Comforthe
Joerg Becker skrev for 4 timer siden:Jeg har sett flere tilfelle der batterier som er "beregnet" for for ladestrøm med 150 og t.o.m. 200A
har kuttet forbindelsen allerede ved rund 100A.
Takk for input @Joerg Becker. Hvis batteriene/BMS ikke holder det de lover så blir jo alt vanskelig å regne på. Dette er snakk om skikkelige batterier der jeg har målebrev/labtest på BMS og celler (jeg sitter på utvikler siden av elektronikken som lader/forbruker batteriene i en annen skala og applikasjon). Jeg vil ikke gå inn på merke da dette ikke var ment å være en sånn tråd samt at jeg skaffer komponenter som allikevel er utilgjengelige for folk flest (litt blærete skrevet men fakta).
Joerg Becker skrev for 4 timer siden:Spør du ikke på nøyaktig denne måten da blir alt bare synsing.
Nettopp! :) Og det var akkurat det jeg var ute etter. Avgitt varmeeffekt er ikke så vanskelig å si noe om dersom man sitter med godt nok underlag/datablad på generator og vet belastningbildet. Det som er vanskelig, og i de fleste praktiske tilfeller blir synsing, er å si noe om reell kjøleeffekt i de forskjellige motormomsinstallasjonene, ambient temperatur, utveksling mot motor osv. Og der vil jeg gjerne høre om praktiske erfaringer, ala det SamH kom med.
Jeg vurderer å lage en enkel krets med tempføler man kan feste på dynamo for overvåkning imens jeg blir bedre kjent med karakteristikken i min installasjon. Nøkkelord blir lav pris og DIY, mulig prosjekttråd.