Guest Balder.. Startet 15.November.2019 Link til dette innlegget Startet 15.November.2019 (redigert) Prøver med denne tråden å få til en "evighetstråd" for oss som bruker båten til fiske. Kom her med spørsmål/tips/fangstbilder/ fiskebåten din/fiskemetoder/råd/ steder/utstyr som brukes, dvs alt tenkelig relatert til alle fiskeformer som kan bedrives på sjøen. Jeg starter med noen bilder, er en glad hobby fisker på sjøen :)) men bor på fjellet. Redigert 15.November.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 15.November.2019 Link til dette innlegget Svart 15.November.2019 Ja denne tråden dekker jo et enormt felt så det spørs om det blir for svært å "fordøye". Det er jo noe forskjell på torskefiske i Lofoten og Oslofjorden... men gjenstår å se?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 15.November.2019 Link til dette innlegget Svart 15.November.2019 Om du er proff fra Lofoten eller en amatør fra Oslofjorden skulle vel ikke spille noen rolle, kanske proffen fra Lofoten kan komme med gode tips til oss hobby fiskere Poenget er å dele felles interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.November.2019 Link til dette innlegget Svart 15.November.2019 Makrell: Favoritten min er blitt et takle med 4-6 lyse blinkende fluer med en 60 grams pilk nederst. Type jensenpilken eller tilsvarende. Det er passe vekt, og jeg bruker lang båtstang og lett multiplikatorsnelle. Eller kan laste med tilsvarende stand og haspelsnelle. Når aldri snøret bli slakt. Usser seg raskt ved slakt snøre, så når det biter så holder jeg det stramt og sviver inn. Grunn: Jeg slipper å ha så mye snøre på dørken, og det er veldig ryddig for meg. Også greit å håndtere opptil 6 fluer, men mer enn det så blir det fort rot med iltre fisk i båten. Ellers bruker jeg en firkanten sementbakk fra Biltema til å oppbevare fisken i så lenge den er i båten. Bløgger fisken så snart jeg kan. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Timmeeh Svart 15.November.2019 Link til dette innlegget Svart 15.November.2019 Har nylig gått fra liten sjark til en Øien 530f. Veldig fornøyd men det har sine begrensninger. Blir nok sjark igjen om få vintre. Tenkte å prøve line etter brosme inne i Trondheimsfjorden. Har ikke tålmodighet til å fiske med stang. Ikke får jeg så mye heller så det hjelper ikke på. Kanskje det tar seg opp på nyåret med noe innsig av torsk. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Sånn setter en amatør kveiteline. 40 kroker med ca 10 meter i mellom. Her gjelder det å holde tunga rætt i munnen og være alene på dekk. Lar den stå i 4 timer. Spennende. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Driver nå for det meste med torskegarn... Men det fiske jeg syns var mest spennende var når vi drev dorging etter laks og sjøørret med Down Rigger utstyr... Utrolig spennende fiske.. Brukte en Cannon rigg med wire og 7,5 kg lodd... Stengene hektes inn på wirene med utløser klemmer, som slipper når fisken hugger... Fikk masse sjøøret...lite laks... Har dessverre ikke båt til slikt fiske lengre.. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 For min del er jeg blitt avhengig av ekkolodd ved stangfiske, utenom ved fiske på plasser jeg er veldig kjent. Bruker ekkoloddet spesielt mye ved let etter torsk ved bunnen, og spesielt etter sei stimer og tilsvarende. Har "bare" et Lowrance Elite 4, og har funnet stor glede i å krysse i alle retninger over en stim og markere ytterpunktene. Her sør står gjerne stimen på samme plass gang etter gang. Og dermed kan jeg bare gå ut der og legge meg på innsiden av ytterpunktene og fiske det jeg vil. Samme gjør jeg med torskeplassene jeg har funnet. Lagrer waypoints. Og torsken står der på samme tid året etter. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Gudrun Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Byttet ut et over 20 års gammelt fargelodd til fiskeleting. Så nå er det å begynne i en ende for å gjøre seg kjent med innstillinger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Martine29 skrev for 2 timer siden: Sånn setter en amatør kveiteline. 