Jump to content

Råd om propell størelse 21 draco 3,7L 170hk

Mortenliereng

Recommended Posts

Hei ,trenger virkelig råd om riktig størrelse på propell til en Draco 21 dc med mercruiser 3,7L 170hk. Får så mye forskjellig tips og råd om vridning  og stigning  tommer osv.den propellen jeg nå har er jeg litt usikker på hva er,vanskelig å se hva som står.sånn den er nå så bruker den  noe tid Før den kommer opp i plan synes jeg,vi er 4 voksne med en del oppakning med oss,et råd var om jeg husker riktig 14,3,21.

Noen med litt kunnskap om Draco og oppgitt motor størelse og med oppgitt last om bord

Mortenliereng skrev for 7 timer siden:

Høres 14×3×21 helt feil ut ?

Nei, kanskje ikke? Er det noe du har fått anbefalt, eller er det det som står på drevet nå?

Her litt info om drevet og motoren du har:

alphaone.jpg.581a07d4c58d78401ef7e86563ae0700.jpg

Valg av størrelse på propell vil avhenge av hvilken fart du får. Nå er vel Dracoen litt tyngre enn moderne 21" daycruisere og 170hk er vel sånn midt på treet hva motorisering angår på en slik båt. Jeg tipper du får rundt 35knop på topp? Da tror jeg kanskje 21" stigning blir litt drøyt når båten er lastet med folk og bagasje. Jeg ville kanskje forsøkt på en 19" propell. Hvis du oppnår 35knop og ca 10% slip, så skulle turtallet ligge nært 4600rpm med 19" stigning.

https://www.ravnsgarage.no/blkdia-14-1-2r19

Redigert av Solseng (see edit history)

Bare hyggelig :smiley:. Tror uansett du ligger i dette området: 19"-21" stigning. Kommer an på hvilken fart du oppnår med båten. Siden du synes den er litt tung opp i plan, er det viktig å ikke ha for stor propell. Hvis du normalt oppnår toppfart på rundt 35 knop ville jeg gått for den 19" jeg linket til. Oppnår du høyere fart (37-40 knop) kan du nok vurdere en 21" propell. Hvis du er litt i tvil, så ville jeg valgt den minste stigningen (19") da den vil gi raskere akselerasjon.

Tok en rask runde på Finn og fant denne annonsen:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=160005820

165hk Mercruiser bensin. 27 knop toppfart. Kan jo være at motoren er gammel og sliten, og ikke yter 100%. Kanskje sitter det feil/ødelagt propell på denne båten? Kanskje dette er realistisk fart med denne båt/motorkomboen?

Hvis det er ca den farten du oppnår, så må du nok over på mindre propell igjen. Dermed blir det store spørsmålet hvilken gps-fart du oppnår. I mitt regnestykke tas det utgangspunkt i 35 knop, og da synes en propell i 19" stigning riktig. Hvis farten derimot er 27knop, da må vi nok ned i 15" stigning. Det er ganske stor forskjell. Så det blir nokså umulig å antyde noenlunde riktig propell uten å vite toppfart.:smiley:

Redigert av Solseng (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...