jlr Startet 4.Desember.2019 Del på Facebook Startet 4.Desember.2019 Hei, Vi har en 20 år gammel yamaha 9,9. Under vinterkonservering så jeg at det renner en tjukk, grå væske ut i eksosen/ut av propellen. Jeg har også sett at det har pleid å komme litt levrete, grå klumper i vannet når jeg starter motoren. Forøvrig oppfører den seg fint. Giroljen ble byttet nå, og den var helt fin. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 Hvis du har fulgt instruksjonsboka og har hatt et par spiseskjeer olje i begge sylindere under vinteropplaget, kan det jo være oljen som blander seg med kjølevannet når du starter opp. Dette er antagelig to-takter (hvis den er fra ca 1999?), så da må det enten være uforbrent totaktsolje eller opplagsolje fra sylinderne. Sitér dette innlegget Link to post
Busk Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 Tykk grå væske ut av propellen trolig gearolje blandet med vann. Bytt simmerringer på propellaksel. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 jlr skrev 39 minutter siden: tjukk, grå væske ut i eksosen/ut av propellen. Jeg har også sett at det har pleid å komme litt levrete, grå klumper Tjukk, grå væske, er nok, som nevnt, en vann-/oljeblanding. De levrete klumpene på bildet ser ut som algevekst. Disse er nok i såfall såkalte dieseldyr, som lever av olje. Da har du nok en fersk oljelekkasje, som løses med forslaget til "Busk". Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 ozo skrev 4 minutter siden: Disse er nok i såfall såkalte dieseldyr, som lever av olje. Dieseldyr I en bensinmotor? Skøyeren;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ozo Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 index skrev 3 minutter siden: Dieseldyr I en bensinmotor? Nå er ikke de såkalte dieseldyrene en egen rase som har oppstått i menneskeskapte dieseltanker (der den folkelige betegnelsen stammer fra), men en gruppe primitive organismer som lever i vann, og av hydrokarboner (les: olje). Det er disse som sørger for at alt oljeutslipp i havet forsvinner relativt raskt, -inklusive gearolje fra en bensinmotor. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 Busk skrev for 2 timer siden: Tykk grå væske ut av propellen trolig gearolje blandet med vann. Bytt simmerringer på propellaksel. ozo skrev for 2 timer siden: Da har du nok en fersk oljelekkasje, som løses med forslaget til "Busk". Når trådstarter sier dette i første innlegg: ??? Hvis gearoljen var fin hjelper det neppe å skifte simmerringer, skift heller bestemor. jlr skrev for 3 timer siden: Giroljen ble byttet nå, og den var helt fin. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 Mix skrev 7 minutter siden: Hvis gearoljen var fin hjelper det neppe å skifte simmerringer, skift heller bestemor. Er det noe man pleier å gjøre, sånn helt uten videre? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ozo Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 I motsetning til "Mix", har jeg liten tro på at det hjelper å skifte bestemor. Jeg presiserte også fersk oljelekkasje som en ikke usannsynlig årsak. Altså at olje lekker ut, men at vann enda ikke har begynt å trenge inn. En annen mulig kilde til grå væske, er sot fra eksosen, men jeg kan ikke se for meg at denne blandingen skal bli tykk. At en evt. totaktsolje skal kunne gi slike symptomer virker også lite sannsynlig. Om du hadde tatt en skvett av denne væska i en liten, klar beholder, og lot den stå i noen dager, ville du nok ha fått en god pekepinn på hvilke stoffer den besto av. Sitér dette innlegget Link to post
Fiskeglad Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 (redigert) Nedre tetning på veivaksel som er problemet tenker jeg. ta ut tennpluggene og sjekk. Er den nederste mistenkelig ren er nok tetninga ødelagt. Har hatt samme symptom selv, og det var tetninga som var problemet. Redigert 4.Desember.2019 av Fiskeglad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 index skrev 1 time siden: Er det noe man pleier å gjøre, sånn helt uten videre? Det hjelper nok like godt i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Puntern Svart 4.Desember.2019 Del på Facebook Svart 4.Desember.2019 (redigert) Regner med det er en 2-takter. Har du kjørt motor i tank før dette? I så tilfelle er det ganske sikkert uforbrendt 2-takt olje som følger eksos ut. Den oljen sirkulerer med vannet og setter seg inni eksos og kjølesystem. Pisker du totaktsolje med vann får oljen denne konsistensen. Mesteparten renner ut etter motor er tatt ut av karet, kan pågå over flere dager. Helt ufarlig. Har flere ganger blitt overasket over hvor mye oljegraps som kan komme ut. Redigert 4.Desember.2019 av Puntern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.