Lykke R Startet 27.November.2019 Link til dette innlegget Startet 27.November.2019 (redigert) Lurer på om noen har erfaring med dette ? Da jeg tok opp båten i høst var begge propellene fulle av rur, ble nysgjerrig da jeg så naboens var helt ren. Han kunne fortelle at han hadde forkopret sin propell for 4 år siden, og den hadde vært ren siden. Fikk adressen til verkstedet som hadde gjort dette, og var innom i dag og fikk pris på 1000 kr stk. (24"x30") Må selvfølgelig demontere og rengjøre selv. Ikke det store økonomiske løftet mao, kan det ellers være noen bakdeler med dette ? Redigert 27.November.2019 av Lykke R (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 SXK har gjennomført tester vedr. forkobring av propell. Kjenner ikke resultatet så langt. Testen kan vel søkes hos SXK. På generelt grunnlag bør materialet i propellen være av messing- eller bronselegering. Igjen generelt, i tidligere tider kobberbeslo rikinger treskrog for å hindre pelemark og groe. Det fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
Lykke R Svart 27.November.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Gjelder bronse propeller som ved nedsenkning i (elektrolyse ?) bad får et kopper belegg. Fant ikke noe hos SXK, men ble som nevnt imponert over naboens propell. Ikke en rur, mens jeg sikkert hadde flere hundre. Tror jeg gir det et forsøk. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Hej Här kan ni läsa mer om SXKs förkoppringar https://www.sxk.se/system/files/vastkustkretsen/PDF-miljö/Prop2.pdf och lite här https://www.sxk.se/vastkustkretsen/miljo-vastkustkretsen Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Ytterligare en fra SXK Blekingekretsen https://www.sxk.se/system/files/blekingekretsen/forkoppring_av_propeller.pdf http://www.tootiki.se/Tips/Propellerantifouling jeg har kjørt 2 sesonger nå......hadde ikke ett ende rur da jeg tok opp i høst Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
BØstrøm Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Dette var svært interessant. Jeg har en Maxiprop, som jeg ved neste slippsetting, alikevel tenker å balansere og polere av fagfolk(har fått en pris på dette, og mener det var 2000,-) Vil jo være lett å lage ett slikt kobberbad, og henge propellbladene i, med påtrykt spenning, og jording. Mer usikker på om hele propellen kan behadles, uten å risikere at kobber kommer inn i propellen, som jo har nav, og bevegelige deler. Går antakelig også greit, hvis jeg proformamonterer propellen, og fyller den med fett. Metoden til nå har vært fridykking, og skraping med kniv eller lignende. Slitsomt å jobbe uten luft. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 BØstrøm skrev for 5 timer siden: Dette var svært interessant. Jeg har en Maxiprop, som jeg ved neste slippsetting, alikevel tenker å balansere og polere av fagfolk(har fått en pris på dette, og mener det var 2000,-) Vil jo være lett å lage ett slikt kobberbad, og henge propellbladene i, med påtrykt spenning, og jording. Mer usikker på om hele propellen kan behadles, uten å risikere at kobber kommer inn i propellen, som jo har nav, og bevegelige deler. Går antakelig også greit, hvis jeg proformamonterer propellen, og fyller den med fett. Metoden til nå har vært fridykking, og skraping med kniv eller lignende. Slitsomt å jobbe uten luft. Maju. Det er nok ikke sikkert at du oppnår ønsket effekt. Grunnen er at propellen din er elektrisk forbundet med skroget. Og hele systemet er presset (bondet) til anodepotensialet. Propellene på Argo og Hulda vil ha et elektronoverskudd. Hvis du leser artikkelen til Tootiki, har Thomas en forklaring som er 80 % korrekt. Helt 100 er'n ikke :-) Observasjonene hans er klart innafor. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Hvilke selskap gjør dette på østlandet? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Spør hos Norsk Everitt i Skien Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Spennende greie, det hadde vært fint å slippe rur, men vet ikke om jeg helt tør å droppe anodene..... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hulda Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Shore skrev 21 minutter siden: Spennende greie, det hadde vært fint å slippe rur, men vet ikke om jeg helt tør å droppe anodene..... Du bør sette deg inn i det Tootiki skriver. Sett også en magnet mot propellakslingen og sjekk om det er svak tiltrekking. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Hulda skrev 26 minutter siden: Du bør sette deg inn i det Tootiki skriver. Sett også en magnet mot propellakslingen og sjekk om det er svak tiltrekking. Jeg har lest hva han skriver og har prøvd etter beste evne å trekke en konklusjon, men ble litt delt i synet etter hva testene beskrev. Det var jo flest med godt resultat, men enkelte hadde på anoder, mens andre ikke. En hadde tæring på aksel, men det sto vel ikke noe om hva som var den egentlige grunnen? Som relativt fersk båteier suger jeg til meg alt jeg kommer over av tips og kunnskap, men har litt iboende frykt for å foreta meg feil ting. Kan du forklare meg hva magnetprøven vil vise og hva som eventuelt bør gjøres hvis den viser det ene eller det andre? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hulda Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Har du en ren austenittisk aksling, behold anoder, ikke kobber. Magnetisk = martensittisk, fjern anoder, bruk kobber. Dog isolert fra motor. Kortversjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 (redigert) Kom til å tenke på en sak. Før i tiden barket fiskerne bomullsgarnene, eller andre naturfibre. Ordet barking kom vel av at man kokte ut en eller annen bar i gamle tider. Da jeg var gutt, var verken kreosot eller bark i særlig bruk. Man rørte ut 'blåstein' i vann og log garnene ligge i den løsningen før de ble hengt opp på 'gælja' til tørk. Kommer snart til poenget. Vi lekte med- og slikket på disse steinene, som minner veldig om CuSo4. Ikke rart at det klikker under topplokket fra tid til annen. Vi var aldri plaget av sopp på tunga. Redigert 28.November.2019 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lysekil Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Hva er feil med å bruke vanlig bunnstoff på propellen ? I mitt tilfelle Jotun Nonstop. Det slites jo selvsagt av etter en stund, men adskillig bedre enn ubehandlet bronsepropell mot rur. