Moyja Startet 22.November.2019 Link til dette innlegget Startet 22.November.2019 (redigert) Hei. Jeg har en anker winch som er svensk produsert i mitten av 80 tallet av det som i dag kalles Båtsystem. Winchen de selger i dag er samme saken men ikke releboksen. og de gidder ikke og hjelpe meg. Jeg har noen ledninger som jeg ikke har noe sted og koble til. Dette er autostopp føler og noe som ser ut til og være en stressmåler/sensor. Selve winch enheten er komplett og virker ok sammen med rele boksen (Grå )og der er det ikke noe for sensorene. Noen som har en slik og kan hjelpe med bilder eller kopier av manualer ? jeg vil tro denne må da være veldig vanlig. Redigert 22.November.2019 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 23.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2019 Ingen som har en slik i sin båt ? Kan det være lettere med bilder av herligheten ? Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 23.November.2019 Link til dette innlegget Svart 23.November.2019 Hei I og med at du ikke har fått noe svar, så vil jeg forsøke. Autostoppføleren er en kapasitiv sensor som registrerer at noe metall kommer nære. F.eks. En ståltråd surret rundt tauet. Stressmåler er rett og slett en automatsikring som plasseres på plusskabel mellom batteri og releboks. Du skriver ikke så mye om den releboksen du har. Men når jeg ser på det elektriske systemet på en nyere utgave av vinsjen, så mener jeg at du kan bruke den releboksen som benyttes i dag. Da får du også mulighet for fjernkontroll med kabel og trådløs fjernkontroll. Se link til bruksanvisning for dagens vinsjtype og bla frem til side 6. Link: https://www.batsystem.se/content/uploads/2016/07/ankarliftmanual20140613.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 28.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Hei Bestefar. Stress sensoren står i mellom øvre feste og selve foten på winchen. Fjernkontroll: Jeg har kontakten til å koble inn fjernkontroll modulen så den biten er ok. Auto stopp: på anker linen er det en metalltråd som kommer opp til sensoren så det er ok. Har bare ikke noen plass og koble til de to sensorene. Jeg har åpnet kassen til styringen av winchen. Inne i den er det bare to stor kraftige rele. Jeg skal ta noen foto av herligheten som fvirker helt ok men hadde vært kjekt med auto stopp i drift. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 28.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Hær er det bilder av herligheten. Den er montert i en Draco 23 SC 1987mod. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Det ene releet er nok opp og ned. Det andre releet er nok det som styres av den kapasitive føleren og stressensoren. Dessverre så sier ikke de opplysningene du gir med veldig mye om stressensorens funksjon. Begge sensorer skal jo stoppe vinsjen. Strømmen til det releet som styrer opp og ned får sin styrestrøm gjennom det andre releet. Styrestrømmen faller bort når enten kapasitiv føler blir aktivisert eller stressensor blir aktivisert. Bildene du har lagt ut sier meg dessverre ikke så mye om hvordan det er koblet opp, eller skulle vært koblet opp. De 2 viktigste funksjonene i en kontrollboks er å hindre at motoren "brenner" ved overbelastning og at vinsjmotoren stopper når ankeret er oppe. Det første kan du like gjerne løse med en automatsikring. For å få til den andre funksjonen så må strømmen via den kapasitive føleren trekke det releet som gir styrestrøm. Men samtidig så skal du ha strøm til å kjøre vinsjen ut. Uten å ha kontrollboksen i hånden blir dette litt vanskelig. Jeg ville ha kjøpt en helt ny kontrollboks. Den gamle fjernstyringer kan du fortsatt bryte. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 28.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 (redigert) Jeg kan ikke gi noen bedre info for jeg har ikke det. Det jeg kan si er at det ene releet er opp det andre er ned. Disse er like store som innslaget på en starter. . Det jeg søker info om er ....Mangler det noe utenom fjernkontrollen? var sensorene koblet til den originale fjernkontrollen ? På den nye utgaven er fjenkontrollen en egen stand alone modul. Kjøpe ny el box + fjernkontroll modul det blir dyrt. Men takker for innspillet ditt. Redigert 28.November.2019 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.