Baltic Startet 17.September.2005 Link til dette innlegget Startet 17.September.2005 Vi har mange venner som ikke har båt eller spesiell interesse for båt, og vi skulle ønske flere hadde denne interessen. Hvordan skal vi få flere av våre venner til å kjøpe båt (i Oslo-området)? Jada, vi har hatt flere med på båttur og de fleste blir begeistret, men de skylder på kostnader og dårlig tid... Detter er jo innvendinger vi kan forstå,- så det blir jo snakk om prioriteringer Hvordan ble du/dere interessert i båtlivet og hvilke forslag har du/dere for å rekruttere flere til det fantastiske skjærgårdslivet? Ship o'hoi... Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Nei...herregud! Ikke flere nå. Si heller til dem at det er fullt! Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Si heller til dem at det er fullt! <{POST_SNAPBACK}> Tiltredes ! Vi har hengt opp skilt på Vrengen brua noen ganger med teksten Beklager. Alt er fullt. Dessverre hjalp det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Nei...herregud! Ikke flere nå. Si heller til dem at det er fullt! <{POST_SNAPBACK}> HeiDet er flere enn hva godt er allerede, i hvert fall i indre Oslofjord. Prisene på båtplasser er en indikasjon på det. Klager over at det er "faste plasser" i uthavner i sesongen, tyder på det samme. Akkurat nå, godt utenfor høysesongen, ligger det ca. 10 båter i Hesthagen og noen flere i Langårsund. (Middagsbukta) mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Coronet27 Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Overfylte gjestehavner, høy musikk, vind , regn, store bølger, lekkasjer, flytting om natta, tette septikktanker, varmkjørte motorer, dyre deler, oppussing, skifte av olje, båten går for sakte, ulyd i motoren , vinterlagring, båtplass, tilsyn av båt, presseninger som blåser istykker, kalde hender, våt på beina, polering, bunnstoff i håret, skader i gelcoat, båt som ikke blir blank , ødelagt kalesje, skifte anoder, forsikring, båtplassavgift, for liten motor, irritere seg over havgapet, lese baatplassen, drømme om ny båt Hva skulle vi gjort uten båt? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 (redigert) Vi var 3 båter på Flatskjær i natt Nydelig vær, og det samme været idag. Har vel blåst opp litt nå da, og det har meldt sterk kuling. Pilka med stanga sydenfor Missingene idag. 14 torsk, et par på 2 kilo, resten rundt kiloen. Til Baltic: ikke lett å få dratt med nye ut på sjøen, dvs få de til å kjøpe båt. Det har med prioritering, interesse og økonomi å gjøre. Vi prioriterer båt, de fleste av de vi vanker sammen med jkør det ikke. Vi er desuuten kanskje litt gammeldagse og liker bedre å være på holmer og skjær enn inne i gjestehavner. De fleste på vår alder har jeg inntrykk av velger det siste. Mange mener at ungene må jo få ha det litt gøy, og da er gejstehavn og byene det som er best. Vi mener det stikk motsatte. Mange er "urbane" og må være der mange andre er, tett i tett. Vi liker luft rundt oss og det var årsaken til at caminglivet heller aldri kan bli noe vi satser på. Puuuhh mange skrivefeil - gidder ikke rette det. Redigert 17.September.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Overfylte gjestehavner, høy musikk, vind , regn, store bølger, lekkasjer, flytting om natta, tette septikktanker, varmkjørte motorer, dyre deler, oppussing, skifte av olje, båten går for sakte, ulyd i motoren , vinterlagring, båtplass, tilsyn av båt, presseninger som blåser istykker, kalde hender, våt på beina, polering, bunnstoff i håret, skader i gelcoat, båt som ikke blir blank , ødelagt kalesje, skifte anoder, forsikring, båtplassavgift, for liten motor, irritere seg over havgapet, lese baatplassen, drømme om ny båt Hva skulle vi gjort uten båt? <{POST_SNAPBACK}> ...Hva med en fin sommerdag- kald øl- fiskesuppe - hvitvin .....Varme sommerkvled - biff- rødvin og sterinlys, samt sovne til havets lyder. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Jada, vi har hatt flere med på båttur og de fleste blir begeistret, men de skylder på kostnader og dårlig tid... Litt mere seriøst svar; Du må i utgangspunktet fortelle dem at det egentlig koster skjorta, selvfølgelig avhengig av hvor en legger lista. Har en dårlig tid kan en bare glemme å få noe positivt utav båtlivet. Enten blir en bitt av basillen, eller så blir en det ikke. Hva som trigger den enkelte varierer tror jeg.Kommer det ikke smygende av seg selv når du tar dem med på en drømmetur på fjorden er det ikke verdt energien med videre overtaling. Hos oss har vi båtlivet som livsstil, og det har etterhvert utvikla seg dithen at vi har ingen venner uten båt!! Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 I all beskjedenhet: Vis dem hjemmesiden vår! MorMajor. Den har iallefall gitt noen i vår omgangskrets alvorlige rykninger i båtfoten! mvh ter-av ps. joda, det er alltid plass til flere Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Baltic Svart 17.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 ps. joda, det er alltid plass til flere <{POST_SNAPBACK}> Slik skal det være,- 'der det er hjerterom er det husrom'. Synd at ikke alle har den holdningen Hjemmesiden din er fin den ter-av, meget fin... Der jeg kommer fra (Lofoten) var det, spesielt i eldre tider, så fullt i havnene under Lofotfisket at man kunne gå tørrskodd over vågen (ca. 200m). Havna var smekkfull av fiskebåter,- spesielt fra tilreisende fiskebåter, og alle var velkomne. Kanskje noen nå til dags har noe å lære... Mitt syn er at mange båter på fjorden bare er hyggelig,- såfremt båtfolket vet å oppføre seg og har en positiv holdning til hverandre. Folk som liker å ha havet for seg selv burde kanskje bo andre steder enn rundt Oslofjorden "Kor sku vi ha gjort a båtan, hves vi ikkje ha hadt have"? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 "Kor sku vi ha gjort a båtan, hves vi ikkje ha hadt have"? <{POST_SNAPBACK}> Var det ikke mer som slik: "Om vi ikkje ha hadt have, sku' vi ha pissa i båtain??" For min del er det tre ting ved båtlivet som er sentrale: -- Å være skipper på egen skute, fritt fra alt mas og kav på land, med frihet til å reise hvor jeg vil og søke roeen hvor det passer meg best. -- Å utfordre elementene, egne navigasjonsferdigheter, og ikke minst å finen frem til og utforske nye steder. Og dessuten å komme tilbake til steder hvor jeg trives. -- Å møte likesinnede i hver en havn. For uansett om noen blir sur på andre for hekkbølgene, eller om andre blir sur på noen som ikke vil ha flere båter utenpå seg, og uansett om noen oppfører seg latterlig til tider; så har vi alle til felles den grunnleggende interesse for livet på sjøen i alle dets fasetter. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sigurd Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Folk som liker å ha havet for seg selv burde kanskje bo andre steder enn rundt Oslofjorden " Neida...kjempeplass i Oslofjorden... untatt i juli. Da enten jobber jeg eller reiser på bilferie. Resten av året er jeg stort sett i båten. Fortsatt mange å treffe, men svært få av de stressa med hastverk og kort lunte som konsentrer båtlivet sitt til noen få uker midt på sommeren. Man får det som man henretter seg. Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Baltic: Da måtta vi bært båtan! Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Avsluttet2 Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Har sansen for argumentene pris og tid. En måte å løse det på er å ikke kjøpe dyrere båt enn at en kan la den ligge ved bryggen i lengre tid uten å få dårlig samvittighet. Jeg hadde følt meg stresset om det var slik at jeg føte jeg måtte bruke båten for å forsvare kostnadene ved å ha den. Nei, anbefal vennene dine å kjøpe en liten billig båt som de kan ha liggende ved bryggen med god samvittighet og bruke den når de har lyst. Er båtlivet noe for dem så tar det vel ikke så lang tid før lysten på en større båt melder seg. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 (redigert) Slik skal det være,- 'der det er hjerterom er det husrom'. Synd at ikke alle har den holdningen Hjemmesiden din er fin den ter-av, meget fin... Der jeg kommer fra (Lofoten) var det, spesielt i eldre tider, så fullt i havnene under Lofotfisket at man kunne gå tørrskodd over vågen (ca. 200m). Havna var smekkfull av fiskebåter,- spesielt fra tilreisende fiskebåter, og alle var velkomne. Kanskje noen nå til dags har noe å lære... Mitt syn er at mange båter på fjorden bare er hyggelig,- såfremt båtfolket vet å oppføre seg og har en positiv holdning til hverandre. Folk som liker å ha havet for seg selv burde kanskje bo andre steder enn rundt Oslofjorden "Kor sku vi ha gjort a båtan, hves vi ikkje ha hadt have"? <{POST_SNAPBACK}> Meget bra sagt. Tiltredes. Redigert 17.September.2005 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Verrie Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 I tillegg til Skipper_Worse sine poenger, så er det familien. Hele året er ungene spredd over alt, løping fra den ene aktiviteten til den andre, og man møtes omtrent bare i døra. Når man er i båten, er man mye tettere innpå hverandre og HAR TID for hverandre. Det er slik at man kan leve lenge på dette etterpå !! Sitér dette innlegget Link to post
