Marqies Startet 21.November.2019 Del på Facebook Startet 21.November.2019 Har en E-tec 200 fra 2010, forundrer meg litt over oljeforbruk/oljelukt på tomgang. Motoren er justert for XD 100 dette er sjekket 2 ganger på verksted, fikk utskrift på siste sjekk i høst, dette skulle tilsi blanding 1 på100. Denne sesongen har vi kjørt litt over 46t, det er brukt drøye 8 l totakt olje. Har kontaktet flere verksted, noen mener at denne motoren blander inn olje etter belastning og kan øke på mer enn 1 på 100, mesteparten av timene har vert på bakking, går jevnt uten problem i timesvis. Hvordan telles timer, har det med turtall å gjøre, eller er det klokketimer. Totalt har det blitt kjørt 745 t +. Historical faults, noen høye temperaturer, en del sensor faults, ok etter resett har jeg forstått, en fuel injektor fault på 745 t tok den rett på verksted, alt ok når jeg kom dit, kjørte noen timer i høst malte som en katt. Synes også at det er sjenerende oljelukt på stille vær og tomgangs hastighet, derfor begynner jeg å lure på for høyt blandingsforhold, hvordan sjekkes dette. (kjører XD 100 olje) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 Marqies skrev 18 minutter siden: Har en E-tec 200 fra 2010, forundrer meg litt over oljeforbruk/oljelukt på tomgang. Motoren er justert for XD 100 dette er sjekket 2 ganger på verksted, fikk utskrift på siste sjekk i høst, dette skulle tilsi blanding 1 på100. Denne sesongen har vi kjørt litt over 46t, det er brukt drøye 8 l totakt olje. Har kontaktet flere verksted, noen mener at denne motoren blander inn olje etter belastning og kan øke på mer enn 1 på 100, mesteparten av timene har vert på bakking, går jevnt uten problem i timesvis. Hvordan telles timer, har det med turtall å gjøre, eller er det klokketimer. Totalt har det blitt kjørt 745 t +. Historical faults, noen høye temperaturer, en del sensor faults, ok etter resett har jeg forstått, en fuel injektor fault på 745 t tok den rett på verksted, alt ok når jeg kom dit, kjørte noen timer i høst malte som en katt. Synes også at det er sjenerende oljelukt på stille vær og tomgangs hastighet, derfor begynner jeg å lure på for høyt blandingsforhold, hvordan sjekkes dette. (kjører XD 100 olje) Vet du hvor mye bensin du har brukt? E-tec har vel ikke noen fast % men hvis du utgår fra 1% skulle dette tilsi 800 liter bensin. 800 delt på 46 timer gir ca 17 liter per time som vel kan være et normalt snittforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 21.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2019 Har vel litt dårlig kontroll på bensinforbruk. Har prøvd med, ikke tenk forbruk det er ferie og kos. Men du har kanskje rett, det er mulig at det er dratt om bord mange 20 l kanner. Sjekket på utskrift av motor, 0,7 t på full fart fra 2010, mesteparten av driftstid over 200t er på helt lav fart, så kommer område 3500rmp til 4000rmp på knappe 100t. Jeg har nok kjørt en del etapper på ca 4000 rmp så det går vel litt drivstoff. Skal følge litt med på neste sesong, hvis det ikke blir en mindre 150 hk 4 takt. 2t lukt irriterer litt. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 21.November.2019 Del på Facebook Svart 21.November.2019 Jeg hadde også irriterende 2t lukt på min optimax 115, og høyt oljeforbruk, ca 2% i snitt, syntest jeg. Forhandler mente oljeforbruket var normalt. Jeg byttet til Mercury F150 4t. Ble meget fornøyd med det. Hvis du bytter fra 200 2t til 150 4t, vil du få en motor med betydelig mindre sprut i, hvis det betyr noe for deg....... Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 22.November.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2019 (redigert) Det er ikke tvil om at det er trykk i motoren, med 3 blad propell er det vanskelig å få feste selv om motor står i rett høyde, tar tak når hastighet kommer opp. 4 blad sitter godt. Mesteparten av tiden i 7 knop og en del kjøring i 30 knop +, støy og lukt på lav fart er meste irritasjon. Har blitt anbefalt Mercury 150 hk som meget stillegående, skal prøves først, holder en knapp på Yamaha. Buster xxl 2010 anbefalt max 150 hk. Redigert 22.November.2019 av Marqies (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Balder.. Svart 23.November.2019 Del på Facebook Svart 23.November.2019 Jeg hadde 2014 E-Tec 150hk som var oppsatt til 1:100, den var helt luktfri på ca 1000rpm/dorging. Men husker jeg ble skuffet over motorstøyen på masjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.