Jump to content

Flagg og flaggregler

Fru Charente

Recommended Posts

- Staten har en egen forskrift å forholde seg til, mens for private er det skikk og bruk som gjelder, sier flaggviter Jan Oskar Engene og fortsetter:

- Staten har flaggplikt. Privatpersoner har flaggfrihet og kan gjøre mer som de vil, innenfor rammene av vel innarbeidede flaggtradisjoner.

Kaasa bekrefter at flaggreglene ikke gjelder for flagg i private hager eller for eksempel vimpler, balkongflagg eller båtflagg:sailing::flag:

Kan man flagge når man vil?

I Norge kan man i utgangspunktet flagge på akkurat den dagen man vil. Privatpersoner er ikke pålagt å flagge på offentlige flaggdager, men det er vanlig å gjøre det. Det samme er det på bursdager, konfirmasjoner, bryllup, dåp eller andre merkedager.

Olevine skrev 34 minutter siden:

Hvor finner jeg denne regelen, og hvem gjelder den for?

Den finner du ikke noen steder, jeg lagde den i stad :flag: Den gjelder kun om du er en båt i bevegelse oppå en skole eller offentlig bygning, må vite. Sier seg jo selv. Ellers kan du bestemme selv.

I de fleste havner vi kommer til, ber automaten om nasjonalitet. Rent bortsett fra grunnlag for statistikk, tenker jeg at om man av en eller annen grunn ønsker å kontakte en norsk båt, kan man utelukke alle andre nasjonaliteter. Derfor heiser jeg flagget før vi forlater hjemmehavnen, og firer det etter at vi har kommet tilbake til hjemmehavnen. Selv om flagget fra Biltema etter hvert ble noe frynsete, men fargene holdt fint i de syv ukene turen varte. Nytt år, nytt flagg.

Jeg bare dør etter å lyssette flaggstangen hjemme og la flagget henge 24/7 alla slik man gjør i USA.
Tror mange i dette best borgelige strøket hadde dauet.
Hittil henger det en norsk vimpel der 364 dager i året og den siste dagen som er 17 mai finner far frem ett gedigent norsk produsert ullflagg som sikkert kostet mer en porschen til naboen i sin tid

J-Å skrev 36 minutter siden:

Jeg tror jeg skal skaffe meg et hvitt flagg med seilnummeret på, for bruk når storseilet er nede. Siden jeg ikke ønsker å reklamere for en bestemt religion.

Forståelig, mange blir kristne bare de ser et nordisk flagg. Selv på avstand.

:flag::flag_da::flag_sw:

On 7/29/2024 at 9:19 PM, Olevine said:

Hvor finner jeg denne regelen, og hvem gjelder den for?

Eventuelt så er det KNS' flaggreglement som er mest autorativ, den skal følges av alle medlemmer av KNS som fører splittflagg, for alle andre er det trolig de retningslinjene som er nærmest "skikk og bruk for flagging til sjøs".  Lovdata sier ingenting eksplisitt, bare refererer til "normale regler for flagging til sjøs".

https://www.kns.no/om-kns/lover-og-reglementer/flaggreglement/

Regel 6 der sier:

Hilsing foregår ved langsomt å senke og heise flagget en gang.

Det er altså ingen 25-minuttersregel.  Jeg tolker den mer som en ti-sekunders-regel.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

On 7/29/2024 at 10:27 PM, J-Å said:

Siden jeg ikke ønsker å reklamere for en bestemt religion.

Jeg har også tenkt de samme tanker,  blir man ansett for å være kristne korsfarere i land som ikke har noe forhold til det nordiske flagget når man kommer med et kors i hekken?  Riktignok et horisontalt kors.  Jeg tror kanskje jeg var så gammel som 12 eller 13 da jeg så det religiøse aspektet for første gang - jeg var på besøk, og de jeg var på besøk hos hadde et gedigent norsk flagg hengende til pynt, men det hang feil vei, slik at det var et veldig synlig kors.

Jeg trodde det Tyrkiske flagget også var religiøst, men Wikipedia sier:

Halvmåner og stjerner er gamle symboler som ble brukt i Lilleasia i fortiden, også før islamsk tid.

De er forøvrig tilsynelatende veldig glade i flagget sitt i Tyrkia.

On 7/29/2024 at 10:11 PM, Hulda said:

Derfor heiser jeg flagget før vi forlater hjemmehavnen, og firer det etter at vi har kommet tilbake til hjemmehavnen.

Same, same.  Flagget har en juridisk betydning, som etter mitt skjønn er viktigere enn behovet for å følge uskrevne "skikk- og bruk"-regler, og siden jeg ikke er medlem av KNS slipper jeg å forholde meg til noen skrevne regler.  Skal flagget ned kveldstid, så må også gjesteflagget ned ihht "skikk og bruk".  Jeg hadde kanskje spart noen kroner i vedlkeholdskosnader ved å ta flaggene opp og ned, det er en del gjesteflagg som jeg også har vært nødt til å skifte ut etterhvert.

Ved seilas i Norge så er det ikke noe krav til at norske båter skal ha norsk nasjonalitetsflagg i hekken, så det hender jeg dropper det helt.  Jeg tar som hovedregel ned flagget kveldstid når jeg har flagg oppe og befinner meg i Norge.

On 7/29/2024 at 10:11 PM, Hulda said:

Selv om flagget fra Biltema etter hvert ble noe frynsete, men fargene holdt fint i de syv ukene turen varte. Nytt år, nytt flagg.

Jeg bytter det trolig litt oftere.  Forrige flagg fra Oslo Flaggfabrikker varte ganske lenge, ble ikke rufsete, men fargene falmet i sola etterhvert.  Neste flagg fra Biltema varte kun i noen måneder.  Så fikk jeg meg et stort flagg fra Oslo Flaggfabrikker (bestilte feil størrelse), det ble litt skadet i hjørnet etter å ha satt seg fast - så inntil jeg finner noen som kan hjelpe meg med å reparere det, så har vi et mindre Biltema-flagg i hekken.  Det varte i flere måneder, helt til det ble fullstendig rufsete ila kun et par timers seilas i litt kraftig "Meltemi-vind" - men det blir vel hengende der frem til jeg har fått gjort noe nødreperasjon på det andre flagget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...