Guest Avmønstret# Startet 4.November.2019 Del på Facebook Startet 4.November.2019 https://www.nrk.no/hordaland/dnt-bygger-hytter-med-panoramautsikt-ved-havgapet-1.14766932 Fra uberørt natur i havgapet til arkitekt- tegnede hytter. DNT starter med 5 hytter i Sveio og satsingen på å bygge i uberørt natur langs kysten er nasjonal. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Utmerket tiltak! Håper hyttene blir gjerdet inn, og at elektrisitet blir levert fra vindmøller. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Som med visse andre tiltak som "åpner skjærgården for alle" så er det "bare" å tegne medlemskap og kjøpe seg rett/nøkkel til hyttene. Så dette er et tilbud for absolutt alle, bare husk medlemskap, å betale for nøkkel og reservere overnatting på DNT sine sider, kun for medlemmer. -------- Det satses på tilrettelegging for rullestoler i enkelte av hyttene. Regner med det blir etablert brede og gode turveier til hyttene. Flott å bli kvitt litt mer av den urørte naturen i skjærgården. Bit for bit. Noen bøyer i bukta på nedsiden av hyttene så blir dette et bra tilbud for absolutt alle som "reker rundt" i skjærgården. Bare husk vimpler, medlemskap, nøkler og reservering i tide så er guds frie natur akkurat like fri for alle, med medlemskap, nøkler, vimpler og reservasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Slik overtilrettelegging er ikkje bra. Gjeld ikkje byggeforbodet, i fjæra, for DNT? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Hulda skrev 21 minutter siden: og at elektrisitet blir levert fra vindmøller. ,og ladestasjon for besøkende elektriske båter hadde vært flott. Og vegansk hermetikk og cafe-latte maskin så blir dette perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Og disse her skyter opp som paddehatter her i Vestfold. Kalles padlehuker i tilknytning til padleleden. I regi av fylkeskommunen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Pinkvin skrev 1 time siden: Noen bøyer i bukta på nedsiden av hyttene så blir dette et bra tilbud for absolutt alle som "reker rundt" i skjærgården. . Lite behov for bøyer nedenfor disse fem første hyttene I alle fall. Totalt uegnet plass for fortøyning av noe som helst;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 (redigert) Mix skrev for 2 timer siden: ,og ladestasjon for besøkende elektriske båter hadde vært flott. Og vegansk hermetikk og cafe-latte maskin så blir dette perfekt. Platting i Fairtrade trevirke, solovner i resirkulerbare materialer for grilling, en solcellegrid og vindmølle på enden av neset. Komposteringsbinger i stedet for søppeldunker så en kan lage jord for å dyrke økologiske.... tomater. Toaletter trenger man vel ikke. Med rette "brukere" av anlegget som spiser perfekt så må vel "output" være av minst like høy kvalitet som "input". Bare å gå i fjæra. Og DET trenger man ikke medlemskap for å gjøre. Redigert 4.November.2019 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Du verden, høy temperatur her om dagen.. Man kan si mye om DNT og medlemskap og nøkler og alt det der - men det er faktisk en organisasjon hvor man kan få tilgang til hytter for en rimelig penge, og er med på å gjøre friluftlivet til et allemannseie. Selv på steder som normalt er forbeholdt for fiffen. Så jeg vil heller ha DNT-hytter enn private palasser som man kan se nok av andre steder. At kommunene bygger padlebuer og tillater slike hyttebygg handler vel om at man ønsker å samle turistbelastningen på noen steder som man kan ha litt kontroll på det, fremfor at det blir slitt ned og dessverre forsøplet over alt. Er det noe folk har vist gjennom tidene så er det at de ikke kan oppføre seg. