carmencita Startet 17.September.2005 Link til dette innlegget Startet 17.September.2005 I vinter og vår som var, satte jeg inn en "ny" motor i båten vår, en 29 fots Wiksten plattgatter. I og med at jeg var sent ute med å sjøsette den, siste uken i juni, så har jeg kjørt rimelig forsiktig gjennom ferien og høst sesongen for å ikke fått den ødelagt. MEN, etter at jeg har byttet motor, propell flexikopling etc. så var turen nå kommet til å presse litt hardt på for å se hva som holder mål. Var ute i morges, med stille og klart fint vær, for å teste. Det gikk unna gitt, båten med en vekt på gode 4,5 tonn reiste seg opp av sjøen og la seg på fint halvplan i 15 knop. Båten virker helt grei, men den vil hele tiden svinge til babord. Jeg har venstregående propell og ror festet oppe i gjennomføringen (hylsen) og nede i flyndra. Det er noe slakk i hullet nede i flyndra. Skal også nevnes at denne båten har gått i 34 år i snekkefart. Har sjekket temp og vibrasjoner både på propellaksel hylse og flexikopling og det er helt fint. Har også sjekket at rorsstammen (roret) ikke vrir seg. Så til spørsmålene. Er det noen her som aner hvorfor båten trekker hele tiden? Bør jeg "teite" til roret med en "bushing" nede med flyndra e.l. eller kan det være roret som er feil for denne farten? Eller kan dette skyldes propellen? Ellers så gikk testen greit, kun en ferskvannslekkasje mellom turbo og manifold ved full fart. (skifte pakning) Motoren er selvfølgelig en Ford Mermaid 2722 på 155 hk. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Er det ikke normalt at venstregående propell gir trekk mot babord? Ville likevel ta inn slakken nede i flyndra. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frehau Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Hvis denne båten kun har gått med snekkefart tidligere, kan det vel være naturlig at du ikke har merket dette før nå med høyere hastighet. Har du mekanisk styring vil nok hydraulisk styring løse dette problemet. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Skipper Worse Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Er det ikke normalt at venstregående propell gir trekk mot babord? Blir det ikke omvendt, da? Venstregående propell trekker hekken mot babord og da svinger baugen/båten ørlite mot styrbord? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
NilsPils Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Blir det ikke omvendt, da? Venstregående propell trekker hekken mot babord og da svinger baugen/båten ørlite mot styrbord? <{POST_SNAPBACK}> Jeg mente at dreiemomentet fra propellen krenger båten motsatt propellens dreieretning, hvilket medfører at den drar til siden. Den skulle da dra mot babord (?) hvis propellen dreier mot venstre, sett fra motorsiden. Jeg kan ikke så lett se at propellen drar hekken til siden. Kanskje jeg er på jordet? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
carmencita Svart 18.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Hei igjen, Joda 5700, det er hydraulisk styring på båten, og jeg sjekket om ror akselen "tørnet" men det ser ut til at hydraulikken holder roret retningsstabilt. Det som slo meg igår var at kanskje slarken i ror/flyndre og den kraftige propellstrømmen kan føre til at roret bøyer seg på akselen, og blir skjeivt i forhold til kjølen/senter av propellen ? Nils, mener at propellen dreier mot venstre sett aktenifra, men skal sjekke dette. Tenkte også på å se om det kan være lurt å lage ett nytt ror i f.eks. rustfritt stål. Det gamle er av tre (eik?) og bygd likt med snekkeror (forsterket med stålbånd på langs). Skulle da kanskje hatt kontakt med noen som kan konstruere ror, ev. litteratur om emnet. Uansett, takk for innspill som hjelper å få de små grå i sving Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.