pirlo Startet 19.November.2019 Link til dette innlegget Startet 19.November.2019 Hei! Har plutselig og ufrivillig, og egentlig uforskyldt, havnet i en septikknipe. Er det noe sted i Stavanger eller området rundt man kan tømme septik fra land? Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 19.November.2019 Link til dette innlegget Svart 19.November.2019 Jeg tror ikke det er noen. Håper jeg tar feil, men kan septikknipen løses på annen måte? Hva er egentlig problemet? Pumpe som har tatt kvelden? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.November.2019 Link til dette innlegget Svart 19.November.2019 Fortuna her på gruppa har laget den, til nå, beste oversikten over tømmestasjoner i Norge, og Sverige. Men Stavanger.... ja hva skal en si? https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&ll=61.05378876062658%2C9.876612593749996&z=6 Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Stavanger vil ikke ha fritidsbåter. Så spørs om det noen gang kommer Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Nå bygger jo Sandnes Havn helt nye brygger/havn. Båtforeninger rundt i området ønsker at de samtidig bygger en plass for septiktømming, så send en melding til kommunen slik foreningene har gjort. Gjerne det blir bygget, om folk uttrykker ønsker om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Sist jeg lå i Sandnes var det ikke bare mangel på tømme stasjon for fritidsbåter... Gjeste havnen lå mitt i utløpet der urenset kloakk veltet ut fra byen...er det verste jeg har opplevd noen gang i Norge.. Sitér dette innlegget Link to post
Don Camillo Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Det er dessverre ingen tømme stasjoner i hele Rogaland. De 2 (Jelsa & Åkrehamn) som er markert på oversikten som Pinkvin har linket til finnes heller ikke. Sitér dette innlegget Link to post
pirlo Svart 20.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Takk for tilbakemeldinger, som dessverre bekreftet det mine søk allerede hadde gitt mistanke om. Holdt egentlig på med å legge opp nye rør til dieselvarmer, hvilket jeg ser på som en kosejobb. Lettet i den forbindelse på toalettlokket på toalett nummer to, som jeg enda ikke har brukt, nettopp fordi dette er koblet til en septiktank med elektrisk pumpetømming. Så da noe septikfarget væske nederst i skåla, som jeg pumpet opp i tanken, og etter å ha stengt igjen begynte det å komme septik tilbake og halvvegs opp i skåla. Bestemte meg da for å tømme tanken. Pumpa ga bare fra seg et klikk når jeg prøvde å kjøre den. Ved overtakelse gikk pumpa fint da forrige eier demonstrerte for meg. Dog ser jeg nå at det sitter en gammel skruventil på utløpsslangen, og ved forsøk på å skru opp denne knakk den selvfølgelig klokka 22 i gårkveld. Det gir mistanke om at forrige eier egentlig aldri har pumpet noe septik overbord her, men heller trodd han har gjort det når han har hørt lyden av at pumpa går. Nå sa han uansett at han nesten aldri brukte dette toalettet, men uansett får jeg mistenke at jeg har med en full septiktank å gjøre. Den har dekkstømming, men det hjelper fint lite i Stavanger, dessverre. Lurer nå på hva som blir minst drittjobb av å 1) sette inn ny ventil etter pumpa eller 2) om jeg finner en manuell pumpe som jeg kobler på en slange som jeg trer ned i dekkstømmingen for å pumpe det ut den veien? Vil vel fort risikere at noe av innholdet er for hardt til å komme ut den veien? Samtidig kan jeg jo ha uflaks med at septikpumpa ikke vil gå om jeg går for løsning nummer 1... Forslag? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Don Camillo skrev for 3 timer siden: Det er dessverre ingen tømme stasjoner i hele Rogaland. De 2 (Jelsa & Åkrehamn) som er markert på oversikten som Pinkvin har linket til finnes heller ikke. @Fortuna Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Kart oppdatert, takk for info. Finner noen andre feil, så kom gjerne med dem. Sitér dette innlegget Link to post
Too Much Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Du kan jo kontakte et firma som tømmer septik, de kan tømme tanken for deg, koster sikkert noen kroner men... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 20.November.2019 Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 Hadde samme problem, full tank, tømming fungerte ikke, er og i Rogaland så kunne ikke tømme til land jeg kjøpte meg en vanlig manuell septik pumpe, samt vannslanger (for de er gjennomsiktige) i rett dimmensjon. Dro av slangen for dekkstømming på toppen av tank, og satte på den nye slangen, så ett stykke ut pumpen, og så resten av slangen så det rakk over ripa og ned i sjø. Så var det å dra utpå til egnet sted, og da pumpet jeg tanken tom. Min tank har fritt fall, og proppen der løsnet og med denne metoden, så jeg dro sjøvann fra bunn etterhvert. Pumpen kostet val noe over 1000.- men nå har jeg den liggende klar ombord i fall det skulle bli behov igjen senere. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
pirlo Svart 20.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2019 (redigert) Oppdatering. Valgte samme løsning som @Erik Kjøpte lensepumpe på Maritim til 299,- og slange som jeg tvang inn i gjennomføringen på dekk. Så langt jeg kan se i månelyset ble det faktisk ikke noe søl. Skal bli en sann fryd å sette på radioen og fortsette med arbeidet med dieselvarmer igjen. Takk for all hjelp! Redigert 20.November.2019 av pirlo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.