Karlsenkystfiske
Dere snakker nå om hageredskapet spett?
Komodo skrev for 6 timer siden:Etter diskusjon om sokning etter teiner i fjor testet jeg ditt tips om å binde på slike "dregger", eller tredoble fiskekroker. Jeg fikk ingen resultat med de, men etter en stund var alle ødelagte. Jeg tror jeg har huket tak i en del tauverk som har rettet ut og knekt alle dreggene. Med min hjemmelagde soknedregg derimot
Du tar feil. Spettet, eller en annen tung stålaksel/stang vil alltid peke ned med "nesa". Hvis du har flytetau mellom teinene vil det stå litt opp fra bunn, og du treffer det med lina på spettet, og deretter vil den kile seg mellom lina og spettet (gitt at du treffer mellom to teiner). Dersom du har synketau mellom teinene er du avhengig at soknedreggen eller spettet pløyer litt ned i leirebunnen for å fiske tak i lina. På fjellbunn blir det en utfordring.
At et spett blir tatt av strømmen ser jeg ikke helt faren for. Så sant du ikke bruker uhorvelig tykt tau til å sokne med da. Tynnere line gir mindre areal og dermed mindre påvirkning av strøm. Men hvis det virkelig er et problem så er det ikke verre enn å gå opp på dimensjon på spettet. Gå til en hugger eller et verft og få tak i en propellaksel fra ei fiskeskøyte. Slip den spiss i enden og sett i gang.
En propellaksel med spisd, og så feste tauet rett over spissen, så det man sokner går i klem mellom akselen og tauet?
Klarte selvfølgelig å kjøre meg bom fast! Rikker seg ikke. Prøvde med prusik på tauet for å mantle opp med bomvinsjen. Men prusiken bare sklei, og styretauet til bommen rauk... får prøve igjen når jeg har fått skiftet ut noen vitale deler på den bommen. Noe som fungerer bedre en prusik for å få grep på glatt tau?