Seilars
Vekten på 1000 kg er alt man tar med seg ombord i båten etter at alle tankene er fulle, inklusive full septiktank. Jeg regner med at ettermontert utstyr også regnes med i de 1000 kiloene. En person er beregnet til 75 kilo, og så er det bagasje og løsøre som er de øvrige 400 kiloene. Dvs. kniver, gafler, kopper, tøy etc.
Det som jeg, og sikkert de fleste andre også tenker på når man monterer utstyr eller tar ombord utstyr er trimmen i båten. De 1000 kiloene på CE merkeskiltet plasseres ugunstig i testen/teorien, slik man gjerne opplever det i noen situasjoner ombord, feks. når alle går over på den ene siden for å se på noe. Men har man 400 kilo bagasje/utstyr som ligger festet og ikke kan forskyve seg, så vil båten tåle mer enn hva den gjør på CE merkingen. Med andre ord, flyter båten rett i vannet uten folk ombord, så kan man vurdere å gå over de 600 kiloene som 8 personer veier uten at det utgjør noen risiko, selv om 400 kilo sjøsikret løsøre finnes ombord. Men det vil aldri utføres en ny test eller lages ett nytt skilt som tar hensyn til det. Det som betyr noe er at kapteinen har ett forhold til plassering av last og bagasje. Skjer det en ulykke, så vil produsenten peke på CE skiltet, og kapteinen må sannsynligvis svare for seg. Det som betyr noe er at båten ville klart en stabilitetstest slik den er lastet, det handler tross alt om sikkerhet. På en motorbåt med lengde 9 meter skal det feks. ikke være mer enn 18 grader krengning når båten lastes helt feil (test).
Jeg ser ikke noe problem med å ta ombord flere personer selv om skiltet sier max 8 på min båt, dersom 8 er i kategori A, og vi skal gå i fint vær langs kysten. Er vi så mange ombord, så har de ikke mye bagasje, og båten flyter dessuten helt rett uten folk.