Poseidon Startet 17.September.2005 Link til dette innlegget Startet 17.September.2005 God dagen gode båtvenner, I et lettsindig øyeblikk sa jeg 'ja' til å gå til Säffle i Väneren for å hente et lite slep . . . . Nå sitter jeg og funderer litt på hva jeg bør ta hensyn til på en slik tur. Tidspunktet er til våren, kanskje i påskeferien, så jeg har god tid til å planlegge og fundere. Men hvordan stiller det seg f.eks med is om våren, vet noen når kanaler og innsjøer er noenlunde isfrie? Kjenner noen til spesielle krav som stilles til fartøy eller mannskap for slik innsjøfart? Jeg er svært interessert i alle slags tilbakemelding, på godt og vondt Dessuten; foreløpig ligger det an til å gå uten slep fra Stavanger til Väneren, så hvis noen har et "prosjekt" som innebærer en slepejobb fra Vestlandet til Østlandet/Sverige - så kunne det være en grei kombinasjon. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Iskart over området finner du på SMHI http://www.smhi.se/en/index.htm . I is sesongen er det daglige oppdateringer og oppramsing av krav til isklasse + hk for de respektive områder. Poseidon får nok ikke lov å tusle i isen før den er nesten borte. Det pleier å være nogenlunde ok i april. http://www4.fimr.fi/project/basis/ gir deg også mye interessante opplysninger om de baltiske områdene. Finske iskart med overflatetemperaturer er her : http://www.fimr.fi/en/itamerinyt/jaatilanne.html Også danskene har litt is informasjon her : http://www.dmi.dk/eng/index/forecasts/fore...r_sea_areas.htm Disse sidene er døde akkurat nå men de blir oppdatert så snart de har noe å melde. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 I is sesongen er det daglige oppdateringer og oppramsing av krav til isklasse + hk for de respektive områder. Poseidon får nok ikke lov å tusle i isen før den er nesten borte. Det pleier å være nogenlunde ok i april. Hei Thor, mange takk for rask og god informasjon. De linkene skal jeg ta vare på og benytte meg av når tiden er inne. POSEIDON er forresten isforsterket, med doble spant og doble naglerader i utsatte områder. Jeg er allikevel ikke ute etter å "sprenge grenser" - og slepet tåler nok mindre enn slepebåten Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Isklasse er jo bra,hvis klassen er i orden. Det holder ikke at skuta engang i tiden er bygd med is klasse hvis isklassen ikke er vedlikeholdt. Det stilles krav til hovedmaskinen og ytelse på denne i tillegg.Siden jeg tusler rundt i Baltikum med handy max bulk opptil 52000 dwt,hovedsakelig uten isklasse, og plasker rundt i opptil 80 cm med disse så er det beste rådet du kan få: Hold deg unna til isen er borte. Is seilas er intet å trakte etter og dette er kun for navigatører med solid erfaring. Du må ha litt våkne maskinister til å passe på i kjelleren også. Trenger du råd og tips om isseilas og forsiktighetsregler om dette så har jeg 3 veldig erfarne russiske is loser på lønningslista. Du bør nok ha en våken sotengel i kjelleren selv i lett slush is. Men i april burde det gå rimelig greit uten særlig hjertebank. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.September.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 Ja, du har selvfølgelig rett mht isklassen.... Hovedmaskineriet nå er 2,5 ganger så stort som det var den gangen båten opererte i is nede i Øresund. Men da hadde man f.eks blåsing av kjølevannsinntakene med trykkluft fra startluftflaskene, det har jeg fjernet pga minimal isfare her på Vestlandet Nei, uansett så vil jeg nok belage meg på fart i noenlunde isfritt farvann og om nødvendig kan jobben strekkes til slutten av mai. For is har jeg fått nok av etter 4 sesonger på Vest-Grønland, Labrador og New Foundland..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Slagskibet Svart 17.September.2005 Link til dette innlegget Svart 17.September.2005 He,he,he is er no ordentlig møl Klikk deg inn på bildet så kan du nyte synet av lossing av coils med dykker. Farten var 7 knop og faren var over. Trodde jeg Noen klumper er større og tykkere enn andre. Brent barn skyr ilden sies det. Det ordtaket ble skrevet om og lyder nå:Brent barn lukter ille https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3907/P1010171.JPG Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.September.2005 Link til dette innlegget Svart 18.September.2005 Når det gjelder isforholdene der borte, kontakt Hasse på AIS-forumet. Han vet det meste rundt dette og åpningstider for slusene. Nordisk AIS-forum Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.