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Helt frivillig, ikke lovpålagt. Gjør som du vil. Jeg bruker samme stoffet som på båten. Av grunner som utledet over. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Jeg gjør som Hulda, stoffer propellen med det samme som på båten, SeaJet selvplerende. Den groehindrende effekten får man som jeg har forstått av biocider i bunnstoffet, pluss at det inneholder kopper som ved når en kopperbelegger propellen. Men den største gevinsten, som sørger for at jeg kan telle rurene på en hånd om høsten, er at jeg har droppet zink-anode på akslingen/mutteren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Kan være en grei vinteroppgave. Finne frem ei balje, bilbatteri og noe kobberkapp? Ser at flere videoer gjør dette uten syre, men syre speeder opp prosessen. Virker som en helt adekvat greie å gjøre på kjøkkenbenken en kveld. Hadde jeg hatt båten på land så hadde det vært et morsomt prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 Hulda skrev On 28.11.2019 at 5.08: Maju. Det er nok ikke sikkert at du oppnår ønsket effekt. Grunnen er at propellen din er elektrisk forbundet med skroget. Og hele systemet er presset (bondet) til anodepotensialet. Propellene på Argo og Hulda vil ha et elektronoverskudd. Hvis du leser artikkelen til Tootiki, har Thomas en forklaring som er 80 % korrekt. Helt 100 er'n ikke :-) Observasjonene hans er klart innafor. Er det slik at kobberet vil virke som anode, men helst etter at all zink er borte? Helt forenklet er vel messing(som propellen min er skapt av) kobber med zink. i skroggjennomføringer av beslektet materiale, er det zinken som forsvinner, og gjennomføringen blir sprø. Er kobberlegging en fin metode for å beskytte propellen, men uvirksom på stålbåter med zink? Er det farlig å prøve? Hvis propellen belegges med ett sjikt som ofrer seg over tid, vil vel. Disse havstulipanene slite med å sitte fast i beddet sitt? Ett eller annet sted over, la jeg merke til at ett kobberrør med zinkanode ble sterkt begrodd, men propellen min har jo anode rett på kronen. Fjerner jeg denne, er jeg prisgitt bondingen, men er denne 100%? Propellakslingen går først i ett cutlesslager, så i ett thrustelager, en meter eller så, inn i båten. Det er vel første punkt hvor strømmen kan krype over, men via fettfulle kuler i ett lager. Motoren er topolet, og står på gummiføtter. Det er vel en grunn til at anodene, også på stålbåt, er spredd utover? Eller er det kanskje ikke det? Spørsmålet mitt er egentlig..Er det farlig å prøve? Dvs kobberlegge, fjerne anode, og se gjennom en sesong eller to. Er det fylt av risiko, og garantert uten effekt? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 Pinkvin skrev for 13 timer siden: Kan være en grei vinteroppgave. Finne frem ei balje, bilbatteri og noe kobberkapp? Ser at flere videoer gjør dette uten syre, men syre speeder opp prosessen. Virker som en helt adekvat greie å gjøre på kjøkkenbenken en kveld. Hadde jeg hatt båten på land så hadde det vært et morsomt prosjekt. Tror det er enklere å jumpe uti en gang eller to i sesongen og skrubbe av rur... Gjør en det på rett tid av året, fester det seg ikke nye rur senere den sesongen... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 @BØstrøm Det er ikke farlig. Det verste som kan skje er at du ødelegger propellakslingen eller får rustskader et eller annet sted. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 Ida Marie III skrev for 4 timer siden: Tror det er enklere å jumpe uti en gang eller to i sesongen og skrubbe av rur... Gjør en det på rett tid av året, fester det seg ikke nye rur senere den sesongen... Om jeg først hadde av propellen så ville jeg helt klart kjørt en "kjøkkenforkobbing" bare for å prøve det ut. Men jeg har forsåvidt aldri av propellen så... sitter å lurer på om jeg har ekstrapropell i båten eller ikke... Det må jeg sjekke ut. Reserven kan jo få en runde så kan en evt vurdere å bytte når en er på land. Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 Dette synes jeg ser veldig interessant ut - og tror nok jeg vil prioritere å forsøke dette når båten er på land til våren for vask og bunnsmøring. Fikk pga jobb neste fire uker uten bruk av båten på slutten av sesongen. Da var det ennå så varmt i vannet at det grodde noe veldig. Hadde vært fint å få rene propeller for "rent vann" og dieselforbruk i lave hastigheter. Mvh Tor Arild Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 Ida Marie III skrev for 5 timer siden: Tror det er enklere å jumpe uti en gang eller to i sesongen og skrubbe av rur... Gjør en det på rett tid av året, fester det seg ikke nye rur senere den sesongen... Jeg prøvde det nå i høst, men da hadde ruren festet seg som om det skulle være sement. Måtte løfte båten og ta 3-4 runder med saltsyre før jeg fikk løsnet såpass at jeg fikk skrubbet av. Blåskjellene som satt på skroget holdt til 4 middager. Spesielle forhold i år, eller bare jeg som har brukt båten for lite? Når er rett tid av året? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hulda Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019 Ikke spesielt. Hulda sjøsatte i juli og hadde siste turen forrige uke. Null groe. Full dytt fra propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.