Jump to content

Påhengsmotor yamaha 9,9 - grå guffe ut av eksosen

jlr

Recommended Posts

Hei, 

Vi har en 20 år gammel yamaha 9,9. Under vinterkonservering så jeg at det renner en tjukk, grå væske ut i eksosen/ut av propellen. Jeg har også sett at det har pleid å komme litt levrete, grå klumper i vannet når jeg starter motoren. Forøvrig oppfører den seg fint. 

Giroljen ble byttet nå, og den var helt fin.

Screenshot_20191204-075556_WhatsApp.jpg

jlr skrev 39 minutter siden:

tjukk, grå væske ut i eksosen/ut av propellen. Jeg har også sett at det har pleid å komme litt levrete, grå klumper

Tjukk, grå væske, er nok, som nevnt, en vann-/oljeblanding. De levrete klumpene på bildet ser ut som algevekst. Disse er nok i såfall såkalte dieseldyr, som lever av olje. Da har du nok en fersk oljelekkasje, som løses med forslaget til "Busk".

index skrev 3 minutter siden:

Dieseldyr I en bensinmotor?

Nå er ikke de såkalte dieseldyrene en egen rase som har oppstått i menneskeskapte dieseltanker (der den folkelige betegnelsen stammer fra), men en gruppe primitive organismer som lever i vann, og av hydrokarboner (les: olje). Det er disse som sørger for at alt oljeutslipp i havet forsvinner relativt raskt, -inklusive gearolje fra en bensinmotor.

Busk skrev for 2 timer siden:

Tykk grå væske ut av propellen trolig gearolje blandet med vann. Bytt simmerringer på propellaksel.

ozo skrev for 2 timer siden:

Da har du nok en fersk oljelekkasje, som løses med forslaget til "Busk".

Når trådstarter sier dette i første innlegg: ???

Hvis gearoljen var fin hjelper det neppe å skifte simmerringer, skift heller bestemor.

jlr skrev for 3 timer siden:

Giroljen ble byttet nå, og den var helt fin.

I motsetning til "Mix", har jeg liten tro på at det hjelper å skifte bestemor.

Jeg presiserte også fersk oljelekkasje som en ikke usannsynlig årsak. Altså at olje lekker ut, men at vann enda ikke har begynt å trenge inn.

En annen mulig kilde til grå væske, er sot fra eksosen, men jeg kan ikke se for meg at denne blandingen skal bli tykk. At en evt. totaktsolje skal kunne gi slike symptomer virker også lite sannsynlig.

Om du hadde tatt en skvett av denne væska i en liten, klar beholder, og lot den stå i noen dager, ville du nok ha fått en god pekepinn på hvilke stoffer den besto av.

Regner med det er en 2-takter.

Har du kjørt motor i tank før dette?

I så tilfelle er det ganske sikkert uforbrendt 2-takt olje som følger eksos ut. Den oljen sirkulerer med vannet og setter seg inni eksos og kjølesystem. Pisker du totaktsolje med vann får oljen denne konsistensen. Mesteparten renner ut etter motor er tatt ut av karet, kan pågå over flere dager. Helt ufarlig. Har flere ganger blitt overasket over hvor mye oljegraps som kan komme ut. 

Redigert av Puntern (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...