Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

sap_2000 skrev On 11.11.2019 at 14.40:

her er forøvrig forbrukstall fra GM med KAD300. 

Laveste forbruk i plan er på 1,99 L/nm ved 29 kn. 

Boraen har 2.28 v. 25kn som også er meget pent for en større og tyngre båt. Skulle ikke forundre meg om forbruket er hakket lavere med KAD 300 også pga mer gunstig marsjturtall 

drivstofforbruk_gm37_m_kad300.jpg

Gode tall det der. Ser at det er nesten tilsvarende gode tall på datablad for min 42. Erfaringene tilsier at disse Windy-test databladene er oppnåelige med helt ribbet båt før utstyr er montert og helt uten last og helt nytt glatt skrog og ofte i kaldt vann på høsten. I praksis ser vi ofte at man bør trekke fra 2-3 knop på toppfart og legge til 0,2-0,5 på drivstoff. Dette gjelder i alle fall veldig mange av båtene sånn i realiteten. Husker jeg snakket med han ene som kjøpte Windy 34 Khamsin med 2x v8 8,1. Jeg vurderte å kjøpe den og hsdde en hyggelig prst med eieren som hadde kjøpt den ny. Windy hadde aldri tidligere oppnådd over 56 knop med en båt, men denne hadde han fått opplyst av Windy at hadde oppnådd dette på Windys egne førleverings-tester før utstyr var montert. Selv klarte han bare 47-48 da båten var ny og han hadde sett 50, men det var mer 46-48 nå da båten var 12-13 år gammel.

Lingefan

Lingefan

sap_2000 skrev On 11.11.2019 at 14.40:

her er forøvrig forbrukstall fra GM med KAD300. 

Laveste forbruk i plan er på 1,99 L/nm ved 29 kn. 

Boraen har 2.28 v. 25kn som også er meget pent for en større og tyngre båt. Skulle ikke forundre meg om forbruket er hakket lavere med KAD 300 også pga mer gunstig marsjturtall 

drivstofforbruk_gm37_m_kad300.jpg

Gode tall det der. Ser at det er nesten tilsvarende gode tall for min 42. Erfaringene tilsier at disse Windy-test databladene er oppnåelige med helt ribbet båt før utstyr er montert og helt uten last og helt nytt glatt skrog og ofte i kaldt vann på høsten. I praksis ser vi ofte at man bør trekke fra 2-3 knop på toppfart og legge til 0,2-0,5 på drivstoff. Dette gjelder i alle fall veldig mange av båtene sånn i realiteten. Husker jeg snakket med han ene som kjøpte Windy 34 Khamsin med 2x v8 8,1. Jeg vurderte å kjøpe den og hsdde en hyggelig prst med eieren som hadde kjøpt den ny. Windy hadde aldri tidligere oppnådd over 56 knop med en båt, men denne hadde han fått opplyst av Windy at hadde oppnådd dette på Windys egne førleverings-tester før utstyr var montert. Selv klarte han bare 47-48 da båten var ny og han hadde sett 50, men det var mer 46-48 nå da båten var 12-13 år gammel.

• Create New...