Jump to content

Edit History

støl1

støl1

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Har vært skrevet veldig mye her om jording etc. Om det er slik i dag at jord fra land er frakoblet og du ikke har skilletrafo, så vil du kunne være veldig utsatt for en smell om murphys law slår til. Kommer sikkert andre på banen her, men dette synes jeg du skal få sjekket eller ordnet ganske raskt. Mange som har galvanisk isolator og mange som flirer av det og mener at eneste fullgode løsning er skilletrafo. Disse skillene stopper bare jordstrøm opp til et par tre volt. 

Fullstendig klar over det. Er så mye å bruke pengene på her, og skilletrafo er forferdelig dyrt! men med skilletrafo er jeg fullstendig sikret mot krypstrøm, mens en galvanisk isolator kanskje ikke har så mye å si, eller?

 

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Kan se ut som lutråte rundt bolten ja (eller hva det er, er litt utydelig bilde). Les gjerne denne artikkelen skrevet av en av gamlelærerne mine Jeppe Jul-Nielsen, der er det også bilder og beskrivelser å sammenligne med. En fordel å få isolert ledende metall (jern/bronse/messing/osv) fra treet der du har mulighet.
 

Slikt som anoder kan godt skrus fast med ei plastplate mellom anoden og treet og krympestrømpe på skruene for isolering av anoden. Så kan det strekkes isolerte kobberledninger fra anodene til det de skal beskytte. Bedre å bruke få og små anoder og heller skifte ofte enn å kjøre mange og store. En løsning jeg har brukt selv og også sett blitt brukt av andre er å ha en anode rett under vannlinja (egnet sted der den ikke samler rask og tau og ikke er i veien for båtens vanlige funksjon) som er linket til hylse og beslag den skal beskytte med isolert kobberledning. Anoden kan da festes på isolerte gjengede stikkbolter og man kommer såpass greit til at den kan skiftes direkte fra ei jolle, uten å måtte slippe moderskipet.

 

Når det gjelder utlufting av trebåt; regner med din har en form for garnering («hud» på innsiden av spantene), enten helgarnering eller delvis? Slikt hjelper på å kunne styre lufta der du ønsker, noe jeg ville ha brukt for hva det er verdt. 
 

Trebåter og måten man velger lufte ut fuktig og stillestående luft på er en omdiskutert sak, gjerne med flere tanker bak de forskjellige løsningene. Hovedpoenget med lufting er å fjerne rå, fuktig og stillestående luft fra der du ikke får luftet skikkelig til vanlig.
 

Jeg forstår hvordan han trebåtmannen du har snakket med tenker, men er redd du slik ikke får byttet ut stillestående luft under dørken skikkelig bare ved å montere vifter som blåser inn et tilfeldig sted, spesielt når det gjelder et såpass stort fartøy som ditt. Du bør styre luftstrømmen der den trengs. Får du lagt en eller flere perforerte slanger langs kjølen (altså på langs av skroget) kan disse kobles til vifter. Da kommer du direkte til problemområdene.
 

Suger du inn luft utenfra vil lufta gå inn i bunn av båten og sige opp langs skrogsiden og gjennom åpninger i dørken. Fordelen her er at du får frisk og ren luft utenfra, bakdelene er at lufta utenfra kan være fuktig og du vil i tillegg kunne oppleve noe «pumpelukt» ombord, det er ikke ofte det lukter fryd og gammen nede ved kjølen, det har gjerne samlet seg litt av hvert gjennom årenes løp.

 

Gjør du motsatt vil jeg si det er langt mer fordelaktig. Med ei eller flere vifter som suger ut luft vil lufta gå inn fra åpningene under dekk og ned langs spantene mellom hud og garnering. Lufta blir da sugd ut i bunn av båten og du får sugd ut fuktig, saltholdig og sur luft fra områdene det ofte er mest fuktig. Frisk luft kommer alltids inn i båten, du får sirkulert lufta under dørken og unngår samtidig pumpelukta ombord. Motstandere av «sug-fra-kjølen-og-ut» vil gjerne si at du da trekker fuktig og varm inneluft fra salongen og lugarene ned langs skutesiden, men jeg tenker heller det enn motsatt. For; bor du ombord sørger du sannsynligvis for et greit klima ombord der du varmer opp lufta og eventuelt bruker avfukter i tillegg når det er nødvendig. Da vil sugemetoden kjøre tørrere luft forbi kjøl og spanter enn trykkemetoden. I tillegg unngås tidligere nevnte lukt.