Morty Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Vi har mange venner som ikke har båt eller spesiell interesse for båt, og vi skulle ønske flere hadde denne interessen. Hvordan skal vi få flere av våre venner til å kjøpe båt (i Oslo-området)? Jada, vi har hatt flere med på båttur og de fleste blir begeistret, men de skylder på kostnader og dårlig tid... Detter er jo innvendinger vi kan forstå,- så det blir jo snakk om prioriteringer Hvordan ble du/dere interessert i båtlivet og hvilke forslag har du/dere for å rekruttere flere til det fantastiske skjærgårdslivet? Ship o'hoi... <{POST_SNAPBACK}> Selv er jeg "født og oppvokst" med båt, og har litt problemer med å forstå hvordan livet arter seg, sånn helt og holdent uten sjøkontakt. Min nåværenede "frue" var selverklært "skogsjente" da jeg traff'a...Men, nå er hun like frelst som meg, på sjølivet. Den store forandringen kom vel egentlig etter årets tur til Smøgen! En fantastisk naturopplevevelse i en velfungerende båt, ga skikkelig uttelling: Kona vil nå ha flere "føtter" og mer fri.... Baltic: Mitt beste tips blir å invitere dine beste venner med på en båt-tur til f.eks. GREBBESTAD el.lign., spis i 2etg. og nyt mat og drikke som seg hør og bør. Etter en lett dans om kvelden, og en skikkelig frokost (i båten ?), søndag(?) drar dere bare rett ut til Ulsholmen for å bade. Bli der! Fenger ikke dette , skal vi nok bare la dine venner forbli i det miljøet de allerede er i. Båtlivet kombinerer frihet og ansvar på en måte som kun den belønnede forstår rekevidden av. Dine kloke venner blir nok snart en av oss, uansett hva vi gjør.... Sitér dette innlegget Mvh Morty Link to post
Pinne Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Det finnes ikke noe bedre enn å finne seg en rolig vik, ta ned seilene, hive anker..og legge seg på dekk for en liten lur Det er en fantastisk fred og ro på sjøen, spesielt etter at det verste rennet er over av feriecabincruiserene (de som bare brukes i fellesferien) og som tilsynelatende bare har av/på gass Høst på sjøen er flott, og jo nærmere vinteren jo bedre, og for ikke å snakke om seiling rundt juletider Da er vi HELT ALENE på jorden, føler vi Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 18.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Har sansen for argumentene pris og tid. En måte å løse det på er å ikke kjøpe dyrere båt enn at en kan la den ligge ved bryggen i lengre tid uten å få dårlig samvittighet. Jeg hadde følt meg stresset om det var slik at jeg føte jeg måtte bruke båten for å forsvare kostnadene ved å ha den. Nei, anbefal vennene dine å kjøpe en liten billig båt som de kan ha liggende ved bryggen med god samvittighet og bruke den når de har lyst. Er båtlivet noe for dem så tar det vel ikke så lang tid før lysten på en større båt melder seg. <{POST_SNAPBACK}> Vi har ett vennepar som har en gammel 16 fots 'badebåt' og så hadde vi en helt ny Scand 29 Baltic (Vi har også kjenninger som har større båter, men disse har voksne unger og da blir det liksom ikke det samme for oss, som har små unger...). Nå er Baltic'en solgt og vi har tenkt å ha en liten 'badebåt' selv (20 fot +/-) og håper med dette at flere av vennene kan se det som 'overkommelig' å få seg en liten båt,- på sånn noenlunde samme 'nivå'... Vi har også tenkt som deg tj, og noe av arumentasjonen for å selge var jo nettopp det du beskriver, at vi ikke skal ha dårlig samvittighet når båten ikke blir brukt. I vår situasjon ble det dessverre altfor mange dager båten ikke ble brukt og det gav oss (mest meg) litt dårlig samvittighet for at den flotte båten ikke ble brukt så mye som jeg hadde håpet. Nå prøver vi en mye mindre båt,- så får vi se hvordan det føles. Selv blir jeg ikke overrasket om vi etterhvert ønsker oss tilbake til en Baltic eller tilsvarende båt,- det gjør jeg allerede... Men med en mye billigere båt får vi ikke så lett dårlig samvittighet all den tid 'alt annet' skal bedrives på fritiden (les: fotball og andre aktiviteter sammen med venner) og båten ikke blir brukt. Så får vi ta venner med i en liten og billig båt på holmer og øyer i indre Olsofjord og håpe at det skaper lyst på båt Sitér dette innlegget Link to post
