
Hakkannen
Peter- skrev for 2 timer siden:1. Slibe
2. Rense med rust fjerner: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustfjerner-2000017148
2. Prime med denne: https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rusteter-2000017147
3. Male med denne: https://www.biltema.no/bygg/maling/spraymaling/metallmaling-2000036645
Jeg ville ha sløyfet rustfjerneren. Den er egentlig bare en overpriset form for «syregele». Prøvde bruke den på deler av ramma og forstillingen til Chevellen (bilen på avatarbildet), men opplevde at det var vanskelig å få bort restene skikkelig. Ville heller ha gått direkte for rusteteren (som du også linket til) etter sliping/stålbørsting av rusta på motoren. Den gjør det samme (for all del, kan godt være den er den samme, er i alle fall 100% lik boks) som (den legendariske) rustmelka til Wurth. Rusta går via en kjemisk reaksjon over til å bli en svartblå overflate som du kan male rett oppå. Har brukt denne også på bil (og båt) og opplever bedre resultat med denne enn den første. Med grundig stålbørsting i forkant og 2-3 strøk med rustmelka + egnet maling/lakk som toppstrøk har jeg opplevd mindre tilbakefall av rust enn ved bruk av andre enkle metoder.
Samtidig skal det sies at de fleste former for «rustbehandling» bare bremser rust. Dette gjelder også for Fluidfilm, Owatrol og andre former for fett/olje som impregnerer rusta. Skal du sikre deg for «evig og alltid» er det flere som mener at sandblåsing, syrevask, epoksygrunning og flere strøk med lakk er det som gjelder + for din del at du klarer holde motoren tørr og ren i etterkant. I mange tilfeller holder det med en enklere behandling som man kan gjøre selv med enkle midler, men greit å vite at det kan komme tilbakeslag av rust selv om man har behandlet aldri så godt Så det vil alltid være en fordel å drive jevnlig vedlikehold og holde overflatene tørre og rene (gjerne samtidig sørge for bedre ventilasjon eller eventuelt gjøre tiltak som senker luftfuktigheten i motorrommet).
Når det gjelder metallmalinga du linker til er den sikkert grei den så lenge den tåler temperaturen den kommer til å bli utsatt for. Det viktigste er å forhindre at ny fuktighet kommer til jernet, derfor bør du kjøre flere strøk da flere strøk gir tettere overflate enn bare ett eller to.