PiperBill Startet 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 8.Desember.2019 (redigert) I år, for første gang, har jeg valgt og har begge 2 batteribankene tilkoblet laderen under vinteropplag. De går på «float» modus nå. 4x100Ah forbruk og 1x110Ah start. AGM alle sammen. Dessuten så har jeg lot solcellepanelene være tilkoblet. Det er 2x80w paneler og med en Victor MTTP regulator. Båten står under en gjennomsiktig presenning slik at det kommer litt lys på panelene. Tidligere har jeg alltid toppladet batteriene på høsten for så å koble fra alt. Dror ned til båten noen få ganger i løpet av vinteren og kontrollert batteriene. Det har gått veldig bra. Da lurer jeg på hva andre gjør og om jeg risikerer å skade batteriene med det opplegg jeg har i år? Redigert 8.Desember.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Er 'float'en 15 V så går det åt skogen. Er den 13 V så går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Brukte AGM profilen på laderen men har ikke målt hva float faktisk er…. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Står vel i bruksanvisningen til laderen. Batteriene har vel også en medfølgende anbefaling. Hvis du ikke vet, er det vel best å koble fra batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Her er det noen meningsytringer om temaet: Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Gjør som Hulda sier, hvis du ikke vet, mål floatspenningen på batteripolene. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Men er det en "skikkelig" vedlikeholdlader, så er den jo beregnet for å holde batteriene vedlike uten å skade dem... Selv har jeg ofte praktisert dette vinteren igjennom, uten noen problemer... Forrige vinter var også solcelle panelet innkoblet mot batteriene, med solcellen under mørk presenning.. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Var en tur ved båten i dag. Da hadde selvfølgelig noen dratt ut skjøteledningen men jeg vet ikke hvor lenge siden. I og med at både MTTP regulatoren, Bluetooth dongle og Victron batteriovervåkeren drar litt strøm hver for seg så var forbruksbank på 99.7% og målte 12.92v. Jeg har koblet fra alt nå og det får holder til neste gang jeg er ved båten i januar. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Lazyjack Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Skjøteledning er er ofte forbudt i havner da de skaper problemer med jordfeil osv. Skaff deg en ordentlig landstrømskabel så få den sikkert være i fred. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 En av fordelene med agm, er jo nettopp lav selvutlading, så behovet for vedlikeholdslading er ikke så stort. Å ha lav nok floatspenning for agm, er etter min oppfatning veldig viktig. Flertallet av de jeg har møtt, som har kort levetid på agm, er i overkant ivrige med landstrømslading. Og så er kanskje ikke alle intelligente ladere så veldig smarte likevel... Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Skjøteledning er er ofte forbudt i havner da de skaper problemer med jordfeil osv. Skaff deg en ordentlig landstrømskabel så få den sikkert være i fred. Hva er forskjellen på en skjøteledning og en landstrømskabel og hvorfor skaper en skjøteledning flere problemer? Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 8.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Har skjøteledning beregnet for utendørs bruk. Får ikke brukt landstrømskabel da det er vanlig stikk på stolpene. Problemet er at det er 10-12 båter som prøver og kobler seg på de 2 stikkuttak som er i nærheten. Det blir forgrening på forgrening og til slutt så slår ut sikringen. Noen simpelthen tar seg til rette ved å dra ut andres ledninger. Jeg kommer til å lade kun når jeg er ved båten. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Cerberus Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Om det er 10-12 båter og bare 2 stikk så vil eg heller sei det er de som lar kontakten stå i som tar seg til rette. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 PiperBill skrev 29 minutter siden: Noen simpelthen tar seg til rette ved å dra ut andres ledninger. Jeg kommer til å lade kun når jeg er ved båten. Og da må du vel trekke ut kontakten til en av de andre, he he? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 Nå ligger'u tynt an, @PiperBill Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 8.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2019 (redigert) Hos oss kuttes strømmen, så vi har ikke så mye valg. Jeg blir nok å ta med aggregatet en dag for å topplade batteriene. Det er jo forøvrig strøm i lyktestolpene da Redigert 8.Desember.2019 av TrikkerN Lønning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 9.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 (redigert) Hulda skrev for 8 timer siden: Nå ligger'u tynt an, @PiperBill Egentlig ikke….. Da jeg skulle koble meg på for et par uker siden så var det en utendørs forgrening på den ene stikk (1 til 3) og bare en innendørs forgrening inn i en plastpose på den andre. Da dro jeg til BT og kjøpt en utendørs forgrening (1 til3, kostet kr209,-) og byttet den med den som var i plastposen (som hadde blitt fylt med vann og slo ut sikringen) I går så hadde noen dratt ut min ledning og koblet seg på min forgrening. Jeg er engelskmann… Jeg lærte «køkultur» som barn. Jeg sniker meg ikke i kø og tar meg ikke til rette på denne måten…….slik som en del av dere innfødte gjør.. hehe tilbake J Slik så det ut før jeg byttet forgreningen. Redigert 9.Desember.2019 av PiperBill (see edit history) Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Bitteliten Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Min erfaring er at langvarig float lading dreper AGM batterier - særlig om spenningen feks er 13,8V som mange ladere gir. Da går batteriene tørre og de mister mye effekt. Min lader gir ca 13,2V på float - men uansett så lader jeg kun ved behov. Ikke konstant.Ingen batterier har godt av å lades konstant. