SABBFAN Startet 11.November.2019 Link til dette innlegget Startet 11.November.2019 Kjøre medlemmer Koblingen på min 10 HK Sabb Diesel sitter kubb ! Har tatt av og koblingshuslokket, men klarer ikke rikke akslingen selv med varme. Fjernet hendelen, men er redd for å bruke hammer og ødlegge akslingen. Er det noen som har forslag? Mvh, Sabbfan Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 11.November.2019 Link til dette innlegget Svart 11.November.2019 Du må nok forklare litt nærmere hva som er problemet, hvis du ønsker andres vurderinger. Jeg går ut fra at du har en propell med vridbare blader, og at koblingen bare skal koble til og fra, og ikke mellom frem og bakk. Og da får du ikke koblingen til å slippe, er det problemet? Hvordan ser oljen ut i koblingshuset? Har du hatt motoren lenge, eller akkurat overtatt? Kan koblingen være spent altfor hardt for å hindre sluring? Det er justeringsskruer rundt koblingsplaten. Sitér dette innlegget Link to post
SABBFAN Svart 11.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2019 Takk, hyggelig med tilbakemelding. Det er koblingen til og fra som sitter kubb. Se bilder, problemet er at akslingen til høgre sitter bom fast i koblingshuslokket. Varmet lokket og brukte hammer med det resultat at øverste del ble deformert og jeg måtte friske opp hullet (nederste bilde) til skruen for koblingshendelen med en 8 MM gjengetapp. Koblingshendelen er feste med en skrue på toppen og i enden. Mistanken går mot rust, men rart at det ikke løsnet med varme og kraftige hammerslag. Prøvde å vri fra side til side, men får ikke ønsket kraft /moment. Alle tips mottas med takk : - ) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.November.2019 Link til dette innlegget Svart 11.November.2019 Tror kanskje jeg hadde lagt hele greia i diesel i noen dager. Og deretter prøvd igjen... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 12.November.2019 Link til dette innlegget Svart 12.November.2019 De hullene på siden inn til begge akslene skal være forsynt med smørenipler. Antar at det ikke er deg som har skrudd dem ut, siden akselen har satt seg. Ville ha satt i nipler igjen, og prøvd å presse inn fett. Ville da ha prøvd å finne så mykt fett som mulig, evt tynnet ut. Eller slippe hele sulamitten i diesel, som Index sier, hvis du har mulighet til det. Den akselen som sitter fast skal ha en hendel på toppen slik at akselen kan vris. Er det ikke bare å montere denne hendelen for å kunne jobbe litt med denne bevegelsen? Sitér dette innlegget Link to post
SABBFAN Svart 18.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2019 Akselen har satt seg pga manglende vedlikehold. Fjernet smøreniplene og forsøkte med rustfjerner av ymse slag, men sitter like godt. Demonterte hendelen i den tro at noen slag på akselen ville løse problemet, men den gang ei.. Fikk et nytt koblingshus i helgen, men det har samme problem. Forsøker med diesel .. Sitér dette innlegget Link to post
SABBFAN Svart 24.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2019 Da er fasiten klar. Med god hjelp fra et lastebil/kranverksted løste de oppgaven med å presse akslingen inn og ikke ut. Deretter var det bare å sandbåse rusten av tuppen og vips så var akslingen løs. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 25.November.2019 Link til dette innlegget Svart 25.November.2019 Bra du fikk en ordning på det, og fint at du følger opp tråden med hvordan det gikk. :) Sitér dette innlegget Link to post
SABBFAN Svart 30.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2019 Det var litt mer arbeid enn forutsatt pga vann i koblingshuset. Skiftet kulelageret, simmerringer, pakninger og startkjede. Simmerringene var tilsynelatene i god stand, men enkelt å skifte før lageret monters. Kulelager og simmeringer er kurante mål og kjøpt hos E.Lund Maskin, Bergen til en brøkdel av originalprisen. Biltema har identisk kjede til 169 kr ink. kjedelås (Biltema art. 82-950) mot orginalpris til over 1400 kr ++. Kjeden er noe lengre og må kuttes. Biltema har pakningpapir kjøp 0,8 M/M tykkelse. Spor for sveiv var for romslig og måtte utbedres, kjør et rør som passet inn i hullet og sveis i sporet, bor så ut det provisoriske røret og slip til. Har problemer med å finne snor pakningen Ø 3 M/M x 800 M/M lengde, se bildet. Er det noen som vet hvem som selger? PS mutteren på akslingen nederst i bilde er 36 M/M og trenger spesialverktøy, kjøp en pipe på biltema kutt den med vinkelsliperen og sveis på et rør i samme dimensjon. Sveis på en arm i enden, lykke til :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 31.Desember.2019 3mm O-ring snor finner du på Tools, Tess, Otto Olsen etc. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grimme Elling Svart 2.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 2.Januar.2020 Eller dra på en stripe med pakningssilikon på den gamle, etter litt rengjøring. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.