Takk for masse god info! Anodetipset var veldig bra, dujeg regner egentlig med at min båt ikke har så mye anoder igjen, da den ikke har vært oppe av vannet de to-tre siste årene. Nå kommer idiotspørsmålet her, hva vil jeg være mest interessert i å koble anoden til? 

Da frister det ikke så veldig med innsug lengre. Lite interessert i å lukte på alt som har samlet seg i kjølen i løpet av årene.Burde vel heller fått ut litt av dritten. Tips til god vifte som tåler stå på lenge i båt?

 

 

KDB skrev for 2 timer siden:

https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1005054

https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1060061

 

Undertrykk under dørk er å fåretrekke, får ut eventuelt lukt i tillegg. Skilletrafo er også viktig. Bruk 35% eddik. 

 

Takk! Du mener altså den bryteren og pumpa er bedre enn nivåbryter med flottør eller pumpe av denne typen? https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/whale-supersub-650-nedsenkbar-lensepumpe

Ville det vært smart å montert et eget batteri til pumpene? Nå er de bare koblet direkte på et av forbruksbatteriene.

Jens_P skrev for 2 timer siden:

Blåser du luft inn under dørker og ned i kjølen vil luften som er der presses ut. Sannsynligheten er stor for at denne luften med eventuell lukt vil finne veien inn i oppholdsområdene.

Steder der man vil fjerne dårlig luft under dørker er det normalt å blåse inn friskluft over dørk  og å ha avtrekk under dørk.

Takk! gir mening:)

støl1

støl1

Kjellg skrev for 2 timer siden:

Har vært skrevet veldig mye her om jording etc. Om det er slik i dag at jord fra land er frakoblet og du ikke har skilletrafo, så vil du kunne være veldig utsatt for en smell om murphys law slår til. Kommer sikkert andre på banen her, men dette synes jeg du skal få sjekket eller ordnet ganske raskt. Mange som har galvanisk isolator og mange som flirer av det og mener at eneste fullgode løsning er skilletrafo. Disse skillene stopper bare jordstrøm opp til et par tre volt. 

Fullstendig klar over det. Er så mye å bruke pengene på her, og skilletrafo er forferdelig dyrt! men med skilletrafo er jeg fullstendig sikret mot krypstrøm, mens en galvanisk isolator kanskje ikke har så mye å si, eller?

 

Hakkannen skrev for 2 timer siden:

Kan se ut som lutråte rundt bolten ja (eller hva det er, er litt utydelig bilde). Les gjerne denne artikkelen skrevet av en av gamlelærerne mine Jeppe Jul-Nielsen, der er det også bilder og beskrivelser å sammenligne med. En fordel å få isolert ledende metall (jern/bronse/messing/osv) fra treet der du har mulighet.
 

Slikt som anoder kan godt skrus fast med ei plastplate mellom anoden og treet og krympestrømpe på skruene for isolering av anoden. Så kan det strekkes isolerte kobberledninger fra anodene til det de skal beskytte. Bedre å bruke få og små anoder og heller skifte ofte enn å kjøre mange og store. En løsning jeg har brukt selv og også sett blitt brukt av andre er å ha en anode rett under vannlinja (egnet sted der den ikke samler rask og tau og ikke er i veien for båtens vanlige funksjon) som er linket til hylse og beslag den skal beskytte med isolert kobberledning. Anoden kan da festes på isolerte gjengede stikkbolter og man kommer såpass greit til at den kan skiftes direkte fra ei jolle, uten å måtte slippe moderskipet.

