
Hulda
Bare for å legge til, om du er ukjent med dingsen under rattet:
Inni der sitter det en elektromotor. Den kjører begge veier, avhengig av vekslingen mellom pluss og minus. Den vekslingen er det hjernen som styrer. I tillegg er det et reduksjonsgir, som du ikke behøver å bry deg om. Og så er det en clutch. Clutch engasjert, piloten er klar til å kjøre. Clutchen ikke engasjert, du kan ta over styringen. Det er hjernen som styrer clutchen. Trorlig er det fire ledninger ut av boksen. To grove for elektromotoren, og to tynnere for clutchen.
Slik ser det ut hos Hulda, som et eksempel på hjerne:
Under hjernen sitter det en to-polet bryter fra AEG. Inn til bryteren går strømmen fra forsyningen og videre inn til hjernen, sort og rød. Ut fra hjernen går sort og rød til autopilotens drivenhet. Dette er et 30 A system, og ledningene er 6 kvadrat. Til venstre for de tykke ledningene kommer en orange sikring, neste grønne lysterklemme er to 2,5 kvadrat ledninger. Disse er for engasjering av clutchen. Resten av ledningene bortover er for kompasset, rorføler osv. Nå er denne Raymarinen 10 år gammel. Raymarine har utviklet og forbedret systemet i vesentlig grad på disse årene.