
Steihy
Litt ukurant for trådstarter og de fleste andre kanskje, men jeg kan dele erfaring med en helt annen løsning. Byttet båt forsommer 2019, til en Scanmar 35 fra 1986. Betalte over budsjett pga covid og markedseksplosjon. Altså begrenset oppgraderingsbudsjett.
Motoren er fra 2003, VP2030 med 65(?)A dynamo. Forskriftsmessig landstrømanlegg med lader fra CTEK. Det satt 240 Ah blysyre forbruk, egne batterier til start, truster og ankervinsj. Hvordan lading av disse er regulert er et mysterium for meg. Det sitter bokser rundt om, installert på forskjellig tidspunkt, som jeg ikke skjønner noe av. Det eneste jeg vet er at det funker prikkfritt; jeg har aldri manglet start, truster eller ankervinsj, selv med gode seildager og lite motorbruk.
Merket fort at jeg hadde for lite luksusstrøm. Etter en dag på autopilot, et døgn med kjøleboks og litt wallas på kvelden, var jeg nede på 50% på forbruksbanken. Sagt på en annen måte, jeg hadde i praksis ikke råd til kjøleboks på tur. Jeg ville ha myyye mer kosestrøm uten å risikere noe med eksisterende regulering/dynamo. Manglet kompetanse til å fikle med eksisterende anlegg, og penger til å sette ut til proff.
Endte opp med å installere et helt separat anlegg bestående av 370W solcelle, 30A regulator, 280Ah selvbygget lithium, 200A BMS og 3000/6000W inverter. Total kost med kabler og sikringer/brytere ca. 22 000. Tok ut "langsomme" men store brukere (autopilot motor, kjøleboks og Wallas) fra gammelt anlegg og trakk nye kurser til Lithium sikringsboks. Den gamle forbruksbanken har nå ganske lite å gjøre, men jeg tenkte at dynamo og øvrig regulering ville få et lettere liv med start/truster/ankerspill. Jeg har altså ikke landlading på dette anlegget, men bruker en "manuell" 60 A lader når det er nødvendig. Eneste fysiske kontakt mellom anleggene er i kontrollboksen til autopiloten, der backbone/signal inn er fra gammelt anlegg, motorstrøm ut er fra det nye. Jeg bryter strømmen til motoren når jeg forlater båten, sånn at det overhodet ikke er kontakt mellom anleggene.
På tur om sommeren har jeg rikelig med strøm til kjøleboks og fryseboks, espressokopper og mitt behov for brødrister, stavmikser og toastjern. På solrike dager er det fullt kl. 10 om morgenen. På kjølige morgener brukte jeg stråleovn 1250W til morgenkaffen, i stedet for å fyre Wallas. Likevel fullt batteri utpå dagen. Regulerer selvfølgelig luksusforbruk etter hvor mye sol som er meldt, men det skal veldig langvarig dårlig vær til at jeg f. eks må stenge kjøleboks. Har ikke opplevd i nærheten.
Om vinteren har jeg ca 4 dager på fullt batteri, men ligger aldri så lenge uten gjesteopphold og tilgang til strøm og lading. For kaldt i uisolert båt.
Jeg har kun koblet det nye anlegget sammen, med sikringer på anbefalte plasser. Det er ingen jord. Er det et problem, og i så fall, hva gjør jeg med det?
Er det andre potensielle farer eller problemer som jeg ikke har sett?