Jump to content

Flagg og flaggregler


Fru Charente

Recommended Posts

For ordens skyld. Jeg er en av de som alltid har nasjonalitetsmerket oppe dersom ikke båten ligger i hjemmehavn.

<{POST_SNAPBACK}>

Du er ikke av dem som fører splittflagg skjønner jeg.

Sitat fra KNS sine flaggregler:

7.

Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter.

Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning, følger en disses flaggtid. Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier.

Dette synes jeg personlig er greie regler å følge, men det er tydeligvis mange forskjellige meninger om dette..... :wink:

 

 

Forresten, hva gjør du når du er på tur, ligger fortøyd til brygge og det blir mørkt om natten, lar du flagget henge ute da også??

Det er noe jeg ikke synes passer seg, men igjen, jeg mister ikke nattesøvnen av den grunn. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Siterer igjen fra instruksen.

 

Kapittel II, paragraf 1.

 

" Eget nasjonalflagg heises akter på flaggstang eller under gaffel. På skip som har gaffel på aktermasten, heises flagget under gaffelen og fires under flaggstangen nær ankeret er lettet eller fortøyningene er kastet loss".

<{POST_SNAPBACK}>

det kansje ikke er en mast som den aktre topplanternen sitter på, o då blir ju förmasten helt plötsligt

aktermast med gaffel per definisjon o man kan sätta flaggen der :smiley:

 

Bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke alltid styr på hvem som til enhver tid er foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier. Så da benytter jeg regelen om kapteinens omdømme.

De reglene det er sitert fra der gjelder bruk av KNS flagg, altså et splittflagg.

 

Nå har deg sånn at jeg meget skjelden seiler i norsk farvann. Så det blir nok til at flagget henger i akterstaget hele tiden. Enten jeg seiler eller ligger i havn.

 

De reglene jeg siterte fra er vel det nærmeste en kommer en generell regel om flagg på lystfartøy, da bortsett fra KNS reglement. Jeg tror ikke det finnes noe lovverk som omfatter dette. Det var også derfor denne gruppen med medlemmer fra Direktoratet, Skipsførerforbundet og Rederforbundet ble etablert, nettopp for å komme frem til noe å holde seg til. Jeg understreker at gruppen skulle utarbeide regler for handelsfartøy.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som har påstått det heller, men regner med at de reglene som gjelder på østkysten av sverige også gjelder på vestkysten

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager Firefighter, men den lå så nær at jeg kunne ikke dy meg :wink:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hvor er passusen om tuting og bråk kl. 21:00?

Ja det kan du lure på! Det jeg i tillegg lurer på er hvor alle disse tutende "regelrytterne" er klokka 8 om morgenen? Hvorfor ligger de ikke på hornet da også? Ser eller hører dem skjelden før i 9-10-tida.

 

Av total mangel på regler for min båt følger jeg mine egne;

Hvis jeg er ombord; Opp 8 ned 21 eller ved solnedgang om tidligere som nå.

Alltid oppe under gange.

 

Ellers blir jeg litt lattermild av denne tutinga i hytt og pine ofte etterfulgt av lange diskusjoner om hvem sitt "kronometer" som er mest riktig. Har også litt inntrykk av at det går en del på "høyre-venstre-rygge.. osv" i tutebåtene. Kanskje bare mitt inntrykk?

Link to post
Share on other sites

Det ser jeg frem i mot.

 

Vet egentlig ikke hvor jeg har det fra at jeg sammenblander dere to. Det må være at dere begge har en viss utviklet indignasjon over stort og smått :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Bitteliten III:

Du må da ha sjeldne diplomatiske egenskaper.

 

Forøvrig bøyer jeg meg i støvet for din utredning lenger oppe. Når jeg leser starten av denne tråden og mange av innleggende her, er jeg takknemlig for at jeg kan gjemme meg blandt de vestlandske øyer og sund.

 

Manglende sjømannskap som jeg har, er det bare en ting jeg kan skryte av. Jeg får alltid flagget opp i tide de gangene jeg glemmer å ta det ned. Den dagen redningsselskapet og øvrigheten kan ta turen ut og minne meg om hva jeg risikerer ved å glemme, den ser jeg fram til. Livet blir litt enklere da.

Redigert av Blanco (see edit history)

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Står ikke det noe om flaggregler i boken til KNBF da ? Har boken i båten men skal prøve og sjekke det i helga , men er sikkert noen som har den hjemme også .Bør vel være riktig di reglene som står der . Fører flagg så lenge jeg kjører og prøver og sette det opp 08.00 og ned 21.00 .................

