Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Steihy skrev 1 time siden:

I motsetning til Hulda trenger ikke jeg ny landlader, og har god nok dynamo, til hovedanlegget. Jeg har bare sjeldent behov for lading på solanlegget, og jeg har 60A laderen. Jeg har også tenkt aggregat som backup, men da så lite som mulig av plasshensyn.

I praksis ser jeg aldri laderen over 55A, eller ca 750W. Klarer et 800W aggregat å dra denne laderen, eller er lasta høyere?

Det finnes en tabell til alle modell beskrevet i manualen.
Er det Sterling sin PCU til 60A da trenger den 900W for å kunne jobbe fullt ut. (vidt spenningsområde)
Alternativt kan du begrense laderen til enten 75/50/25% som krever tilsvarende mindre effekt.
Det er bare tastetrykk direkte på laderen, eller kan også velges på displayet til de senere modellene.

Men husk: Aggregatet bør da ikke være angitt med 900W som maks allerede, men ha litt reserve.
Et unntak kan være et noe bedre inverter-aggregat, men også dem har svakheter.
For eksempel begynner de fleste inverter-aggregater å klippe (massiv feil i frekvensen s
om kan skade elektronikk) et stedt i lastkurven og da oftere når dem arbeider i øvre effektområder.
Så, jeg ville nok anbefale å bruke et aggregat som helst kan yte minst +1/4 av all ønsket effekt (gjerne mer),
eller å undersøke nøye hva aggregatet kan når den nærmer seg den nedre enden.
Det gjelder særlig ved tilkobling av en blanding av forbrukere.
En liten PC parallelt er ikke noe problem for aggregatet,
mens spikes av et aggregat under full last kan utløse en tidelig død for pcen.

:seeya:
Jørg

Joerg Becker

Joerg Becker

Steihy skrev 55 minutter siden:

I motsetning til Hulda trenger ikke jeg ny landlader, og har god nok dynamo, til hovedanlegget. Jeg har bare sjeldent behov for lading på solanlegget, og jeg har 60A laderen. Jeg har også tenkt aggregat som backup, men da så lite som mulig av plasshensyn.

I praksis ser jeg aldri laderen over 55A, eller ca 750W. Klarer et 800W aggregat å dra denne laderen, eller er lasta høyere?

Det finnes en tabell til alle modell beskrevet i manualen.
Er det Sterling sin PCU til 60A da trenger den 900W for å kunne jobbe fullt ut. (vidt spenningsområde)
Alternativt kan du begrense laderen til enten 75/50/25% som krever tilsvarende mindre effekt.
Det er bare tastetrykk direkte på laderen, eller kan også velges på displayet til de senere modellene.

Men husk: Aggregatet bør da ikke være angitt med 900W som maks allerede, men ha litt reserve.
Et unntak kan være et noe bedre inverter-aggregat, men også dem har svakheter.
For eksempel begynner de fleste aggregater å klippe (massiv feil i frekvensen som kan skade elektronikk)
et stedt i lastkurven og da gjerne når dem arbeider i øvre effektområder.
Så, jeg ville nok anbefale å bruke et aggregat som helst kan yte minst +1/4 av all ønsket effekt (gjerne mer),
eller å undersøke nøye hva aggregatet kan når den nærmer seg den nedre enden.
Det gjelder særlig ved tilkobling av en blanding av forbrukere.
En liten PC parallelt er ikke noe problem for aggregatet,
mens spikes av et aggregat under full last kan utløse en tidelig død for pcen.

:seeya:
Jørg

• Create New...