40 kroker med ca 10 meter i mellom. Her gjelder det å holde tunga rætt i munnen og være alene på dekk. Lar den stå i 4 timer. Spennende. Lite som er så spennende som kveitvad. Mye tau på dekk ja, kan være skummelt om man er alene.. Rotkveile med forsyn og alt rett i stampen går som regel fint, store kroker så. Jeg skal prøve det ihvertfall. Har tidligere egnet underveis i settingen. Fare for å bli stresset da. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Ser veldig rotete ut men krok med agn legges i rekkefølge. Og med 2 til 3 knops fart raser lina på 400 meter ut. Pleier å begynne på ca 20 meter. Skikkelig arti fiske da. Får både torsk, brosme og lange. Og noen ganger kveite. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Martine29 skrev 22 minutter siden: Ser veldig rotete ut men krok med agn legges i rekkefølge. Og med 2 til 3 knops fart raser lina på 400 meter ut. Pleier å begynne på ca 20 meter. Skikkelig arti fiske da. Får både torsk, brosme og lange. Og noen ganger kveite. Ender du dypt da? Tenkte å prøve meg etter brosme og lange på andre siden av fjorden. Prøver på 200-250m. Åja du får kveite også, det er jo bra :) det har jeg ingen forhåpninger om, så det får bli bonus! Sitér dette innlegget Link to post
ags88 Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Brukbart med torsk på rusene idag, sikkert bortimot 35 bare i en enkelt ruse, ene tuten var så tung at jeg måtte åpne og ta ut litt fisk først... Sitér dette innlegget Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel Kval kjøtt e mat, og gått e d å. Link to post
Martine29 Svart 16.November.2019 Link til dette innlegget Svart 16.November.2019 Søkki ta, den rusa var skikkelig sprengt med torsk. Ser at noen her i Rissa også får noe torsk i ruser. Men i de siste årene så har det blitt langt imellom torsken på snøret...litt synd. Ja ja, får prøve igjen i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.November.2019 Link til dette innlegget Svart 17.November.2019 Her ble det da litt liv Jeg å kona bruker mest tid med downrigger etter laks å storsei, men har også fått kveite på dette, ørett er svært sjelden. Mange fine kvelder å netter. Dorger med 2 Cannon rigger, oftest på 6-8m. Ekkoloddet er ett Lowrance Elite 5DSI å ett Elite5 CHRIP, godt fornøyd med dem, men har ikke prøvd annet :) Har holdt på noen år med dorging der ute nå men har sett kun en annen båt som driver litt med det samme, det er en enslig kar med en Hansvik Kombi. Ellers setter vi line, 180m liner med ca 40 kroker, lina ligger kveilet i en murerstamp mens krokene har fortom med hurtig clips, (kjøpt på Skibs å Fiskeutstyr Trheim) krokene agnes på brygga å henges rundt kanten på en bøtte klar til å hektes på, slipper ut lina med 3kg,s lodd å clipser så på fortomene etterhvert som vi driver med strøm eller vind, ryddig å trygg måte å gjøre det på. Når line dras igjen clipses fortommer av etterhvert som de kommer å line kveiles rett ned i stampen, krokene hektes i ei stripe blå isopor til neste gang. Har nå kjøpt ett par "profesjonelle" kveiteliner som skal prøves :) men må forberedes litt da krokene krever en halv småsei. Vi holder til ytterst i Trheimsleia å ser Hitra bare for å si cirka hvor jeg fisker, har inntrykk av att det er svært få lokale som fisker for fiskingens skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.November.2019 Link til dette innlegget Svart 17.November.2019 Ags88...det var mye fisk i teine hvor lang er de teinene ? å hvilken modell ? Jeg har aldri prøvd teine etter fisk, men ser ut som jeg må prøve Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 17.November.2019 Link til dette innlegget Svart 17.November.2019 Det kalles torskeruse Balder. Og for en hitterværing var flott med bilder over Hitra? