Lingefan
sap_2000 skrev On 11.11.2019 at 12.02:Fakta
@Bjørn Løvjomås Målinger er noe dri...
Jeg mener jeg sa "noe l overkant av 2 l/nm" når vi pratet på tlf... Omtrent som forventet med andre ord .
Det meste av turen foregikk vel i 20-32 kn, og du hadde strømmen mot deg, samt noe sjø som mer enn veier opp for saktekjøringen gjennom Blindleia.
Windy kan dette med å lage dype/ spisse skrog som er komfortable i litt sjø, men fortsatt relativt lettdrevne. Lavere vekt (i forhold til f.eks NW390) spiller selvfølgelig også inn, men er ikke hele forklaringen. Windy skrogene går "høyt" i vannet i plan, ergo mindre våt flate, og jeg tipper alle steglistene samt utformingen av disse er en viktig bidragsyter til det.
Windy hadde jo forbruksdata på alle modell liggende ute på nett. Kanskje noen som har lagret de for Bora/Grand Bora?
Hva mener du om forbruket @Lingefan ?
Artig å lese hentetråd, men så den først nå. 40 Bora er en meget god båt.
Min erfaring er at vi ofte bruker mellom 2,5 og 3 liter pr nautisk mil på 42 Grand Bora, riktignok med D6350. Vi bruker nok aldri ned mot 2 liter, men har ikke målt forbruket spesielt nøyaktig heller. Men jeg merker at ved rolig planefart i 25-27 knop er den ganske nøysom. Det er ofte en del vektforskjeller mellom utstyrsnivået og last i slike båter. Noen har tung generator og andre ikke, jolle kan jo veie litt, og om dieseltanken og vanntanken er full eller ikke. Om man gjør båten glattere under så går den vel enda raskere og lettere i sjøen. Vi marsjer mest på mellom 27 og 32 knop. Der ligger båten skikkelig oppå og nyter alle sjøer som måtte inntreffe.
Hva klarte denne 40 bora med 2xkad300 på maksfart? Ofte kan maksfarten i forhold til motorisering gi en grei indikasjon på hvor lettdrevet den konkrete båten er. Med d6350 får 42 GB mellom 39 og 44 knop på maks, avhengig av last, vanntemperatur, og hvor glatt den er under osv.
Tipper 40 med kad300 gjør tilsvarende 35-39?
Flere av eierne av W42 og vi har diskutert litt forbruk inne på Windy Owners Club på Facebook. En av de oppgav at han kjørte sin W42 med 2xD6370 i sommer fra Vestlandet, via Kristiansand og Arendal, over havet til Skagen, derfra til Gøteborg, så svenskekysten nordover og via Tjøme og så rundt sørlandet og hjem til vestlandet. Mulig han er her inne og kan bekrefte/avkrefte. Han oppgav distanse og forbruk ut fra en moderne plotter. Ganske sikker på at han endte på rundt 2,8 liter pr nm totalt om jeg husker riktig.
Selv landet jeg på rundt 2,7-2,8 på en tur jeg målte forbruk i sommer. Riktignok i varme temperaturer. På høsten får man vel lavere forbruk pga mer effektive temperaturer ned mot 0?
Vedrørende sjøegenskaper:
Disse båtene har utrolig gode sjøegenskaper. Men alt slår til slutt i planefart, også Windy Grand Bora. Men det skal jo litt til, bare en gang i sommer har jeg følt at jeg måtte ned i fart. Det var 10 + sekundmeter rett i mot fra havet med ujevne kryssende sjøer. Selv om båten sikkert takler det fint så «føles det ille» å mose båten mot sjøer mtp innredning osv. Hadde det vært en testbåt og ikke ens egen «baby» kunne man vært fristet til å teste hardere og man sitter med en følelse at det sikkert hadde gått fint.
Men kan bekrefte at den i 13-14 knop kan den trenere alle slags bølger helt uten det minste slag eller sprut på vinduene (annet enn i stor nok skrå sidesjø med masse sidevind, da spruter det jo til slutt også her), men selv i 22 knop kan det etterhvert slå noe når de skarpe blir 3 + meter. Man har jo Tv hengende på veggen, speil her og der og ikke minst champagne i kjøleskapet, så man tenker mer på innventaret enn på båtens vasse v-bunn og potensielle sportslige egenskaper i slik sjø må jeg innrømme. I min båt sitter alt 100% og det virker å være skikkelig stum og god kvalitet. På eldre Bora-båter og spesielt de som er hardt brukt i middelhavet og steder med mye sjø eller gått i varmt vær kan taktrekket inne i cabinen falle ned for limet løsner. Det finnes steder som fikser dette i både Norge og Sverige har jeg lest på Windy Owners Club. Ellers er inntrykket mitt at det er utrolig lite ting og tang med disse båtene annet enn motorer og teknisk som det er på alt og normal slitasje på f eks teak. Båt er båt, men disse båtene godt vedlikehold og man har en evighetsmaskin med svært høy norsk Arendals-kvalitet fra en av Windys beste epoker.