Arne2
Tja, har hovedsaklig min erfaring fra reparasjon av fly og helikopterstruktur. I "min tid" så dreide dette seg om metall, for det meste aluminium og andre lettmetall som titan. Her var jo det med "å støpe igjen hullet" kanskje ikke en så veldig aktuell metode, så det man gjorde med en skade for å minimere bruddanvisninger og muligheter for oppsprekking, det var jo å gjøre skaden om til et rundt hull med avrundede kanter. (Mendre hull en dette, selvfølgelig.)
Hvis man datte inn en "støpt plugg" med kon i begge ender, så ville man jo få den samme kraftfordeling i grunnmaterialet som når man setter inn en skroggjennomføring for vask eller toalett eller noe slikt. Det svekker jo også skroget, men ikke veldig mye.
Hvis man er ganske dårlig til å støpe glassfiber, slik som meg, så kan det jo tenkes at man kommer likke langt med å støpe inn en plugg som sitter, med kon i begge ender, i stedet for å gjennomføre endringer i selve skrogkonstruksjonen som man egentlig ikke helt er kvalifisert for.
Jeg støpte jo litt på gamle Ada før jeg satte den på vannet for ett og et halvt år siden, men jeg har aldri turt å ta den opp for å se hvordan resultatet egentlig ble. (Mener å huske at det var småregn og kaldt.)