Jump to content

Nytt startbatteri. Mulig reklamasjonsak?


PiperBill

Recommended Posts

Kjøpte ny og kraftig (or kostbart!) AGM start batteri fra en velkjent norsk nettbutikk. Har ikke tatt den i bruk og den skal ikke brukes før til våren. Men et par ting som gjør meg litt mistenksomt. For det første så er det intet klistremerke med produksjons dato slik som på alle de andre batteriene jeg har noen gang kjøpt. Det er tidlig merke der hvor klistremerket har stått og riper som indikerer at den har blitt fjernet (se bildet) Også klarer jeg ikke å få hvilespenningen på 13v selv om den sto til lading i 48 timer. 12,98 er jo ganske nært da men likevel ikke helt som det skal være.

Lurer på om dette er innafor eller om jeg bør klage til butikken?

startbat.jpg

batlable.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
PiperBill skrev for 23 timer siden:

For det første så er det intet klistremerke med produksjons dato slik som på alle de andre batteriene jeg har noen gang kjøpt.

 Jeg tror du blander inn det klistremerke noen forhandlere/produsenter setter på batteriene som viser måned og år batteriet er solgt.

Jeg har ikke funnet ett klistremerke med produksjons dato på noen batterier jeg har kjøpt.
Nå sist her om dagen kjøpte jeg ett Bosch 100A batteri til bilen som jeg ikke har montert.
kan melde tilbake at det ikke finnes relevant informasjon på batteriet bortsett i fra ett gravert serienummer som sier meg ingenting 
.
Det virker jo unektelig rart at noen har skrapet vekk det klistremerket med overlegg for det er det som ser ut til å være gjort.
Da er det lett å tenke at det har stått ett klistremerke med informasjon som noen ikke vil at du skal se så forstår mistanken din.

Sønnak graverer serienummer i batterikassene sine slik at de har alle relevante opplysninger om hvert enkelt batteri.
Jeg tror ikke at man som forbruker klarer å lese noe relevant ut i fra serienummeret som at produksjons uke og år 

er en del av serienummeret. 
Du kan jo finne SN nummeret og ta kontakt med Sønnak Importøren i Oslo så kan de sikkert fortelle deg når batteriet ditt er produsert. 
Det er mitt råd hvis dette er viktig for deg.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
pipe skrev 1 time siden:

 Jeg tror du blander inn det klistremerke noen forhandlere/produsenter setter på batteriene som viser måned og år batteriet er solgt.

 

Det tror jeg du har rett i men hvorfor er den fjernet? Jeg har tatt bilder av de to lange nummersekvenser på batteriet og sendte mail til både Exide i USA (batteriet er laget der) og Sønnak/Exide her i Norge. Ønsker bare å få litt fakta på bordet i forhold til produksjonsdato før jeg evt ta kontakt med butikken der jeg kjøpte.

Men samtidig så tenker jeg dette blir for mye styre. Batteriet er jo ikke dårlig med 12.98v hvilespenning og 1105 CCA.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Under ser du klisterlappen på mitt bilbatteri. Men akk, som du ser har ikke noen krysset av når batteri ble produsert eller satt inn i bilen. Jeg kan vel gå ut fra lappen at det er produsert mellom 2001 og 2010 , men heller ikke noe mer. Tror dette var mer nøye i gamle dager da syren ofte ikke ble fylt på batteriet før det ble solgt. Nå er det vel nesten ingen forhandlere som fyller syren selv lenger og i hvert fall ikke på agm. Og nettopp derfor burde produksjonsår og mnd vært mer nøye. Husker en stor bensinstasjon hadde en hel palle batterier svært billig, men ingen merking. Fikk jo selv en mistanke om at de var rimelige nettopp pga alder, men ikke lett og vite.

4CFA538C-FF47-4B46-92C4-AE8123463E6D.jpeg

Link to post
Guest Avmønstret#
Mouche skrev for 13 timer siden:

Kjøpt over nettet = angrefrist (forutsatt gjort riktig innenfor frist osv)

 

Enkel løsning. Og hvis det ikke fulgte med angrefristskjema så utvides fristen inntil 12 mnd. 

 

Du har to uker på deg til å melde fra, og nedtellingen begynner når du har fått varen og all informasjon, eller dagen etter at du avtalte å kjøpe en tjeneste. Hvis du da ikke har mottatt et ferdig utfylt angrerettskjema, utvides fristen til inntil tolv måneder.

 

https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Link to post

Kjøper du nytt batteri på feks Biltema. Så tester de batteri i butikken før du får det utlevert. De skriver da ut en test lapp med all relevant data om batteriets tilstand. 

Om de gjør dette i alle BT sjapper vet jeg ikke. Men de gjorde det her nede de 2 siste ganger jeg kjøpte batteri hos dem. 3x 110 amp nå vær og et til gammel båt i fjor sommer.

 

På den måten, så vet en hva en får utlevert.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Heh? Jeg gikk bort til stabelen av batterier hos BT , testet de selv uten at et menneske så på meg. Så gikk jeg til kassen og betalte og ferdig med det.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 18 minutter siden:

Heh? Jeg gikk bort til stabelen av batterier hos BT , testet de selv uten at et menneske så på meg. Så gikk jeg til kassen og betalte og ferdig med det.

Nok ikke alle som ahr med batteritester/multimeter når de går å handler hehe

 

Men den saken BT brukte når jeg kjøpte, den var av typen bedre enn aliexpres. Og den printet ut en skikkelig rapport på hvert batteri.

Men klart, er jo ikke noe hokus pokus å teste det sjøl heller. Men syns bare det var god og proff service når de tok denne testen uten oppfordring.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

I "gamle dager" var produksjonstidspunktet stemplet inn i en av polene.

Slik jeg husker det ble det gjort i butikken når batteriet var solgt.
Denne praksisen opphørte når det ble kjent at hammere inn datoen på batteripolen kunne føre til lekkasje mellom pol og batterikasse.
Dette skulle være en av grunnene til de "hvite soppene" som var vanlig på batteripolene før i tiden.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...