Jump to content

Edit History

Midtpinne

Midtpinne

Pinkvin skrev 7 minutter siden:

Når jeg går alene og kan gli langsetter brygga prøver jeg som regel å få satt ett tau fra midten og rett inn, blir vel en brest det. Så fikser jeg resten etterpå. Om jeg legger spring fra midten og bak når jeg går fremover så vil jeg også ende opp med baugen inn og hekken ut. Jeg må ha springen lengre bak for å bli liggende langsetter. 

Ja, dersom midten ikke er den breieste delen på båten blir det slik. Og jeg tenker at det brestet du setter funker bare fint dersom det er lett å sette. Jeg har bare hatt en plattgatter og den var så lett å legge til at jeg trengte aldri eksperimentere mye med den. Det var en Columbie 66, altså en 22 fots seilbåt med finnkjøl og med mulighet til å nå kaia fra styreposisjon.

Kanskje vi skal begynne å snakke om å sette springet på båtens bredeste eller rett bak båtens bredeste punkt. Det er vel det som blir enklest.

Midtpinne

Midtpinne

Pinkvin skrev 1 minutt siden:

Når jeg går alene og kan gli langsetter brygga prøver jeg som regel å få satt ett tau fra midten og rett inn, blir vel en brest det. Så fikser jeg resten etterpå. Om jeg legger spring fra midten og bak når jeg går fremover så vil jeg også ende opp med baugen inn og hekken ut. Jeg må ha springen lengre bak for å bli liggende langsetter. 

Ja, dersom midten ikke er den breisete delen på båten blir det slik. Og jeg tenker at det brestet du setter funker bare fint dersom det er lett å sette. Jeg har bare hatt en plattgatter og den var så lett å legge til at jeg trengte aldri eksperimentere mye med den. Det var en Columbie 66, altså en 22 fots seilbåt med finnkjøl og med mulighet til å nå kaia fra styreposisjon.

Kanskje vi skal begynne å snakke om å sette springet på båtens bredeste eller rett bak båtens bredeste punkt. Det er vel det som blir enklest.

• Create New...