og respekt. For Konge, Fædreland og Flaggets hæder, i all ærbødighet, Jacob Worse d.e. Redigert 16.September.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Tenk å være så blærete da, flagge kl.06 for å vise hele havna at nå har jeg stått opp. Thor det er en ting du ikke har tenkt på, Det ække noen som ser at du flagger så tidlig, vi andre sover fortsatt. Mariell <{POST_SNAPBACK}> Egentlig så skulle nok reiaren være kledd i mørk dress tenkende dype fædrelandskjære tanker mens kongerikets nasjonalhymne høres svakt i bakgrunnen. Fordelen er jo ingen ser at det kommer sammenrullet på stanga og reiarens uskyldige lyseblå kan skue utover vannet med sin kaffe og oppføre seg som det svinet han egentlig er. Helt uforstyrret også Siden jeg har forstått at jeg svever i flaggmessig vakuum for ikke å si i flaggmessig grov villfarelse så vil nok rikets nye regjæring påby at alle lystfartøy utstyres med flagg heisings/halings automatikk med dertil hørene reveljer og fanfarer. På denne måten vil landets allmue få en oppbyggende start og en verdig slutt på hver eneste dag. Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 en link i Norsk Lovdata. <{POST_SNAPBACK}> Linken? Mine sitater kom fra en bok som heter "Utdrag av maritime lover og forskrifter". av Sjøkaptein Jacob J. Johansen. Instruksen det henvises til der skriver seg riktignok fra 1951. Slik jeg ser det er det nøyaktige regler for bruk av flagget på offentlige bygninger og fartøy, militære fartøy og utenriksstasjoner. (og båter med KNS-flagg). For oss med småbåt er det ingen skrevne lover. Å ha flagget oppe døgnet rundt er like riktig, eller uriktig, som å tute og fire kl. 21:00. Det meste går på sedvane og tradisjoner. Jeg har også sett forskjellig praksis på skip i utenriks fart. På noen skip henger det oppe døgnet rundt, mens andre aldri har det oppe. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
OT-flyktning Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Jeg har også sett forskjellig praksis på skip i utenriks fart. På noen skip henger det oppe døgnet rundt, mens andre aldri har det oppe. <{POST_SNAPBACK}> Det jeg har sett på en ferje mellom Skandinavia og kontinentet (det er lenge siden og jeg må ta forbehold om dårlig hukommelse) det var at flagget ble firet med en liten vinsj og istedenfor å bli tatt av forsvant den bare inne i et rør (hvor flagglinen gikk gjennom) til den ble heiset igjen 'ut av røret' neste dag Kanskje besetningene oppe på brua hadde noen spesielle ritualer mens knappen ble trykket inn... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Det jeg har sett på en ferje mellom Skandinavia og kontinentet (det er lenge siden og jeg må ta forbehold om dårlig hukommelse) det var at flagget ble firet med en liten vinsj og istedenfor å bli tatt av forsvant den bare inne i et rør (hvor flagglinen gikk gjennom) til den ble heiset igjen 'ut av røret' neste dag Kanskje besetningene oppe på brua hadde noen spesielle ritualer mens knappen ble trykket inn... <{POST_SNAPBACK}> Tilsvarende patent var det på Bastøfergene før Bastø-Fosen tok over. Da Bettum (?) drev fergene var alltid flagget heist i aktere mast under overfarten. Forøvrig kan det jo være interessant å se hva som kom frem i en tilsvarende tråd: Flagget oppe etter kl 21.00 i fart?? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Rolf Svart 17.September.2005 Del på Facebook Svart 17.September.2005 Tenk at noe så enkelt kan gi så mange svar....... De flaggregler som jeghar sitert i utgangspinktet er fra en link i Norsk Lovdata. Iflg. disse regler er det ingen unntak som er godtatt. Reglene gjelder også på Vannsjø og i andre innenlands vassdrag i Norge. Utenlandsreglene og reglen som gjelder år et fartøy er under fart gjeler ellers. Et fartøy er bare uner fart når motoren går og ingen fortøyninsliner er i land. Dette gjelder også npr man er i utlandet (les Strømstad). tenk at noen så enkle regler skulle skape slike diskusjoner!!!!!!!!! mvh Charente <{POST_SNAPBACK}> For meg virker teksten du siterte i første innlegg veldig lite "lov-aktig", kunne vært artig om du kunne kommet med linken..... et raskt, sikkert amatørmessig utført søk i Lov data fant ingen regler lik dem du henviser til, men med litt assistanse finner jeg dem sikkert.... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