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Mulligan skrev for 2 timer siden: Og disse her skyter opp som paddehatter her i Vestfold. Kalles padlehuker i tilknytning til padleleden. Nåja... det er to stykker utenfor ditt område, Mulligan, en på Ildverket som har erstattet den gamle "gamma" som lå i skaret på midten av øya, og en som nettopp er satt opp på Bolærne. Og der er det som kjent en del bebyggelse fra før. Dette er enkle, åpne konstruksjoner som kan fjernes senere uten å etterlate spor i naturen. For oss som driver med havkajakkpadling hele året er dette et flott tilbud. Dessuten er de åpne for alle, ikke bare padlere. Og det er gratis, uten noen form for booking eller medlemssordning. Jeg har flere overnattingsdøgn i padlehukene med kajakk allerede. Kommunene setter opp dasser, brygger, fortøyningsbolter. m.m. for båtfolket på øyene, så jeg ser ikke den store forskjellen til disse enkle paddehattene. DNT. Oslofjorden Frifuftråd, m.m. er betalingskonsepter og ekskluderende i forhold de som ikke er medlemmer, dette er derimot et gratis tilbud til alle uten at de utfordrer omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 De fleste av diser padlebrakkene er satt opp på steder som igjennom mange tiår har vært samlings- og teltplasser for padlere. På Ildverket reiv de ned en gamme satt opp av stort sett lokale materialer, godt ute av strandsonen, og satte opp brakker. Nitrist. Bramsskjæra, et hærverk av en brakke midt i glaninga for enhver som drar forbi. Jeg tør påstanden at ingen som bruker disse ikke kunne brukt telt, sovet under himmelen, eller hengekøye der hvor det går for den slags skyld. Sporløs ferdsel be damned, jeg skammer meg over å bli asossiert med et padlemiljø som gjør slike inngrep i det som er strandsone og mer eller mindre urørt natur. Hvor er Naturvernforbundet og lokale miljøkrefter oppi dette? Jeg skal være den første til å applaudere om driten brenner ned og aldri kommer opp igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 SamH skrev 12 minutter siden: Jeg skal være den første til å applaudere om driten brenner ned og aldri kommer opp igjen. Bare synd ikke moringer og bolter brenner like lett .. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Skjønner ikke helt den negative holdningen her til dette. Heller at DNT setter opp hytter til almenheten enn at rikinger og utbyggere skal få sprenge og herje i fjæra som de vil, for så å gjerde inn tomta til langt ute i sjøen. Og samtidig gi f... i norske lover. Gosser meg godt med det som skjer i Tønsberg/Nøtterøy traktene i disse dager. Bare å rive all driten ned og bygge DNT hytter i stedet.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Forskjellen er at disse hyttene til DNT kommer på steder der det ville ha vært helt uaktuelt å tillate private å bygge noe som helst. Jeg må innrømme at jeg skjønner godt kritikken her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner... Rullestoltilpassede DNT hytter i uberørt skjærgård. Og jeg tror DNT er såpass kyniske at de gjerne nevner "rullestoltilpassede" ofte, for hvem er ond nok til å protestere mot noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 "hemmelig giver bidro med 1,5 millioner kroner" Kan det være rikingen Einar Johan Rasmussen, han er jo raus med pengene til alternative saker. Ikke visste jeg at han var Sveio-patriot i tillegg til kreasjonist Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Barbaria Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Torsen67 skrev for 1 time siden: Heller at DNT setter opp hytter til almenheten enn at rikinger og utbyggere skal få sprenge og herje i fjæra som de vil Rikingene de fleste Nordmenn i dag er vel rikest på gjeld! Dette er tydeligvis fremtiden og hvem er vi egentlig? En gjeng sure gamle gubber hvor alt var bedre før. Her kommer det gratis moderne hytter og supre bøyer alle kan kose seg (nesten gratis) med. Det er ut med telt og anker! Telt er som kjent laget av u-miljøvennlige stoffer, solgt av slaver på XXL og Jysk (VG red.adm.). De tiltrekkes ofte av mindre velskapte og PepsiMax drikkende personer som lar disse stå i mer enn to helger på rad. Ankring er også en utrygg affære og river opp havbunnen, skader fauna, flora og ryggen. Det foreslåes herved en engangs-miljø/helseavgift på salg av anker og abonnement for bruk på godkjente