Sonata 7 Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 For meg er båtlivet noe helt spessielt, det begynte i 3 årsalderen, faren min hadde silver viking 15 fot, brodern seila optimist, det beste jeg viste var å kjøre båt eller å sitte på med brodern når han seila, ingen ting var bedre, når jeg var 5 kunne jeg navnet og hvor fort alle båten i hanva gikk, når jeg ble 7 startet jeg og seile otimist jeg og, når jeg var 11 fikk jeg meg min første motorbåt en bever 350 med suzuki dt9,9 som jeg hadde helt til i våres, jeg har også seil europajolle i ett par år, den skal selges nå.. For nå blir det bare satsing på seiling med LOL. Det som gjør at jeg har holdt på med båt er at jeg liker å vaske, polere, male pusse få en fin finish. Jeg kan ligge i havna i et par dager og bare vaske litt her og der, reparere no greier. For det er jo altid noe å fikse på en båt. Det som får meg til å like seiling er at du prøver ut alt mulig, du bruker naturkreftene som fremkomstmiddel, du kjenner adrealinet når du surfer med pinnakeren oppe det er noe helt vilt... Jeg er en ekte båtfreak og jeg er stolt av det!!!! Jeg vill også takke mamma og pappa for bra finansiering og at de har latt meg holde på med dette... Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 18.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Flott innlegg Sonata 7 Jeg synes du 'peker på' viktige elementer,- helheten med båtlivet,- det er bra! Det du nevner om vedlikehold og bare det å trives i havna, på og ved sjøen, er noe av det samme som egne erfaringer Skulle bare ønske vi bodde nærmere båthavna... Sitér dette innlegget Link to post
Pinne Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 (redigert) Jeg er ofte ute i båten uten å gå ut, sitter og slumrer og leser en spennende bok (Clive Custler er meget godt representert i bokhyllen ombord, alle utgavene er på plass ) Tar også ofte med laptoppen ombord for å jobbe et par timer i fred. Ellers er det herlig å bare siiiige avgård i 1,5-2 knop med delvis dinglende seil med innnslag, tett inntil holmer og skjær. Trenger ikke gå lengre enn at båthavnen er like ved. Redigert 18.September.2005 av Pinne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Det beste med båtlivet er den store friheten det gir. Vite at jeg kan reise hvor jeg vil - når jeg vil. Det er opp til meg. Får si som en kamerat en gang sa det: "Den dagen jeg kjøper meg vindror, bør de hjemme begynne å ...." Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Hvorfor det er flott med båt: 1: Ungnene krangler ikke, og om de gjør det, kan de sendes ned i hver sin kabin. Motsatt, når 3 unger sitter i et baksete, krangler de HELE tiden. 2: Mamma, jeg må tisse, krever intet bensinstasjon-stopp. 3: Ungene kan gå rundt, tegne, se tv etc mens vi er underveis 4: Det er ingen plener som skal klippes 5: Svigers kommer ikke på besøk 6: Når vi legger til et sted, kan vi enten ligge for oss selv og få fred eller ligge ved andre å få nye venner til oss og barna. Vi trenger ikke bestemme oss i forveien... 7: Når vi reiser, trenger vi ikke langtidsplanlegge. Ikke må vi bestille campingplass, ikke må vi bestille hytte... Kunne forsatt mye lenger, men kan nok ikke telle så mye lenger... Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Tror at dine venner også må være litt "handyman" hvis en skal trives med båtlivet. Slik det fortoner seg for meg så er det alltid ett eller annet prosjekt, enten vedlikehold, utbedring eller anen fiksing som må gjøres. Jeg liker det, men det er ikke sikkert andre gjør det så nevn det for dine venner slik at de ikke får sjokk når de første utfordringene er der. Hvis en har ti tommeltotter og null teknisk innsikt (ja jeg har truffet flere av de på sjøen ) og skal drifte en bobåt med alle de tingene som kan gå galt så er det nesten som å forlede folk ut i frustrasjon, bannskap og i verts fall skilsmisse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.