Jump to content

Kopperbelegge propeller for redusert groe ?

Lykke R

Recommended Posts

Lurer på om noen har erfaring med dette ? Da jeg tok opp båten i høst var begge propellene fulle av rur, ble nysgjerrig da jeg så naboens var helt ren. Han kunne fortelle at han hadde forkopret sin propell for 4 år siden, og den hadde vært ren siden. Fikk adressen til verkstedet som hadde gjort dette, og var innom i dag og fikk pris på 1000 kr stk. (24"x30") Må selvfølgelig demontere og rengjøre selv.

Ikke det store økonomiske løftet mao, kan det ellers være noen bakdeler med dette ?

Redigert av Lykke R (see edit history)

Dette var svært interessant. Jeg har en Maxiprop, som jeg ved neste slippsetting, alikevel tenker å balansere og polere av fagfolk(har fått en pris på dette, og mener det var 2000,-) Vil jo være lett å lage ett slikt kobberbad, og henge propellbladene i, med påtrykt spenning, og jording. Mer usikker på om hele propellen kan behadles, uten å risikere at kobber kommer inn i propellen, som jo har nav, og bevegelige deler. Går antakelig også greit, hvis jeg proformamonterer propellen, og fyller den med fett. Metoden til nå har vært fridykking, og skraping med kniv eller lignende. Slitsomt å jobbe uten luft.

BØstrøm skrev for 5 timer siden:

Dette var svært interessant. Jeg har en Maxiprop, som jeg ved neste slippsetting, alikevel tenker å balansere og polere av fagfolk(har fått en pris på dette, og mener det var 2000,-) Vil jo være lett å lage ett slikt kobberbad, og henge propellbladene i, med påtrykt spenning, og jording. Mer usikker på om hele propellen kan behadles, uten å risikere at kobber kommer inn i propellen, som jo har nav, og bevegelige deler. Går antakelig også greit, hvis jeg proformamonterer propellen, og fyller den med fett. Metoden til nå har vært fridykking, og skraping med kniv eller lignende. Slitsomt å jobbe uten luft.

Maju. Det er nok ikke sikkert at du oppnår ønsket effekt. Grunnen er at propellen din er elektrisk forbundet med skroget. Og hele systemet er presset (bondet) til anodepotensialet. Propellene på Argo og Hulda vil ha et elektronoverskudd. Hvis du leser artikkelen til Tootiki, har Thomas en forklaring som er 80 % korrekt. Helt 100 er'n ikke :-) Observasjonene hans er klart innafor. 

Hulda skrev 26 minutter siden:

Du bør sette deg inn i det Tootiki skriver. Sett også en magnet mot propellakslingen og sjekk om det er svak tiltrekking.

Jeg har lest hva han skriver og har prøvd etter beste evne å trekke en konklusjon, men ble litt delt i synet etter hva testene beskrev. Det var jo flest med godt resultat, men enkelte hadde på anoder, mens andre ikke. En hadde tæring på aksel, men det sto vel ikke noe om hva som var den egentlige grunnen? Som relativt fersk båteier suger jeg til meg alt jeg kommer over av tips og kunnskap, men har litt iboende frykt for å foreta meg feil ting. 

Kan du forklare meg hva magnetprøven vil vise og hva som eventuelt bør gjøres hvis den viser det ene eller det andre?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Kom til å tenke på en sak. Før i tiden barket fiskerne bomullsgarnene, eller andre naturfibre. Ordet barking kom vel av at man kokte ut en eller annen bar i gamle tider. Da jeg var gutt, var verken kreosot eller bark i særlig bruk. Man rørte ut 'blåstein' i vann og log garnene ligge i den løsningen før de ble hengt opp på 'gælja' til tørk. Kommer snart til poenget. Vi lekte med- og slikket på disse steinene, som minner veldig om CuSo4. Ikke rart at det klikker under topplokket fra tid til annen. Vi var aldri plaget av sopp på tunga.