plasser. Tollvesenet gjør sjekken av denne avgiften sammen med innholdet i barskapet hvis noen rikinger skulle finne på å ha egen båt. Jeg skjønner ikke hva dere klager etter, myggheimen har vært plaget av DNT i årevis og nå er det fullt på fjellet! Det er naturlig at de ser seg om etter mer boltreplass til det moderne dugnadsskye proletariatet. Jeg er flink til å knytte sammen puslebitene i verdensbildet riktig Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Mulligan Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Phoebe skrev for 3 timer siden: Nåja... det er to stykker utenfor ditt område, Mulligan, Joda, kjenner til de. Det er bare det at, når jeg passerer der og ser disse hyttene, avfallstativer og brygger. Da spør jeg, hva skjedde med uberørt natur? På den annen side. De fleste av disse øyene har vært befolket på et eller et annet tidspunkt. Det er hustufter overalt. På Ildverket står det et hus. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Barbaria skrev 1 time siden: "hemmelig giver bidro med 1,5 millioner kroner" Kan det være rikingen Einar Johan Rasmussen, han er jo raus med pengene til alternative saker. Ikke visste jeg at han var Sveio-patriot i tillegg til kreasjonist Barbaria skrev 1 time siden: Jeg er flink til å knytte sammen puslebitene i verdensbildet riktig Her er det gode muligheter å komme nærmere sin skaper. Med litt (u) flaks så kan møtet komme før en vet ordet av det. ;-) Mulligan skrev 20 minutter siden: Joda, kjenner til de. Det er bare det at, når jeg passerer der og ser disse hyttene, avfallstativer og brygger. Da spør jeg, hva skjedde med uberørt natur? På den annen side. De fleste av disse øyene har vært befolket på et eller et annet tidspunkt. Det er hustufter overalt. På Ildverket står det et hus. På den andre siden så er det vel knapt "i manns minne" så for de som reker forbi eller stikker innom er det vel forsåvidt som urørt natur å regne helt til man "oppdager" tuftene, noe som jo er kjekt. Sånt pleier jo å dra i gang tanker om tidligere liv på sånne steder. Kan ikke påstå at rullestoltilpassede arkitekttegnede "greier" midt i "urørt" skjærgård helt drar i gang det samme hos meg, uansett hvilke tanker arkitektene måtte ha bak det. Og om det dro i gang noen tanker om arkitektur... eller noe, er det noe en vil ha midt i ellers urørt natur? Og om man ligger i en uthavn og tar seg en tur ut på en odde for å nyte solnedgangen så er det en forskjell på å gå over/forbi noen gamle tufter og det å måtte gå rundt og forbi en reservert DNT hytte med medlemmer spredt utover odden. Jeg er helt klart åpen for tilrettelegging i områder der det uansett er "berørt", men en kan ikke dra begrepet så langt at gjengrodde tufter er fripass til DNT hytter, plattinger, søppeldunker og utedasser. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Pinkvin skrev 44 minutter siden: Her er det gode muligheter å komme nærmere sin skaper. Med litt (u) flaks så kan møtet komme før en vet ordet av det. ;-) ikke si det da, jeg skal jo snart ut på de store hav Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
hanto1 Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 DNT kunne heller ha kjøpt opp eksisterende hytter. Det er plenty av små holmer med bare en hytte. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 (redigert) Mulig vi bør sitte litt stille i båten, det er ikke få bukter og viker som er bebygd og tilpasset båtfolk. Brygger,søppelstativer,grillplasser og dasser. Alt i alt gode tiltak synes jeg. At DNT ikke er så "fritt og gratis" som de vil ha det til, kan jeg kanskje være enig i. Men jeg tror ikke "vi" bør skrike høyt i denne sammenhengen. Redigert 4.November.2019 av nomen (see edit history) Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Ventus Svart 4.November.2019 Del på Facebook Svart 4.November.2019 Fant ikke noe i farten på DNT.no. Noen som vet om spørsmål&svar fra DNT i denne sammenheng? https://www.dnt.no/artikler/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.