Jump to content

Edit History

pacuare

pacuare

Til din bruk vil jeg si at standard fra Bavaria sannsynligvis er veldig mye bedre enn vinsj i cockpit. På regatta sitter en og justerer storseilet hele tiden, genoaen justeres hvis vindhastigheten endrer seg ca 1 m/s, og det er ofte. På tur reduserer en seilarealet slik at en bare behøver å justere ved større endringer av vindhastighet. At en da må bevege seg er ikke noe problem. Heller ikke krise at vekten på den som justerer er feil plassert mer enn 10 sekunder... Ville nok fjernet dette og satt inn ett vanlig cocpitbord.

 

Karbonmast ser jeg klare fordeler ved, ville gjerne valgt det. At det er raskere ved regatta spiller ingen rolle for deg, men at den har bedre rettende moment betyr at du får mer kraft fremover og mindre sideveis kraft i bølger, dermed mer komfortabelt. Fint med mye regattaseiling, men tviler litt på hvor mye du får bruk for de. Trenger storseil og genoa på rull, resten av genoaen vil nok sjelden brukes. Herlig å sette en genakker når det blåser akkurat litt for lite til å seile uten når en skal til Skagen. 

 

Har vært noen kommentarer om størrelse over. I havn og på havet vil en båt aldri være for stor, men kystseilas og spesielt uthavner er størrelse en ulempe. Mastehøyde er ikke noe stort problem i øst for Stavanger. Egersund kommer de fleste under, Mandal er litt lavere, sjekk den. Siste jeg kommer på er Blindleia ved Lillesand. Ellers kommer en stort sett under det meste (både Hvaler og Tjøme har noe motorbåter kommer under, men uansett ikke aktuelt med større seilbåt). Nord for Stadt er det mer utfordrende med høyde på broer. 

pacuare

pacuare

Til din bruk vil jeg si at standard fra Bavaria sannsynligvis er veldig mye bedre. På regatta sitter en og justerer storseilet hele tiden, genoaen justeres hvis vindhastigheten endrer seg ca 1 m/s, og det er ofte. På tur reduserer en seilarealet slik at en bare behøver å justere ved større endringer av vindhastighet. At en da må bevege seg er ikke noe problem. Heller ikke krise at vekten på den som justerer er feil plassert mer enn 10 sekunder... Ville nok fjernet dette og satt inn ett vanlig cocpitbord.

 

Karbonmast ser jeg klare fordeler ved, ville gjerne valgt det. At det er raskere ved regatta spiller ingen rolle for deg, men at den har bedre rettende moment betyr at du får mer kraft fremover og mindre sideveis kraft i bølger, dermed mer komfortabelt. Fint med mye regattaseiling, men tviler litt på hvor mye du får bruk for de. Trenger storseil og genoa på rull, resten av genoaen vil nok sjelden brukes. Herlig å sette en genakker når det blåser akkurat litt for lite til å seile uten når en skal til Skagen. 

 

Har vært noen kommentarer om størrelse over. I havn og på havet vil en båt aldri være for stor, men kystseilas og spesielt uthavner er størrelse en ulempe. Mastehøyde er ikke noe stort problem i øst for Stavanger. Egersund kommer de fleste under, Mandal er litt lavere, sjekk den. Siste jeg kommer på er Blindleia ved Lillesand. Ellers kommer en stort sett under det meste (både Hvaler og Tjøme har noe motorbåter kommer under, men uansett ikke aktuelt med større seilbåt). Nord for Stadt er det mer utfordrende med høyde på broer. 



×
×
  • Create New...