 

Når det gjelder utlufting av trebåt; regner med din har en form for garnering («hud» på innsiden av spantene), enten helgarnering eller delvis? Slikt hjelper på å kunne styre lufta der du ønsker, noe jeg ville ha brukt for hva det er verdt. 
 

Trebåter og måten man velger lufte ut fuktig og stillestående luft på er en omdiskutert sak, gjerne med flere tanker bak de forskjellige løsningene. Hovedpoenget med lufting er å fjerne rå, fuktig og stillestående luft fra der du ikke får luftet skikkelig til vanlig.
 

Jeg forstår hvordan han trebåtmannen du har snakket med tenker, men er redd du slik ikke får byttet ut stillestående luft under dørken skikkelig bare ved å montere vifter som blåser inn et tilfeldig sted, spesielt når det gjelder et såpass stort fartøy som ditt. Du bør styre luftstrømmen der den trengs. Får du lagt en eller flere perforerte slanger langs kjølen (altså på langs av skroget) kan disse kobles til vifter. Da kommer du direkte til problemområdene.
 

Suger du inn luft utenfra vil lufta gå inn i bunn av båten og sige opp langs skrogsiden og gjennom åpninger i dørken. Fordelen her er at du får frisk og ren luft utenfra, bakdelene er at lufta utenfra kan være fuktig og du vil i tillegg kunne oppleve noe «pumpelukt» ombord, det er ikke ofte det lukter fryd og gammen nede ved kjølen, det har gjerne samlet seg litt av hvert gjennom årenes løp.

 

Gjør du motsatt vil jeg si det er langt mer fordelaktig. Med ei eller flere vifter som suger ut luft vil lufta gå inn fra åpningene under dekk og ned langs spantene mellom hud og garnering. Lufta blir da sugd ut i bunn av båten og du får sugd ut fuktig, saltholdig og sur luft fra områdene det ofte er mest fuktig. Frisk luft kommer alltids inn i båten, du får sirkulert lufta under dørken og unngår samtidig pumpelukta ombord. Motstandere av «sug-fra-kjølen-og-ut» vil gjerne si at du da trekker fuktig og varm inneluft fra salongen og lugarene ned langs skutesiden, men jeg tenker heller det enn motsatt. For; bor du ombord sørger du sannsynligvis for et greit klima ombord der du varmer opp lufta og eventuelt bruker avfukter i tillegg når det er nødvendig. Da vil sugemetoden kjøre tørrere luft forbi kjøl og spanter enn trykkemetoden. I tillegg unngås tidligere nevnte lukt.

Takk for masse god info! Anodetipset var veldig bra, dujeg regner egentlig med at min båt ikke har så mye anoder igjen, da den ikke har vært oppe av vannet de to-tre siste årene. Nå kommer idiotspørsmålet her, hva vil jeg være mest interessert i å koble anoden til? 

Da frister det ikke så veldig med innsug lengre. Lite interessert i å lukte på alt som har samlet seg i kjølen i løpet av årene.Burde vel heller fått ut litt av dritten. Tips til god vifte som tåler stå på lenge i båt?

 

 

KDB skrev for 2 timer siden:

https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1005054

https://www.flak.no/produkter/?ProdNo=H1060061

 

Undertrykk under dørk er å fåretrekke, får ut eventuelt lukt i tillegg. Skilletrafo er også viktig. Bruk 35% eddik. 

 

Takk! Du mener altså den bryteren og pumpa er bedre enn nivåbryter med flottør og pumpe av denne typen? https://seatronic.no/vvs/pumper/lensepumper/whale-supersub-650-nedsenkbar-lensepumpe

Jens_P skrev for 1 time siden:

Blåser du luft inn under dørker og ned i kjølen vil luften som er der presses ut. Sannsynligheten er stor for at denne luften med eventuell lukt vil finne veien inn i oppholdsområdene.

Steder der man vil fjerne dårlig luft under dørker er det normalt å blåse inn friskluft over dørk  og å ha avtrekk under dørk.

Takk! gir mening:)



×
×
  • Create New...