Jump to content

Måler 20 V fase-fase på landstrømmen

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Jeg forstår ikke helt hva du måler og hvor.

Hva måler du der du kopler til kabelen?

- mellom fasene

- mellom fase og jord

Hva måler du i enden av kabelen når den er koplet til der?

Hva mener du med "den andre siden av sikringen "? Hvilken sikring? På kabelen?

Har du evt bilder så det er lettere å forstå sammenhengen?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

arkmarin skrev for 5 timer siden:

Om du måler mellom jord og den ene fase, så skal du måle ca 120V. Måler du den andre fasen og jord får du ca samme verdi. Måler du mellom de to fasene så får du summen av de to målingen ca 220 V +/-

Her spiller nettsystem også litt inn. ? 

Ved TN-Nett så vil man måle 0V mot jord i det ene "hullet" (Blå N-lederen) og 230V på andre ( Brun). 

Ved IT/TT så er det relativt riktig det du skriver. Normaltsett ligger spenningen på 130—135v til jord. På IT-nett - kan- man oppleve mye rare målinger(alt fra 0-230v) til jord. Dette skyldes at det kan være flere jordfeil på samme trafo. 

Trådstarter: Prøv å forklar en gang til hva og hvor du måler. Jeg forstår deg ikke helt ?

Jeg forsøkte å måle på enden av landstrømkabelen min. Mellom fasene ble resultatet 20V. fase til jord 126,8 V.

Tror problemet var en utett schucko overgang. Når jeg fjernet denne ble ihvertfall målingene normale igjen. 

Det med sikringa var at jeg syntes det var rart at jeg ikke kunne måle 20V på andre siden av landstrømssikringa ombord når jeg satte i kontakten. Den skal da vel bare løse ut når strømmen blir for høy, og være åpen uansett om spenningen er 20V eller 220V?

TrikkerN Lønning skrev On 30.11.2019 at 22.01:

Her spiller nettsystem også litt inn. ? 

Ved TN-Nett så vil man måle 0V mot jord i det ene "hullet" (Blå N-lederen) og 230V på andre ( Brun). 

Ved IT/TT så er det relativt riktig det du skriver. Normaltsett ligger spenningen på 130—135v til jord. På IT-nett - kan- man oppleve mye rare målinger(alt fra 0-230v) til jord. Dette skyldes at det kan være flere jordfeil på samme trafo. 

Trådstarter: Prøv å forklar en gang til hva og hvor du måler. Jeg forstår deg ikke helt ?

Jeg aner ikke hvilket nett vi har her i finnmark. Er det en enkel måte jeg kan måle dette på? :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...