Jump to content

Edit History

Solseng

Solseng

Båtb123 skrev for 3 timer siden:

 

Venter litt med ny propell, prøver meg på langtur. båten er tungt lastet har mye utstyr ombord, 145liter med bensin, 40liter med ferskvann 

 

Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg kanskje du bare bør få tak i en ny propell med en gang. Det er ikke særlig bra å kjøre for mye rundt med så lavt turtall. Som Ivar nevnte, kan kanskje en alupropell være omtrent like god siden det er moderate hastigheter og cruising som er hovedmålet. Dessuten får du ikke noe godt inntrykk av den nye motoren hvis den er såpass "tungt proppet". Den må jo være usedvanlig treig og daff opp plan slik det er nå?

 

Et godt alu-alternativ er Mercurys Spitfire. Blir vel rundt halve prisen av stålpropell (ja, nesten: kommer vel på 3000,- med hubkit). Kanskje du kunne prøvd en 17" da den garantert vil la deg oppleve motoren i fullt turtall. Du kjøper samtidig et hub-kit som du kan beholde til andre propeller fra Mercury og noen Solas-modeller. En slik propell i 17" vil være relativt lettsolgt uten det helt store tapet da dette er pitch som passer utmerket til de andre motormerkene.

 

Det er et par ting som gjør at jeg tenker 4-blad/Spitfire.

- For det første kan det være at du liker hvordan en slik propell cruiser. Jeg liker selv å cruise 20-22 knop. Akkurat passe hastighet. Jeg bruker selv 4-blads propell på min Ibiza da jeg liker bedre hvordan båten oppfører seg med denne propellen i disse hastighetene.

- Hvis du liker hvordan alu-4bladern oppfører seg, kan du beholde hub-kitet og oppgradere til stålutgaven av Spitfiren. Dette er "toppmodellen" til Mercury i denne motorstørrelsen. Disse propellene fåes i alle tenkelige pitch, og du kan diale inn turtallet akkurat slik du vil. Trenger du mer grep, så har Mercury en Trophy Plus som er det groveste/største du får til disse motorene.

 

Jeg ville tatt kontakt med Ravns Garage og hørt om de kunne skaffe en 17" Spitfire. Tror du vil bli overrasket hvor mye bedre båten vil være å kjøre med denne propellen. Du må ha ny propell uansett, og jeg ville bare kickstartet med en slik.

https://www.ravnsgarage.no/

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Båtb123 skrev for 2 timer siden:

 

Venter litt med ny propell, prøver meg på langtur. båten er tungt lastet har mye utstyr ombord, 145liter med bensin, 40liter med ferskvann 

 

Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg kanskje du bare bør få tak i en ny propell med en gang. Det er ikke særlig bra å kjøre for mye rundt med så lavt turtall. Som Ivar nevnte, kan kanskje en alupropell være omtrent like god siden det er moderate hastigheter og cruising som er hovedmålet. Dessuten får du ikke noe godt inntrykk av den nye motoren hvis den er såpass "tungt proppet". Den må jo være usedvanlig treig og daff opp plan slik det er nå?

 

Et godt alu-alternativ er Mercurys Spitfire. Blir vel rundt halve prisen av stålpropell (ja, nesten: kommer vel på 3000,- med hubkit). Kanskje du kunne prøvd en 17" da den uansett vil gi deg mer turtall. Du kjøper samtidig et hub-kit som du kan beholde til andre propeller fra Mercury og noen Solas-modeller. En slik propell i 17" vil være relativt lettsolgt uten det helt store tapet da dette er pitch som passer utmerket til de andre motormerkene.

 

Det er et par ting som gjør at jeg tenker 4-blad/Spitfire.

- For det første kan det være at du liker hvordan en slik propell cruiser. Jeg liker selv å cruise 20-22 knop. Akkurat passe hastighet. Jeg bruker selv 4-blads propell på min Ibiza da jeg liker bedre hvordan båten oppfører seg med denne propellen i disse hastighetene.

- Hvis du liker hvordan alu-4bladern oppfører seg, kan du beholde hub-kitet og oppgradere til stålutgaven av Spitfiren. Dette er "toppmodellen" til Mercury i denne motorstørrelsen. Disse propellene fåes i alle tenkelige pitch, og du kan diale inn turtallet akkurat slik du vil.

