Jump to content

Edit History

SamH

SamH

6 hours ago, Joerg Becker said:

Nødbremsen er bare siste trinnet, selv om det er effektiv når felt blir halvert.
Riktig ville være å bruke Belt Load Manager både først og riktig, slik at dynamoen ikke en gang begynner å slite.
Dette er nemlig fult mulig. Forresten også med andre dynamoer enn fra Balmar siden alle dynamoer kan bygges om til positiv feltstyring.

 

Dette er nøyaktig slik mitt regulatoroppsett er, og hvordan dynamoen er ombygd, og det funker i praksis.  Jeg har også en vesentlig større (rent fysisk) dynamo enn den lille Hitachien.  BLM=2, og det holder dynamotemp under 90C hvor neste trinn, regulatorens dynamobeskyttelse trer inn. Jeg lader med noe rundt 185A inntil banken er rundt 70% og jeg har (pt) et for varmt motorrom. 

 

Ellers er dynamo og dens regulator bare en liten del av et helt system, og det hele må sees i sammenheng, også bruksmønsteret, om en skal få alle fordeler ut av en LFP bank med lav risiko for å ødelegge den. 

SamH

SamH

6 hours ago, Joerg Becker said:

Nødbremsen er bare siste trinnet, selv om det er effektiv når felt blir halvert.
Riktig ville være å bruke Belt Load Manager både først og riktig, slik at dynamoen ikke en gang begynner å slite.
Dette er nemlig fult mulig. Forresten også med andre dynamoer enn fra Balmar siden alle dynamoer kan bygges om til positiv feltstyring.

 

Dette er nøyaktig slik mitt regulatoroppsett er, og hvordan dynamoen er ombygd er, og det funker i praksis.  Jeg har også en vesentlig større (rent fysisk) dynamo enn den lille Hitachien.  BLM=2, og det holder dynamotemp under 90C hvor neste trinn, regulatorens dynamobeskyttelse trer inn. Jeg lader med noe rundt 185A inntil banken er rundt 70% og jeg har (pt) et for varmt motorrom. 

 

Ellers er dynamo og dens regulator bare en liten del av et helt system, og det hele må sees i sammenheng, også bruksmønsteret, om en skal få alle fordeler ut av en LFP bank med lav risiko for å ødelegge den. 



×
×
  • Create New...