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.November.2019 Link til dette innlegget Svart 17.November.2019 Hurtigklips virker kjekt ja! Kan jo strengt tatt egne hjemme og fryse ned før man skal ut. Har ikke prøvd pga kostnad. Ble 100 kroker ekstra istedetfor klips Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 17.November.2019 Link til dette innlegget Svart 17.November.2019 (redigert) For å slippe å planlegge så mye med agn så agner jeg krokene med renskede "kjempereker", vet ikke hva de kalles men selges sammen med vanlige reker på Rema, agner dagen før eller samme dag, de kan fint stå på krok over natten uten att de tar skade av det, de sitter veldig godt på kroken. Ja hurtigclipsene er geniale :) det ble slutt på klusset etter att jeg tok i bruk dem. Har nå akkurat filitert 7 storlakser som skal i røken ut i uka, mange som blir glade for å få litt røkt vill laks til jul 10st igjen i fryseren som må tas før julebaksten skal inn :) Restene går på reve åta. Redigert 17.November.2019 av Balder.. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 17.November.2019 Link til dette innlegget Svart 17.November.2019 Scampi? Har prøvd vanlige frosne reker på line etter torsk om vinteren, det funker greit. Gleder meg til nyåret, da skal både garn og Line ut. Har prøvd litt med garn i høst men ingen torsk og hyse enda. Regner med det tsr seg opp etterhvert. Bilde er noe ufisk jeg fikk i garnet tidligere i høst. Sammen med masse krabber Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 18.November.2019 Link til dette innlegget Svart 18.November.2019 Stemmer bra med Scampi ja, renslige å greie å agne med. Timmeeh..Hva slags fisk er den i stampen med "Lyr look" ? var lang å tynn Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 18.November.2019 Link til dette innlegget Svart 18.November.2019 Lignet på en lysing. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 18.November.2019 Link til dette innlegget Svart 18.November.2019 (redigert) Lysing ja. :-) Fikk noen enda større av sorten i vår. Hørte det skulle være den beste matfisken som fantes. Ble ganske skuffet. Hvit og fin i kjøttet ja, men jeg fikk det ikke helt til nei. Prøvde både fersk kokt, stekt og lettsaltet. Tenker den blir lagt i fiskemat som grateng og kaker neste gang. :-) men jeg er jo ingen gourmet kokk så det er vel mest der feilen ligger antar jeg Denne karen var også en overraskelse å få på kroken. Tatt på shad i sommer. Redigert 18.November.2019 av Timmeeh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Noen som har startet sesongen av oss hobbyfiskere ? Går nå bare å tripper å venter på gode værmeldinger så båten kan hentes på verksted etter montering av utvendig styreposition, ser veeeeldig frem til kveiteliner å laaaange dorgeøkter med downriggene blir spennende å se hva som kommer av laks i år. Nytt for året er bla elektriske Cannon rigger som gjør det enklere spesielt de turene kona ikke er med. Hvordan er det med torsk i Trheimsleia i år ? holder jo til i umiddelbar nærhet til Hitra men har i alle år reagert på hvor lite torsk vi faktisk får. Noen som har vært ute med kveitelinene ? veldig artig med bilder Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Balder.. skrev for 2 timer siden: Noen som har startet sesongen av oss hobbyfiskere ? Går nå bare å tripper å venter på gode værmeldinger så båten kan hentes på verksted etter montering av utvendig styreposition, ser veeeeldig frem til kveiteliner å laaaange dorgeøkter med downriggene blir spennende å se hva som kommer av laks i år. Nytt for året er bla elektriske Cannon rigger som gjør det enklere spesielt de turene kona ikke er med. Hvordan er det med torsk i Trheimsleia i år ? holder jo til i umiddelbar nærhet til Hitra men har i alle år reagert på hvor lite torsk vi faktisk får. Noen som har vært ute med kveitelinene ? veldig artig med bilder Har fisket hele år og fikk faktisk ei lita kveite inni Trondheimsfjorden før jul også. Lite torsk ja, forferdelig fiske. Skal prøve igjen i påsken når jeg kommer hjem fra jobb. Satser på at den er ferdig med gyting og er sulten. Den har ikke vært bitevillig hittil!!! Fått noen få på garn...... Gleder meg også helt vilt til det blir kveitefiske nå på vårparten og sommeren. Da blir det Helgeland med båten og 300 kroker ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.