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Står ikke det noe om flaggregler i boken til KNBF da ? Har boken i båten men skal prøve og sjekke det i helga , men er sikkert noen som har den hjemme også .Bør vel være riktig di reglene som står der . Fører flagg så lenge jeg kjører og prøver og sette det opp 08.00 og ned 21.00 .................

 

Tine II

<{POST_SNAPBACK}>

Og det er vel det som etter Norske regler i all enkelhet er riktigt

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

På Cappelen & Kreftings(advokatfirma) hjemmesider kan man lese følgende:

 

Det norske flagg og riksvåpen

(Fra intervju med Hans Cappelen)

 

– Det norske flagget er «Norge vårt land», vår historiske arv, og under krigen var det et motstandssymbol. Quisling-regjeringen tillot nemlig ikke flagging utenom de offisielle flaggdagene den hadde bestemt. I dag kan privatpersoner flagge akkurat når det passer dem.

 

– Ja, de kan flagge for toppgevinst i Lotto, for sin egen bursdag eller for seier i en fotballkamp. Privatpersoner er heller ikke bundet til klokkeslettene som er satt for heising og firing av flagget. Har de flaggstang, er det bedre at de heiser flagget en time før og firer det en time etter de fastsatte klokkeslettene, enn at de lar være å flagge. Likevel er det god skikk og bruk å følge en del av hovedreglene i det offentliges flaggreglement.

 

For privatfolks bruk av flagget har vi bare retningslinjer for god skikk og bruk. For offentlige myndigheters flagging er det derimot egne rettslige regler. Det som av mange anses som privates gode skikk og bruk, ligner på en del av påbudene til det offentliges flagging. Mange private er ikke særlig opptatt av regler, selv om de både er glade i flagget og gjerne vil bruke det. Å være så veldig formelle bør vi derfor være forsiktige med for privatfolks bruk.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Bitteliten III:

Du må da ha sjeldne diplomatiske egenskaper.

 

Forøvrig bøyer jeg meg i støvet for din utredning lenger oppe. Når jeg leser starten av denne tråden og mange av innleggende her, er jeg takknemlig for at jeg kan gjemme meg blandt de vestlandske øyer og sund.

De diplomatiske egenskapene ligger godt skjult langt ned i folkesjela. De tas frem når behovet er størst :lol: Som Koffi Annan sa da han forhandlet med Sadam Hussein: You have to speak softly - but carry a big stick" Fritt oversatt - snakk snilt - men ha et balltre å kakke'n i hue med om han spreller :yesnod:

 

Vårt stolte fartøy - M/B Bitteliten III - ble overlevert innehaveren av Marinaen personlig tidlig denne uke for trygg og tørr oppbevaring til neste vår. I mellomtiden øver yngste martros seg fortsatt på slippestikk, fløyteblåsing og å slå rett antall glass gjennom hele døgnet. Det tar i en viss grad på nattesøvnen og skoleprestasjonene, men som øverstbefalshavende på M/B Bitteliten III sier: Litt må man ofre for å holde nasjonens stolte tradisjoner i hevd.

 

Ha en fortreffelig helg, og glem nå ikke å heise flagget i rett tid gutter

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rett som det er hender det at vi må bytte liner på flagget da disse slites ut av friksjonen mot trinsene i flaggmasten. Om du har noen råd om trinser eller muligens spesialtau er jeg ytterst takknemmlig. Jeg har tenkt å kontakte Elvstøm seilmakere på Snarøen  -mulig at de har noe tau som er mer holdbart enn dagens flaggliner. Men kanskje har De noen kontakter i næringslivet her som kan bistå? Det finnes jo så mye fint i moderne materialer nu til dags. Og apropos flaggliner - de var da mye sterkere og bedre før i tiden - var de ikke det? Jeg minnes da godt fra mine ungdomsår i guttespeiderforbundet at disse linene aldri ble byttet ut. Nei, nu til dags er ikke ting slik det budrde være - hverken med flaggregler eller holdbare materialer.

<{POST_SNAPBACK}>

Tips til flaggline er startsnor til påhengsmotor. Den bør være solid nok.

Link to post
Share on other sites

Tips til flaggline er startsnor til påhengsmotor. Den bør være solid nok.

