Jump to content

Edit History

Lars H.

Lars H.

S/Y Vega skrev 1 time siden:

Aldri hatt problemer med å justere ventiler om vinteren før. Hadde kjørt på, og kontrollmålt når utetemperatur er på vei opp igjen om nærvene hadde plaget meg.

 

Det blir jo dobbel jobb, nei enten gjør jeg jobben nå i vinter (om jeg gidder), eller så blir det en gang utpå vårparten. Den eneste gangen jeg tok en slik ettersjekk, var etter at jeg hadde noen ødelagte støtstenger på en gammel Opel Kadett. Da regnet jeg med at det måtte gå seg til.

 

Hulda skrev 28 minutter siden:

Det vanlige for de motorene jeg har justert er driftsvarm motor

 

Og det har det vært på alle mine biler jeg har justert på. På min første bil, en 55-modell Opel Record justerte jeg med motoren i gang! Det ble litt oljesøl, men etter et par ventiler fikk jeg en fin "feeling" ved å trekke føleren frem og tilbake for å finne rett justering før jeg strammet til justerskruene.

 

Det blir nok enklere med kald motor likevel. Og så er jeg heldig og slipper å holde orden på innsug og utblåsing iom. det det er samme ventilåpningen, 0,2mm på både inn og ut.

 

Når det kommer til våren og jeg får varmkjørt motoren skal jeg lytte med stetoskop for å høre om det er forskjellig lyd på sylindrene/ventilene. Jeg har et slikt stetoskop jeg kjøpte hos BT en gang. Det er fint til å lokalisere ulyder på en motor med.

Lars H.

Lars H.

S/Y Vega skrev 50 minutter siden:

Aldri hatt problemer med å justere ventiler om vinteren før. Hadde kjørt på, og kontrollmålt når utetemperatur er på vei opp igjen om nærvene hadde plaget meg.

 

Det blir jo dobbel jobb, nei enten gjør jeg jobben nå i vinter (om jeg gidder), eller så blir det en gang utpå vårparten. Den eneste gangen jeg tok en slik ettersjekk, var etter at jeg hadde noen ødelagte støtstenger på en gammel Opel Kadett. Da regnet jeg med at det måtte gå seg til.

 

Hulda skrev 21 minutter siden:

Det vanlige for de motorene jeg har justert er driftsvarm motor

 

Og det har det vært på alle mine biler jeg har justert på. På min første bil, en 55-modell Opel Record justerte jeg med motoren i gang! Det ble litt oljesøl, men etter et par ventiler fikk jeg en fin "feeling" ved å trekke føleren frem og tilbake for å finne rett justering før jeg strammet til justerskruene.

 

Det blir nok enklere med kald motor likevel. Og så er jeg heldig og slipper å holde orden på innsug og utblåsing iom. det det er samme ventilåpningen, 0,2mm på både inn og ut.



×
×
  • Create New...