Jump to content

Edit History

Grand Banks jr

Grand Banks jr

2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic.  Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett.

 

Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand,  ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. 

 

Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. 

 

Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen.  Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. 

 

Siste er kanskje selvforklarende,  men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra.

 

Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. 

 

Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt.

 

Mulig du også burde sjekke at det er god elektrisk kontakt mellom anodene dine og der du har problemer med lakken.

 

 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic.  Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett.

 

Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand,  ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. 

 

Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. 

 

Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen.  Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. 

 

Siste er kanskje selvforklarende,  men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra.

 

Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. 

 

Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt.

 

Jo, husk også primer for alu hvis du skal ned til bart metall. Gjør at lakken henger bedre på. 

 

Mulig du også burde sjekke at det er god elektrisk kontakt mellom anodene dine og der du har problemer med lakken.

 

 

Grand Banks jr

Grand Banks jr

2k på 1k skal gå bra. Man får ikke feks 2k med metallic.  Da jeg flekklakkerte min Mercedes var det 1k fargelakk metallic, og 2k klarlakk for å få det vanntett.

 

Anbefaler deg å finne gode veiledninger på YouTube når det gjelder hvordan du lakkerer med sprayboks. Stikkord er rett avstand,  ha dysen riktig vei, alltid ha boksen i bevegelse når du starter å spraye og når du slutter å spraye samt mens du sprayer. Ikke trykk ned knappen for så å bevege boksen, men motsatt. Spray fra forskjellige vinkler. Ha rett temperatur på både sprayboks og emnet (motoren). Følg anvisning på tid mellom lagene. 

 

Anbefaler deg også å maskere godt det du ikke vil lakkere. Spraybokser kan ofte lage mye lakkstøv som kan legge seg der du ikke vil. 

 

Finnes også mange gode veiledninger på YouTube om hvordan du kan få myk overgang fra gammel til ny lakk, så du ikke får slike stygge kanter. Feks bruke et A4 ark som du bøyer (ikke bretter) og lakkerer over bøyen.  Da vil sprayen fordele seg slik at man ikke får hard kant. Sikkert ikke så nøye der du skal lakkere, men er nok greit å vite om. 

 

Siste er kanskje selvforklarende,  men nevner det allikevel. Ved pussing av lakkstøv/ ujevnheter underveis (Feks før man legger på klarlakk), så vær forsiktig med aceton. Den løser jo opp 1k lakk. Tørr mikrofiberklut for støv fungerer bra.

 

Jeg er på ingen måte ekspert på lakkering, så finnes sikkert mange som kan mye mer enn meg her. Men litt har jeg lakkert, og punktene over er greit å vite om. 

 

Selv flekklakkerte jeg min gamle Evinrude i sommer. Brukte bare 1k fargelakk og 1k klarlakk. Pusset lett med fint pussepapir før klarlakk. Var kanskje 1000 papir. Husker ikke helt. Brukte mikrofiberklut til å ta bort pussestøv, så på med klarlakk. Resultatet var helt ok. Ikke proffjobb, men akseptabelt.



×
×
  • Create New...