Jump to content

Sabb 10 HK G - kobling


SABBFAN

Recommended Posts

Du må nok forklare litt nærmere hva som er problemet, hvis du ønsker andres vurderinger.

Jeg går ut fra at du har en propell med vridbare blader, og at koblingen bare skal koble til og fra, og ikke mellom frem og bakk. Og da får du ikke koblingen til å slippe, er det problemet? Hvordan ser oljen ut i koblingshuset? Har du hatt motoren lenge, eller akkurat overtatt? Kan koblingen være spent altfor hardt for å hindre sluring? Det er justeringsskruer rundt koblingsplaten.

Link to post

Takk, hyggelig med tilbakemelding. Det er koblingen til og fra som sitter kubb. Se bilder, problemet er at akslingen til høgre sitter bom fast i koblingshuslokket. Varmet lokket og brukte hammer med det resultat at øverste del ble deformert og jeg måtte friske opp hullet (nederste bilde) til skruen for koblingshendelen med en 8 MM gjengetapp. Koblingshendelen er festesabb.jpg.b5423cd50c31b171ef87947595f90760.jpg

med en skrue på toppen og i enden. Mistanken går mot rust, men rart at det ikke løsnet med varme og kraftige hammerslag. Prøvde å vri fra side til side, men får ikke ønsket kraft /moment. Alle tips mottas med takk : - ) 

 

1560489897_sabbkobling.jpg.12e6de0d36effe088f4f3349f185489f.jpg

 

sabb.jpg

Link to post

De hullene på siden inn til begge akslene skal være forsynt med smørenipler. Antar at det ikke er deg som har skrudd dem ut, siden akselen har satt seg. Ville ha satt i nipler igjen, og prøvd å presse inn fett. Ville da ha prøvd å finne så mykt fett som mulig, evt tynnet ut. Eller slippe hele sulamitten i diesel, som Index sier, hvis du har mulighet til det. Den akselen som sitter fast skal ha en hendel på toppen slik at akselen kan vris. Er det ikke bare å montere denne hendelen for å kunne jobbe litt med denne bevegelsen?

Link to post
  • 1 måned senere...

Det var litt mer arbeid enn forutsatt pga vann i koblingshuset. Skiftet kulelageret, simmerringer, pakninger og startkjede. Simmerringene var tilsynelatene i god stand, men enkelt å skifte før lageret monters. Kulelager og simmeringer er kurante mål og kjøpt hos E.Lund Maskin, Bergen til en brøkdel av originalprisen. Biltema har identisk kjede til 169 kr ink. kjedelås (Biltema art. 82-950) mot orginalpris til over 1400 kr ++.  Kjeden er noe lengre og må kuttes.  Biltema har pakningpapir kjøp 0,8 M/M tykkelse. Spor for sveiv var for romslig og måtte utbedres, kjør et rør som passet inn i hullet og sveis i sporet, bor så ut det provisoriske røret og slip til. 

 

Har problemer med å finne snor pakningen Ø 3 M/M x 800 M/M lengde, se bildet. Er det noen som vet hvem som selger?

 

 

PS mutteren på akslingen nederst i bilde er 36 M/M og trenger spesialverktøy, kjøp en pipe på biltema kutt den med vinkelsliperen og sveis på et rør i samme dimensjon. Sveis på en arm i enden, lykke til :-)

 

 

 

 

sabb_diesel_starkjede.jpg.42881cbaac5410f4b16213488ef3205a.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...