Vosso63
Gratulerer med nydelig båt! Fint at den forferdelig lave etterspørselen og de ubarmhjertige lave prisene gjør at skikkelige båtfolk investerer tid og arbeid i slike uslepne edelsteiner! Jeg er jo der, kronisk og ukurerbar sykelig opptatt av trebåter, så da må jeg jo kommentere. 1. Båten: Jeg hadde ei lita 23 fots snekke som var bygget i Grimstad eller deromkring i 1937. Den hadde samme smale, lette, grunne, preg som din. Den andre likheten ligger i at waterbordet (det stående på innsida av dollbord og bakker) er i eik og bua hele veien, også akter. Båten min hadde vindskjerm med kalesje, men ellers er mye likt, også denne artige stolen med sete og rygg av tilliggende spiler. I min båt hadde det sittet et Marna fram til 1977, men jeg veit ikke hvilken. Da jeg hadde denne vesle snekka så jeg sjølsagt på alle andre snekker i alle landsdeler, fordi jeg var opphengt. Av mine observasjoner vil jeg tru at båten er fra før Krigen. Jeg trur også den er fra "Sørlandet", men med så mange kompetente sørlendinger i båtforumet tør jeg ikke si mer om akkurat hvor. Min båt brukte minimalt med drivstoff pga det slanke og grunne skroget. Jeg syns du burde beholde Marnaen...
2.Soppbehandling: Jeg skjønner at du søker etter gamle remedier til giftbehandling. Jeg antar at du tenker å gå grundig tilverks? Ellers er det jo ikke spor etter mye sopp, blåmann, råte, så den må jo ha fått grundig forbehandling? Jeg har verre klima enn deg og har prøvd mye. Det er ikke mye som holder i disse våte tider. Boracol har ikke funka, sjøl om jeg kjøpte mye før det gikk ut, og har brukt det svært lite tynna. Nå skal jeg prøve ut Butinox alge- og soppdreper. Det virker fryktelig bra på olja, lakka og malte overflater med ymse belegg, sjøl etter mye tynning. Jeg trur det er veldig bra! Den brukes av mange her omkring til overflatebehandling av alt.
Lykke til!
Jeg fant ikke bilde av snekkeskroget, men her er et fra inni, med bua eikebord akter