kapptein Svart 18.September.2005 Del på Facebook Svart 18.September.2005 Utenlandsk? Har observert 3-4 båter i sommer med amerikansk flagg (USA), i stedet for norsk. De er kanskje bygget "over there" og leveres med (produsentlandets) flagg? En enkelt hadde sågar norsk flagg med et USA-flagg innfelt øverst nærmest stanga ("sildesalat"). Det må da være :nono: ?? Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Fru Charente Svart 19.September.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2005 Her er linken som er etterlyst av bl. a Krapyl http://maritimstart.com/flaggfoering.shtml mvh Charente Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 19.September.2005 Del på Facebook Svart 19.September.2005 Her er linken som er etterlyst av bl. a Krapyl http://maritimstart.com/flaggfoering.shtml mvh Charente <{POST_SNAPBACK}> Ok, så det kommer fra Maritim Start (og ikke LovData?). Det foklarer jo forsåvidt de ikke så "lov-aktige" formuleringene. Så da er jo ikke det du siterte offisielle flaggregler, hverken for marinen, handelsflåten eller det offentlige og dermed heller ikke for lystbåtflåten, ref. det som Maritim Starty skriver i innledningen " Vi blander offentlige regler og regler for handelsflåten noe i denne sammenheng" At det er greie retningslinjer er jeg med på men det bør ikke fremstilles som om det er de absolutte, uomtvistelige "Flaggreglene" for det er det ikke. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Krapyl Svart 19.September.2005 Del på Facebook Svart 19.September.2005 Aha, MaritimStart. Da synes jeg komitteen til Sjøfartsdirektoratet/Skipsførerforbundet/Rederiforbundet har litt mer tyngde enn MaritimStart. Men jeg hevder fremdeles at det ikke er noen lover som regulerer bruk av vanlig flagg på fritidsfartøy. Å ha flagget oppe hele tiden er like riktig som å tute og fire kl. 21:00. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Jens_P Svart 19.September.2005 Del på Facebook Svart 19.September.2005 Tar man utgangspunkt i Forskrift angående bruk av statsflagget og handelsflagget så står det i § 6 at Flagning på fartøier retter sig efter de almindelige regler for flagning til sjøs. Det som ser ut til å være utfordringen er å finne disse almindelige regler for flagning til sjøs. Det virker som dette er uskrevne regler og at nærmeste man kommer er flaggregelementet til KNS. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sigurd Svart 19.September.2005 Del på Facebook Svart 19.September.2005 Det virker som dette er uskrevne regler og at nærmeste man kommer er flaggregelementet til KNS. <{POST_SNAPBACK}> Tror nok det er det nærmeste en har kommet en konklusjon hver gang dette temaet har vært oppe. Jeg for min del savner ikke noe reglement. Vi som er litt mer enn middels interesserte klarer oss bra uansett. De som bruker flagget som "tørkehåndle" og gir blaffen i det mest grunnleggende vil gjøre det uansett regler tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 I kveld gjorde jeg en herremann oppmerksom på at flagget fremdeles vaiet i vinden (kl 2300), på en høflig og fin tone. Svaret jeg fikk var "Jeg følger kun flaggreglene i store byer". Ligger i Kristiansand, og vedkommende kommer fra Stavanger. Så ikke den komme... Sitér dette innlegget Link to post
Tallisman Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Opplevde i min tid som ung sjømann i 1970 att flagget skulle taes ned hver kveld og heises ved daggry dette hvar svært vigtig att det ble utført. Opplevde nå i senere år før jeg sluttet som sjømann att flagget hang døgnet rundt uansett om Skipet hvar i sjøen eller landlige. Flagget henger i dag som en tjafsete fille bak i skorsteinsrøyken stort sett døgnet rundt på alle yrkesfartøy . Det er rett og slett ingen som har tid og bry seg med og ta flagget ned i dag på lasteskip. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Har ideen om at flagget må ned kl 21 utspring i noe som helst praktisk av betydning? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 tror ikke det.....tror det er gamle militærregler..... andre land kan ha sin flagg oppe døgnet rundt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Kanskje på tide å hente frem dette 10 år gamle innlegget? Jeg må si meg helt enig i Deres forferdelse over allminnelige sjøborgeres håndtering av vårt nasjonalsymbol. Jeg har gleden av å være en hel del i vårt naboland - og til min glede observerer jeg der at både det lokale politiet (sv. Polisen) og Kystvakten (sv Kustbevakningen) har flaggregler som en av sine hovedoppgaver på sjøen. Jeg hadde lenge håpet at vår tidligere så tradisjonsbundne Regiering skulle støtte et slikt tiltak også i Norge - men dengang ei. Og nu etter valget - nei nu vet jeg nesten ikke hva jeg skal tro lenger. Vi får håpe at vår nye Statminister diskuterer dette over en kopp The med sin svenske kollega. Tross alt handler dette om respekt for nasjonens symbol. Og Norge er en stor sjøfartsnasjon med lange tradisjoner som må holdes i hevd. Dette er sågar nedfelt i Norges lover, Straffelovens § 423. Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er det noe å undres over at respekten for lov og rett i dagens samfunn forvitrer?Med stor respekt meddeler jeg at det muligens er en liten diskrepans i Deres sitat. Fra min tid som flaggansvarlig i guttespeiderkretsen mener jeg å erindre at vår barnelærdom om flagg tilsier at flagget først skal splittes i sine enkeltdeler - deretter brennes. Et flagg skal ikke brennes helt - da dette er en form for protest mot nasjonens symbol, og det er vel ikke de De mener at vi skal gjøre, min godeste Charente. Nei oppvigleri mot flagget - det står nok ikke de for min Godeste. Brenne flagget skal også gjøres om flagget kommer i bakken under heising slik at det blir forurenset. Jeg viser også til Norges Lover, Lov om Flagg som nesten vakkert, for ikke å si poetisk presist, beskriver vårt nasjonalsymbol:§ 1. Norges Koffardiflag skal være et høirødt, med et mørkeblaat, og af en hvid Kant indfattet Kors, i fire retvinklede Firkanter afdelt Flag, hvis Bredde skal forholde sig til dets Længde som 16 til 22. De tvende, Flagstangen eller Gaffelen, naar Flaget heises fra Mesanen, nærmeste Firkanter skulle være Kvadrater og hver af dem indtage 6/16 af Flagets Bredde og 6/22 af dets Længde, hvorimod de tvende yderste Firkanter ved en lige Bredde skulle indtage 12/22 af Flagets Længde. Bredden af det blaa Kors skal udgjøre 2/16 af Flagets Bredde eller 2/22 af dets Længde og Bredden af den hvide Kant 1/16 af Flagets Bredde eller 1/22 af dets Længde. Faktisk har jeg til min bestyrdelse observert flagg utenfor disse helt sentrale mål. Og ikke nok med det - noen flagg her til og med en blå farge som avviker fra den allminnelige møre blå.Forvørig har vi alltid vekkerklokken på når vi er ombord slik at kl 0758 står flaggvakten klar til heising av flagget. Samtidig har vi en liten kasettradio som spiller flaggsangen. Forøvrig ruller ikke jeg flagget på stangen - da synes jeg det mister sin naturlige fasong. Vårt flagg brettes etter fastsatt program - med ulikt mønster hver dag. Det pakkes da inn i flaggsnoren med et slippestikk. Når flaggstangen da settes på om morgenen foldes flagget vakkert ut med et enkelt rykk i flaggsnoren - og flaggsnoren festes så med et dobbelt halvstikk rundt flaggstanden. Nydelig rett og slett. Gode tradisjoner holder man i hevdOg kl 20.59.45 da lyder trompetsignalet blåst fra fordekket av pågående flaggvakt ombord slik at alle våre gode sjøkollegaer i omgivelsene kan gjøre seg klare til en koordinert flaggfiring. Dette er en sak som alltid velkommes av våre naboer. I tillegg briefer vi alltid våre naboskip straks vi ankommer en ny havn slik at vi alle er klare til å fire flaggene koordinert på være lakkerte teakstenger (jeg har til min forferdelse i det siste sett at enkelte moderne helplanende båter har flaggstenger i stål - hvilket dårlig sjømannskap - det er teak som gjelder ombord i ethert skikkelig fartøy). I løpet av vinteren planlegger vi faktisk også å installere en skipsklokke slik at vi til opplysning og glede for våre nabobåter kan slå glass slik man skal gjøre ombord på et hvert riktig fartøy. En annen sak som jeg nå øver vår yngste matros ombord i er fløyiteblåsing. En rik tradisjon jeg ble observant på da jeg tjente landet i vår stolte Marine. Fra og med neste sesong vil alltid vårt stolte fartøys befalshaver hilses velkommen av et taktfast fløitesignal når han embarkerer fartøiet.Jeg deler også Deres forundring over at så få lystbåtfartøyer praktiserer hilsing med flagget. Nu til dags ser man stadig vekk den enkle varianten av at folk hilser på en uelengant måte og nærmest løfter hånden i været uten mål og mening. Hadde de enda hatt en skipperlue de hilste til - da kunne man muligens forstått denne enkle form for honnør. Ettersom vi alltid har flaggvakten parat praktiserer vi