 

Jeg ville tatt kontakt med Ravns Garage og hørt om de kunne skaffe en 17" Spitfire. Tror du vil bli overrasket hvor mye bedre båten vil være å kjøre med denne propellen. Du må ha ny propell uansett, og jeg ville bare kickstartet med en slik.

https://www.ravnsgarage.no/

 

 

 

 

Solseng

Solseng

Båtb123 skrev for 2 timer siden:

 

Venter litt med ny propell, prøver meg på langtur. båten er tungt lastet har mye utstyr ombord, 145liter med bensin, 40liter med ferskvann 

 

Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg kanskje du bare bør få tak i en ny propell med en gang. Det er ikke særlig bra å kjøre for mye rundt med så lavt turtall. Som Ivar nevnte, kan kanskje en alupropell være omtrent like god siden det er moderate hastigheter og cruising som er hovedmålet. Dessuten får du ikke noe godt inntrykk av den nye motoren hvis den er såpass "tungt proppet". Den må jo være usedvanlig treig og daff opp plan slik det er nå?

 

Jeg kan jo tipse om denne alupropellen.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179106360

Du trenger i tillegg et hubkit som passer DF-140. Det får du hos Ravns Garage. Koster vel en 5-600,-

 

Jeg anbefaler denne propellen da den uansett vil gi deg høyere turtall - noe som er et must. Dessuten er det ca. halv pris i forhold til ny stålpropell. Det kan også være at denne 4-bladeren vil gi deg en behagelig gange i cruising-fart. Jeg liker også å cruise rundt 20 knop, og bruker selv 4-blader propell på min Ibiza. Basert på tallene du får, vil du kunne oppgradere til stålvarianten senere hvis denne propellen faller i smak. Denne fåes i "alle tenkelige" pitch. Hub-kitet kan du beholde og bruke på andre Mercury og noen Solas-propeller. Skulle du finne at denne propellen ikke passer/gir bra resultat, vil jeg tro at du kan selge den videre (og faktisk få solgt den da det er et av de bedre designene der ute) med nokså lite tap.

 

Jeg ville bare gunnet på og kjøpt den.:thumbsup:

Solseng

Solseng

Båtb123 skrev for 2 timer siden:

 

Venter litt med ny propell, prøver meg på langtur. båten er tungt lastet har mye utstyr ombord, 145liter med bensin, 40liter med ferskvann 

 

Etter å ha tenkt meg litt om, tror jeg kanskje du bare bør få tak i en ny propell med en gang. Det er ikke særlig bra å kjøre for mye rundt med å lavt turtall. Som Ivar nevnte, kan kanskje en alupropell være omtrent like god siden det er moderate hastigheter og cruising som er hovedmålet. Dessuten får du ikke noe godt inntrykk av den nye motoren hvis den er såpass "tungt proppet". Den må jo være usedvanlig treig og daff opp plan slik det er nå?

 

Jeg kan jo tipse om denne alupropellen.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=179106360

Du trenger i tillegg et hubkit som passer DF-140. Det får du hos Ravns Garage. Koster vel en 5-600,-

 

Jeg anbefaler denne propellen da den uansett vil gi deg høyere turtall - noe som er et must. Dessuten er det ca. halv pris i forhold til ny stålpropell. Det kan også være at denne 4-bladeren vil gi deg en behagelig gange i cruising-fart. Jeg liker også å cruise rundt 20 knop, og bruker selv 4-blader propell på min Ibiza. Basert på tallene du får, vil du kunne oppgradere til stålvarianten senere hvis denne propellen faller i smak. Denne fåes i "alle tenkelige" pitch. Hub-kitet kan du beholde og bruke på andre Mercury og noen Solas-propeller. Skulle du finne at denne propellen ikke passer/gir bra resultat, vil jeg tro at du kan selge den videre (og faktisk få solgt den da det er et av de bedre designene der ute) med nokså lite tap.

 

Jeg ville bare gunnet på og kjøpt den.:thumbsup:



×
×
  • Create New...