camilie Startet 30.November.2019 Link til dette innlegget Startet 30.November.2019 (redigert) Vurderer og kjøpe en ny Suzumar 270 Rib, noen med erfaring på kvalitet, bruk og problemer ellers. Tenker en 15 mariner 2 takter på:-) Redigert 30.November.2019 av camilie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 (redigert) Har en Suzumar 310 MX fra 2015 med 20hk 4takt. Båten virker være veldig bra, ingenting er i stykker, veldig bra skrog, mer imponert over denne enn feks dyrere Grand.. Med den store motoren virker den litt overmotorisert, kunne kanskje forsket mer på riktig trim, men viktigste er at den kommer lett i plan med mye last. Kommer i plan med 3 voksne, 2 barn og mye ekstra last. Lite sprut inn i båten. Hadde valgt samme oppsett skulle jeg kjøpt ny i dag. Edit: Motoren er en 9,9hk som har fjernet alle sperrer, men ikke hjerne for å økte turtall, så oppgitt til 17hk.. Redigert 1.Desember.2019 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Stiller meg bak Førstefender her. Har samme jolle, MX 310 m/ jockeysete men med 15 hk. 4 takt. Ingen problem etter 5 sesonger. Eneste jeg har gjort er å bytte lensepluggen, som er en gummipropp, til den slusetypen som b.l.a. Grand og mange andre bruker. Synes jolla legger seg litt på siden når jeg kjører på flatt vann. Kan være at det kjennes lettere siden jeg sitter midt i og kjører. I bølger går den meget godt. 270 blir jo betraktelig mindre så sjøegenskapene på den kjenner jeg ikke til men kvaliteten er nok den samme. 15 hk. 2 takt høres voldsomt ut. Det blir nok litt av en hissigpropp. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 (redigert) Vi har en 270 vi har hatt den i 4 år og er veldig fornøyd med sjø egenskaper og kvalitet. Har 8 totakt på den planer med 2 stk. Jeg tror 15 HK blir litt for mye, jeg har prøvd den med 9.9 4 takt da hadde den tendens til å overplane. En negativ ting slakker du for fort av kommer hekkbølgen inn i båten, men det lærer du etter å ha gjort det en gang. Redigert 1.Desember.2019 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Har en Suzumar 270 Rib...med Yamaha 8 hk-2T båten gjør 18-20 knop.......på flatt vann......vannet må vare som ett parkettgulv, minste bølge så flyr vi slakker jeg av for fort fra plan til 2-3kn så kommer hekkbølgen i kapp og slår inn over akterspeilet. tror en 15hk blir for ‘heavy’, for den lille båten. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
camilie Svart 1.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Artig og høre at jolla funker bra....og at kvaliteten er OK.....15 blir nok som noen av Dere sier heavy.....men morro med litt krefter....skal prøves:-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Ser litt etter en slik selv. Snakket med en i sommer, som var veldig fornøyd. Han hadde hatt grand før, men likte denne bedre. Har en 07 mod Vmax stående, som jeg tenker å bruke på denne. Bør komme opp i plan med den da? Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 1.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Sånn det er med meg og Gullfisk....har en Mariner 15 2 takter stående....gått lite.....og tror jeg kjøper en ny Suzumar:-) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Må jo ikke gi full gass.... hele tiden?. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 1.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Hehe Gullfisk....:-):-) Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 (redigert) camilie skrev On 30.11.2019 at 19.41: Vurderer og kjøpe en ny Suzumar 270 Rib, noen med erfaring på kvalitet, bruk og problemer ellers. Tenker en 15 mariner 2 takter på:-) Kjøpte en s270 i fjor på denne tiden. Hadde tidligere maritim gummibåt en til 4k. To veldig forskjellige båter!!! Suzumar en er mye bedre i sjøen. Synes den tåler bølger og sjø ganske bra også. Har yamaha 2t 9,9 (15) på den og den er litt mye synes jeg. Men topp når alle 5 skal opp i plan ( 2 boksene og ei på 8,6 og3) Tre ting jeg ikke liker: #1 Får fort mye vann inn bak hvis du ikke har noen i fremme (har 20l tanken helt fremme å det hjelper en god del), må slakke av ganske forsiktig. #2 Er veldig V bunnet oppe i båte, ville helst ha flat bunn oppe i båten. Blir langt ned for ungene når de går oppi, og er litt plagsomt å stå i. Det går fint men er plagsomt. Går ann å legge i plate frem til tofta men ikke helt frem. #3 tofta sitter dårlig når jeg stoppet båten i smartdavitene mine. Når jeg strammer godt så blir båten smalere å tofta løsner. Den har i tillegg løsnet under fart en gang men mulig det var pga den ikke var festet skikkelig eller båten skikkelig oppblåst. Men eller er super båt! Og tenker at det som plager meg ikke er verd mellomlegget opp til eks grand. Synes den er topp med 9,9 men blir litt vilter med 15hk? Redigert 1.Desember.2019 av Skrujeden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 1.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Flott og høre Skrujeden....det at tofta løsner ....er det nok luft i den?...Har sett litt på det du sier med at den er V inni.....flat hadde vært bedre.....og vann inn bak.....er ikke fint.....:-) Sitér dette innlegget Link to post
Skrujeden Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Mulig at båten ikke hadde nok luft, når den ligger på daviteneslipper jeg gjerne ut litt luft ettersom den er sort og lufta lett blir veldig varm. Så det er mye mulig det er pga lite lufttrykk. Men det går sikkert å finne en smart "lås" som sikrer toften også. Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 1.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Sikkert mulig og finne på en løsning der......:-):-) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Jeg har tatt av tofta og bruker en slik oppblåsbar tofte, bedre å sitte samt at en sitter litt lavere. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 Leopard har du en link, til den der oppblåsbare toften ? jeg bruker vanlige båtputer typ denne https://www.biltema.no/batutstyr/batkomfort/batputer/batpute-kapok-2000034543 sen har jeg en forlengelsearm https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/styring/forlengelsesarm-til-pahengsmotor-2000024265 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
leopard Svart 1.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2019 https://www.maritim.no/sittepute-for-gummibat-30x70cm-hvit Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 31.August.2020 Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Det ble en ny Suzumar 270 rib til ferien i år, og Vmaxen ut av kjelleren. Erfaringen er den går som et uvær, men man skal ikke være for mye bajas alene i båten, og den er ikke lett å holde nedpå alene i urolig vann.Med to stykker i går den veldig fint, og går greit i plan med 4 stk/ 300ish kg. Hekksjøen skal man passe på og slakke roligkryp langt fram om du er alene. Godt fornøyd, men skal se litt etter 8hk med tanke på løft av/på. Vmaxen var ikke blitt lettere etter noen år i kjelleren..... Sitér dette innlegget Link to post
camilie Svart 31.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2020 Samme her Gullfisk...har 15 på og går utrolig bra. Sett tanken foran, det hjelper litt i sjø og med vann inn bak når du slakker av. Enig med og løfte av og på....6-8 hester er enklere:-):-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.