Redigert av Hulda (see edit history)

Jeg gjør som Hulda, stoffer propellen med det samme som på båten, SeaJet selvplerende. Den groehindrende effekten får man som jeg har forstått av biocider i bunnstoffet, pluss at det inneholder kopper som ved når en kopperbelegger propellen. Men den største gevinsten, som sørger for at jeg kan telle rurene på en hånd om høsten, er at jeg har droppet zink-anode på akslingen/mutteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev On 28.11.2019 at 5.08:

Maju. Det er nok ikke sikkert at du oppnår ønsket effekt. Grunnen er at propellen din er elektrisk forbundet med skroget. Og hele systemet er presset (bondet) til anodepotensialet. Propellene på Argo og Hulda vil ha et elektronoverskudd. Hvis du leser artikkelen til Tootiki, har Thomas en forklaring som er 80 % korrekt. Helt 100 er'n ikke :-) Observasjonene hans er klart innafor. 

Er det slik at kobberet vil virke som anode, men helst etter at all zink er borte?  Helt forenklet er vel messing(som propellen min er skapt av) kobber med zink. i skroggjennomføringer av beslektet materiale, er det zinken som forsvinner, og gjennomføringen blir sprø. Er kobberlegging en fin metode for å beskytte propellen, men uvirksom på stålbåter med zink? Er det farlig å prøve? Hvis propellen belegges med ett sjikt som ofrer seg over tid, vil vel. Disse havstulipanene slite med å sitte fast i beddet sitt? Ett eller annet sted over, la jeg merke til at ett kobberrør med zinkanode ble sterkt begrodd, men propellen min har jo anode rett på kronen. Fjerner jeg denne, er jeg prisgitt bondingen, men er denne 100%? Propellakslingen går først i ett cutlesslager, så i ett thrustelager, en meter eller så, inn i båten. Det er vel første punkt hvor strømmen kan krype over, men via fettfulle kuler i ett lager. Motoren er topolet, og står på gummiføtter. Det er vel en grunn til at anodene, også på stålbåt, er spredd utover? Eller er det kanskje ikke det?

Spørsmålet mitt er egentlig..Er det farlig å prøve? Dvs kobberlegge, fjerne anode, og se gjennom en sesong eller to. Er det fylt av risiko, og garantert uten effekt?

Pinkvin skrev for 13 timer siden:

Kan være en grei vinteroppgave. Finne frem ei balje, bilbatteri og noe kobberkapp? Ser at flere videoer gjør dette uten syre, men syre speeder opp prosessen. Virker som en helt adekvat greie å gjøre på kjøkkenbenken en kveld. Hadde jeg hatt båten på land så hadde det vært et morsomt prosjekt. 

Tror det er enklere å jumpe uti en gang eller to i sesongen og skrubbe av rur...

Gjør en det på rett tid av året, fester det seg ikke nye rur senere den sesongen...

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Tror det er enklere å jumpe uti en gang eller to i sesongen og skrubbe av rur...

Gjør en det på rett tid av året, fester det seg ikke nye rur senere den sesongen...

Om jeg først hadde av propellen så ville jeg helt klart kjørt en "kjøkkenforkobbing" bare for å prøve det ut. 

Men jeg har forsåvidt aldri av propellen så... sitter å lurer på om jeg har ekstrapropell i båten eller ikke... Det må jeg sjekke ut. Reserven kan jo få en runde så kan en evt vurdere å bytte når en er på land. 

Dette synes jeg ser veldig interessant ut - og tror nok jeg vil prioritere å forsøke dette når båten er på land til våren for vask og bunnsmøring. 

Fikk pga jobb neste fire uker uten bruk av båten på slutten av sesongen. Da var det ennå så varmt i vannet at det grodde noe veldig. Hadde vært fint å få rene propeller for "rent vann" og dieselforbruk i lave hastigheter. 

Mvh

Tor Arild

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Jeg prøvde det nå i høst, men da hadde ruren festet seg som om det skulle være sement. Måtte løfte båten og ta 3-4 runder med saltsyre før jeg fikk løsnet såpass at jeg fikk skrubbet av. Blåskjellene som satt på skroget holdt til 4 middager. Spesielle forhold i år, eller bare jeg som har brukt båten for lite? Når er rett tid av året?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...