bellen
Ingen problem å gå sidelengs med en motor og baugpropell for en kortere distanse, heller ikke uten baugpropell, men det er også avhengig av vind og strøm.
Det er lettere å gå sidelengs med aksling og ror enn med drev eller utenbords. Om du for eksempel har aksling og ror og skal ha hekken inn mot styrbord, så legger du fult over til babord og gi gass forrover for å "kaste" hekken innover. Så bakker du og gir litt gass akterover uten å svinge på roret. Båten vil fortsatt sige med hekken mot styrbord. Når du så har begynt å sige akterover, så setter du giret forrover igjen og gir gass for å "kaste" hekken videre til styrbord. Fortsett slik til du er inntil bryggen og bruk baugthruster for å kompensere. Roret rører du ikke i det hele tatt.
På båter med drev så legger du fult over til babord og gir gass, setter drevet i fri retter opp drevet til det står ca midtstilt og bakker, når du har begynt å sige akterover så setter du drevet i fri, svinger fult babord og gir gass forrover. Effekten med drev blir nok bedre om du legger fult over til styrbord når du bakker, men jeg liker å bruke roret minst mulig ved manøvrering og ratter generelt veldig lite.
Når jeg jobbet på en 15 meters servicecatamaran så brukte jeg ikke roret i det hele tatt ved manøvrering, det tok rett og slett lenger tid å manøvrere når enn både skulle bruke to motorer pluss ror enn om jeg brukte bare motorene, denne catamaranen hadde ikke baugpropell.