Bitteliten
Spennede prosess dette. Du starter i enden «bo i båt» hvilket mange andre også gjør.
ikke glem teknisk sjekk. Rigg og seil er dyrt. Regn med 50.000 per seil til en 50 foter av normal turkvalitet. Bytte av wire på rigg ca 35-40 tusen. Bytte av fall/tau 15-20 tusen. Motor og teknikk kan du, men ta en skikkelig sjekk uansett. Det koster penger på seilbåt også. Lading er ofte mer krevende på seilbåt da motortimene er færre (om man seiler da )
kanskje få med seg en erfaren seiler på sjekk før kjøp?
hva slags seiling tenker du deg på? Det er stor forskjell på kystseilas og havseilas. Det er stas med frittstående queensbed i havn, men på havet funker det svært dårlig. Byssas utforming er også viktig for å være brukbar i sjøen. Gode sjøkøyer er viktig, og er det er ikke særlig stas å sove i baugen i kuling. Men skal du tusle i Skagerak er ikke dette så viktig, men tenker du deg over Nordsjøen og kanskje Biscaya blir dette viktige punkter for komfort og sikkerhet
En dyp og trygg cockpit er heller ikke å forakte. Center cockpit foretrekkes av mange. Jeg hadde det høyt på lista, men endte opp med dekkshus, og angrer ikke på det i dag. Havseilas med åpen hekk og grunn cockpit er ikke min favoritt.
budsjettet ditt på 1,3 gir klare føringer for hva som kan velges. Bavaria står høyt på min liste innenfor de krav du har.