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Untaket fra 'konstant lading' er valige blybatterier. Her omhandles det vel kun AGM. Mener å huske at jeg monterte mine startbatterier i 2015. Målte rutinemessig syrevekten for et par dager siden. Alle cellene helt topp. Ikke forbruk av vann. Konstant lading. Det er hva som er greit med 'korkbatterier', man får tidlig varsling når batteriet går mot slutten. Denne epistelen har heller ikke noe med AGM å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 (redigert) Det dreier seg om sulfatering og stratifikasjon. Stratifikasjon får normal ingen sjanse over en vinter siden det bare er 4 - 5 månder vi snakker om, og da t.o.m. i kulda. Sulfatering derimot er et annen problem. Dette begynner for alvor allerede knapp nedenfor 12,5V. Det blir verre med hver tiendels Volt som spenningen faller per celle, blir enda verre å knekke og å desulfatere jo lengre batteriet står med for lite cellespenning, og blir ikke bedre før det pøses på med økt spenning igjen. Desulfatering tar tid, mye tid, og behøver høy spenning. Men etter hver desulfatering blir noe... sulfatering igjen, også når batteriene (teoretisk) lades til topps igjen. Tenker man seg nå at en er litt vel sløvete med både kontroll og ....fullstendig.... mellomlading, slik at krystallene får tid og kan både stå, gro og grave seg inn i blyet, da skjønner man fort at batteriene ikke har det godt av det. Blybatterier med åpent-flytende elektrolytt har lavest hvilespenning og høyest grad i selvutlading av alle. Står batteriet frakoblet bør den topplades etter maks 4 - 6 uker. AGM har noe høyere hvilespenning, når ny/ok. (!) Det er det som gjør at den type batteri kan stå lengre uten lading enn "vanlige" blybatterier og tillater at AGM kan lagres -opptil- (som betyr "maks"...) 6 måneder. Men "maks" betyr "under optimale forhold", som betyr så mye som "når batteriet er både teknisk ok, toppladet, ikke tilkoblet noe, og når temperaturene stemmer". Men også for AGM og Gel begynner sulfateringen å bli alvorlig senest ved underkanten av 12,5V. Lade-intervallene gjelder dessuten uansett om det er vinter eller sommer og også selv om kjølige temperaturer reduserer virkningen av spenningsdroppet. Unntatt er når batteriene er både friske (+) toppladet (+) frakoblet av alt (inkl. andre batterier) (+) og står stødig i konstant dyp frost på lagringsstedet. Bare da kan man droppe all kontroll, mellom- og vedlikeholdlading over en normal norsk vinter med kuldegrader. ======================================== ...følgende har ikke noe å gjøre med bly og AGM, men siden vi er her kan hintet ikke skade. Litium Eiere av Litiumbatterier bør lese ganske så nøye hva produsenten skriver på databladet fordi for Litium er forholdene tvert omvendt. De fleste Litiumbatterier (uansett) bør holdes unna lave temperaturer ved lagring. I databladene skrives vanligvis "ovenfor 0°C, men vanligvis helst 16 - 20°C", og at batteriene skal lagres tørt (slik at jernet i batteriene ikke ruster... bokstavelig talt). Begge deler gjør jo Litium i grunn til noe veldig uegnet for vinterlagring i båt, i alle fall når den bare står ubrukt ute og fryser. Jørg Redigert 9.Desember.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Den litiumbetraktningen var ikke dum. Tenker på alle med kald hytte, litium, solcelle, null varme og klar fjelluft :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Selv har jeg AGM og de ligger mellom 13,10 og 13,15 etter topping om høsten. Om våren ligger de på ca 13,0 Volt. Med andre ord ingen behov for vedlikeholdslading. Kan også nevne at vi leverer UPS'er med AGM. De kan også stå inntil 6 måneder ved 20 grader celsius uten vedlikoholdslading. Her skal du få 2 gode grunner til å koble fra batteriene - Om en celle i ett batteri kortslutter, dras alle batteriene ned og de ødelegges - Om batteriladeren feiler kan alle batteriene ødelegges. Hvorfor gjøre ting komplisert når det enkleste er det beste Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Helt enig @JRKnår det båter i tørt opplag. Eksempelvis er Hulda 'live' hele året. Men for andre som ikke ligger i sjøen, helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 I fortsettelse av denne diskusjonen har jeg et enkelt spørsmål, hvor og hvem selger åpne bly/syre batterier ? Prøvde et kjent AGM - batteri som forbruksbatteri kombinert med baugtrhrusteren. Varte ikke så lenge før kap. var redusert og nå sier det "replace" når jeg måler. Kan nok være at jeg ikke har pleiet det skikkelig, men med åpne batterier hadde jeg bedre kontroll syntes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 En typisk baugthruster er oppgitt til 4 kW ved 10 ,5 volt. Det vil si at thrusteren ønsker nesten 400 Amper gjennom de minuttene den skal gå. Et typisk forbruksbatteri skal levere noen får amper over lang tid. Omentrent umulig å få et batteri som er optimalt til disse to oppgavene. (Men det kan løses om man har flere batterier i forbuksbanken) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.