<{POST_SNAPBACK}>

Det hadde jeg ikke tenkt på. Dog er jeg noe usikker på om en startsnor tåler den mekaniske slitasjen fra taljene ettersom vi utfører våre flagghilsingsplikter med stor iver. Faktisk er det under vurdering å få monert inn en elektromotor som båtfører kan styre med radiokontrollen som vanligvis brukes til fjernstyrt,bensindrevet bil. Men dette får vi komme tilbake til ved en senere anledning :flag: Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg vanligvis er våken før 0600 går flagget opp da

<{POST_SNAPBACK}>

 

Tenk å være så blærete da, flagge kl.06 for å vise hele havna at nå har jeg stått opp. :lol:

Thor det er en ting du ikke har tenkt på, Det ække noen som ser at du flagger så tidlig, vi andre sover fortsatt. :sleep::sleep:

 

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

..få monert inn en elektromotor som båtfører kan styre med radiokontrollen som vanligvis brukes til fjernstyrt,bensindrevet bil. Men dette får vi komme tilbake til ved en senere anledning :flag:...

 

 

 

:flag:

Her er mange flinke folk som har laget fine løsninger med solsellestyrte lanterner, signalsystemer og mere til.

Hvis vi alle la hodene i bløt burde vi i fellesskap kunne finne et system som heiser og firer flagg samt hilser på de rette båtene med hjelp av litt teknikk og datastyringer

 

En strikk i toppen av flaggstanga og en snor til ankeret (fjernstyrt winsj) vil gjøre det enkelt å stryke flagg ved oppankring. Litt flere duppeditter koblet til AIS og flagget spretter ned og opp igjen hver gang vi møter Kongen. Koblet mot gps vil vi være sikker på at flaggingen foregår riktig hvis vi er i fremmede farvann eller noraførr i mørketia.

Litt usikker på om rabalderet fra ankerkjettingen er signal nok eller om et skikkelig kraftig kompressorhorn bør kobles inn i systemet (så et her tidligere til bare noen få tusenlapper)

 

Nei, nå har jeg ikke tid å fundere mer - må ut og fire flagget før midnatt da naboen har bursdag i morgen, og jeg vil ikke flagge :cheers:

Mons

Link to post
Share on other sites

..få monert inn en elektromotor som båtfører kan styre med radiokontrollen som vanligvis brukes til fjernstyrt,bensindrevet bil. Men dette får vi komme tilbake til ved en senere anledning :flag:...

:flag:

Her er mange flinke folk som har laget fine løsninger med solsellestyrte lanterner, signalsystemer og mere til.

Hvis vi alle la hodene i bløt burde vi i fellesskap kunne finne et system som heiser og firer flagg samt hilser på de rette båtene med hjelp av litt teknikk og datastyringer

 

En strikk i toppen av flaggstanga og en snor til ankeret (fjernstyrt winsj) vil gjøre det enkelt å stryke flagg ved oppankring. Litt flere duppeditter koblet til AIS og flagget spretter ned og opp igjen hver gang vi møter Kongen. Koblet mot gps vil vi være sikker på at flaggingen foregår riktig hvis vi er i fremmede farvann eller noraførr i mørketia.

Litt usikker på om rabalderet fra ankerkjettingen er signal nok eller om et skikkelig kraftig kompressorhorn bør kobles inn i systemet (så et her tidligere til bare noen få tusenlapper)

 

Nei, nå har jeg ikke tid å fundere mer - må ut og fire flagget før midnatt da naboen har bursdag i morgen, og jeg vil ikke flagge  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Og det beste av alt - vi må jo ha så mange batterier ombord at vi kommer til å lage enda større hekkbølger. Hører de Worse - halloen!
Link to post
Share on other sites

Hvis det føres på i egen stang må den stå i båtens midtlinje eller kan stangen stå på styrbord eller babord side?

<{POST_SNAPBACK}>

Slik jeg har forstått det: babord ("hjertesiden") akter.

Ellers: er egentlig tilhenger av at tradisjoner, ritualer OG regler skal følges hvis praktisk mulig, men ser av innleggene her at det ikke er så enkelt.

Synes å ha observert at stadig flere unnlater å flagge selv om de er på sjøen midt i solskinnet, og det synes jeg er trist.

 

Ad flaggterminologi:

Kan noen forklare meg forskjellen på

tone / heise

stryke / fire

:confused:

Link to post
Share on other sites

:blush:

 

Tenk at noe så enkelt kan gi så mange svar.......

 

De flaggregler som jeghar sitert i utgangspinktet er fra en link i Norsk Lovdata.

 

Iflg. disse regler er det ingen unntak som er godtatt. Reglene gjelder også på Vannsjø og i andre innenlands vassdrag i Norge. Utenlandsreglene og reglen som gjelder år et fartøy er under fart gjeler ellers. Et fartøy er bare uner fart når motoren går og ingen fortøyninsliner er i land. Dette gjelder også npr man er i utlandet (les Strømstad).

 

tenk at noen så enkle regler skulle skape slike diskusjoner!!!!!!!!!

 

mvh

Charente

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...