Jump to content

Uttern d55 vs Askeladden 535 Invader

stigbåt

Recommended Posts

Heisann

Synest personlig 535 Invader er MYE pener en Uttern D55 (liker ikke baugspydet og at overbygget på en måte "henger" utover skroget)

Men kan du "gjemme" kalesjen på Askeladden på samme måte som Uttern ?

(Jeg savner iallefall dette på min båt :sad:

Og så det vel mer standarutstyr som f.eks teakdørk og bord på Uttern.

Å bestemme seg er et luxusproblem som jeg hadde kost med med lenge :wink:

Mvh

sveno

Tar forbehold om at jeg bare har prøvekjørt uttern og ikke kan sammenligne sjøegenskapene.

Synes i utgangspunktet at en får mye mer båt for pengene med en uttern. Begge båtene er godværsbåter som egner seg best på solfylte dager uten kalesje. Ingen av dem har en forcabin som er å snakke om. Hos uttern synes jeg aktercabinen er bedre utnyttet og den har vel også mye mer utstyr enn Askeladden.

På en annen side så er det vel en tendens til at Askeladden holder seg bedre i pris enn Uttern. Det har vært solgt sinsykt mange uttern d55 de siste årene - i alle fall her i Hordaland (bergen båt har gjort en vannvittig god selgerjjobb her lokalt). Det går nok ut over bruktprisene her.

Mange vil vel også hevde at Askeladden overgår Uttern i kvalitet.

Jeg har hatt en Uttern D55 - se erfaringsdatabasen. Ankepunktene jeg har er dårlig sjøegenskaper. Båten er flat i bunne - og slår i motsjø og sladder i svingene. Dessuten synes jeg kvaliteten på Uttern båtene er for dårlig. Skruer løsner, skroget er tynt, gelcoaten blir lett ripete,

Mitt generelle inntrykk er at Askeladden har høyere kvalitet, men jeg har ikke prøvekjørt den aktuelle Askeladden

Kjøp askeladden, det er en betydelig bedre båt på alle måter. Er helt enig med bitteliten, Uttern tyr altfor ofte til for enkle og spinkle løsninger

Sjøegenskapene på askeladden er også litt bedre, men jeg vil si at den største forskjellen ligger i at askeladden satser på kvalitet, og løsninger som varer. Se f.eks. på døra inn til forpiggen i D55 kontra Askeladden. Askeladden bruker skikkelig skyvedør med lås, mens uttern bruker et tynt og vanvittig spinkelt plexiglassopplegg. Dessuten er hele døra festet med en sort gummistrikk i åpen stilling. Problemet er at den strikken er så tynn at den ryker ila. de tre første turene du har med båten.

Jeg har erfaring med begge disse båtene, har prøvekjørt begge ved flere anledninger, og mitt råd er i hvertfall å gå for Askeladden, selv om prisen er noe høyere og litt mindre utstyr. Hvis du kjøper askeladden, så får du en båt som varer i mange år uten problemer.

Både askeladden og D55 har "garasje" til kallesjen bak slik at den stues bort når den ikke er i bruk. Eneste negative jeg synes om askeladden i forhold til uttern er at oppbevaringsrommet bak er mindre og forholdsvis vanskelig å komme til i askeladden, også er det ikke standard med bord. Synes også at det er en fordel at setetrekk osv. ikke er hvitt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...