hilsing med flagget. Og jeg kan si at å være flaggvakt ombord på det stolte fartøi M/B Bitteliten III slettes ikke er noen enkel jobb når vi cruiser utover indre Oslofjord i 30 knop. Vi passer alltid på å passere båter i en avstand der de ser at vi hilser med flagget. Denne stolte honnør er jeg sikker på veier opp våre sjøkollegaers smule irritasjon over våre bølger. Man er da på sjøen, ikke på landeveien.Rett som det er hender det at vi må bytte liner på flagget da disse slites ut av friksjonen mot trinsene i flaggmasten. Om du har noen råd om trinser eller muligens spesialtau er jeg ytterst takknemmlig. Jeg har tenkt å kontakte Elvstøm seilmakere på Snarøen -mulig at de har noe tau som er mer holdbart enn dagens flaggliner. Men kanskje har De noen kontakter i næringslivet her som kan bistå? Det finnes jo så mye fint i moderne materialer nu til dags. Og apropos flaggliner - de var da mye sterkere og bedre før i tiden - var de ikke det? Jeg minnes da godt fra mine ungdomsår i guttespeiderforbundet at disse linene aldri ble byttet ut. Nei, nu til dags er ikke ting slik det burde være - hverken med flaggregler eller holdbare materialer. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Flagg"regler" finnes i flere land, et raskt søk på nett finner regler for Tyskland: http://www.sportbootausbildungszentrum.de/adac-merkblatt_flaggenfuehrung.pdf UK: http://www.ab-sailingcruises.co.uk/flagetiquette.pdf US: https://www.sailonline.com/seamanship/general-seamanship/flag-etiquette For min egen del er jeg litt ambivalent. På den ene siden er jeg stolt over å være norsk og av det norske flagget, og liker å ha det norske flagget på min båt. Jeg prøver å etterkomme "reglene" i Norge, men i Middelhavet lar jeg flagget henge så lenge båten er under kommando (dvs. også i havn om natten) siden det er sedvane der. Jeg synes dessuten det er viktig å bruke gjesteflagg når man er på besøk i et annet land. På den annen side er jeg ikke så begeistret for selvoppnevnt "flaggpoliti" som skal fortelle andre hva de skal gjøre, og er vel heller ikke tilhenger av pompøse eller "morsomme" sermonier ved flaggfiring - mest beregnet på show-off. Jeg er heller ikke så begeistret for overdrevet nasjonalisme og selvgodhet. Må innrømme at når det kommer inn en (gresk-registert) charterbåt med et kjempedigert norsk flagg (gjerne i styrbord saling) i Hydra havn -full av brautende nordmenn - vil jeg heslt ta ned mitt eget flagg.... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Jøss - jeg var ikke oppmerksom på denne tråden før. Jeg gjorde en del research på egenhånd, som ble til båtwikiartikkelen om flagg - ser ut til at de konklusjonene jeg har kommet med der er nokså sammenfattende med gjeldende oppfatning i denne tråden :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Akvanauten Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Jeg møtte Kongeskipet idag, og hilste med flagget. Jeg klarte ikke å se at Kongeskipet besvarte min hilsen. Hvor lenge skal jeg da vente før jeg kan heise flagget til topps igjen? Sitér dette innlegget "If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!" Link to post
Worry II Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Akvanauten skrev 27 minutter siden: Jeg møtte Kongeskipet idag, og hilste med flagget. Jeg klarte ikke å se at Kongeskipet besvarte min hilsen. Hvor lenge skal jeg da vente før jeg kan heise flagget til topps igjen? Det er klare regler for dette. 25 minutter ! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli 3 hours ago, Akvanauten said: Jeg møtte Kongeskipet idag, og hilste med flagget. Jeg klarte ikke å se at Kongeskipet besvarte min hilsen. Hvor lenge skal jeg da vente før jeg kan heise flagget til topps igjen? Da jeg var i marinen hilste vi på alle marinefartøy men ikke på lystbåter! Det var hilsing med fløytesignal fra broen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Roger jo Svart 29.Juli Del på Facebook Svart 29.Juli Akvanauten skrev for 7 timer siden: Jeg møtte Kongeskipet idag, og hilste med flagget. Jeg klarte ikke å se at Kongeskipet besvarte min hilsen. Hvor lenge skal jeg da vente før jeg kan heise flagget til topps igjen? Når du ser hekken på kongeskipet er det forbi deg og har latt være å besvare din hilsen, da heiser du eget flagg. 25min da er ca. 10 NM i 5-6 knop mellom dere. Tull.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.