Grand Banks jr
Hva skal du med informasjonen egentlig? Er du redd for å ha med deg 11 personer på tur, eller er det bare en teoretisk øvelse?
Det er stor forskjell på å ha 12 personer ombord der de sitter i salong i kabin og akter, og det å ha de 12 på fordekket. På fordekket er tyngdepunktet høyt, og båten vil bli ustabil. (Jepp, har testet det mot min vilje som ungdom i en 30-foter. )
Stengt tatt er det stor forskjell på om det er 12 tynne kvinner eller 12 svære mannfolk også...
Det er også stor forskjell på å gå i indre lei på en stille dag, og gå utaskjærs i skvalpesjø eller værre.
Jeg har en 26 foter som er Veritas-godkjent for 14 mennesker hvis jeg ikke husker feil. Men det tenker jeg aldri på når jeg har folk ombord. Jeg bryr meg kun om egne erfaringer og kjennskap til båten. Jeg ville ikke hatt 14 personer sittende på dekket og akterkabinen tror jeg. Har aldri prøvd. Men jeg har hatt flere enn 14 personer ombord og hatt null engstelse for båten har ligget dønn stabilt.
Det eneste som egentlig betyr noe er båtens stabilitet og at den ikke blir liggende for tungt i vannet. Da må du vel egentlig bare bli kjent med egen båt, og ta høyde for at folk ikke alltid sitter stille. Kjedelig med et selskap der plutselig alle reiser seg og løper over på samme side...
Kapteinen bestemmer. Er du usikker, så hør på magefølelsen.