Jump to content

Batteribanker som står på «float» lading i vinter. Lurt?

PiperBill

Recommended Posts

I år, for første gang, har jeg valgt og har begge 2 batteribankene tilkoblet laderen under vinteropplag. De går på «float» modus nå. 4x100Ah forbruk og 1x110Ah start. AGM alle sammen. Dessuten så har jeg lot solcellepanelene være tilkoblet. Det er 2x80w paneler og med en Victor MTTP regulator. Båten står under en gjennomsiktig presenning slik at det kommer litt lys på panelene.

Tidligere har jeg alltid toppladet batteriene på høsten for så å koble fra alt. Dror ned til båten noen få ganger i løpet av vinteren og kontrollert batteriene. Det har gått veldig bra.

Da lurer jeg på hva andre gjør og om jeg risikerer å skade batteriene med det opplegg jeg har i år?

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Var en tur ved båten i dag. Da hadde selvfølgelig noen dratt ut skjøteledningen men jeg vet ikke hvor lenge siden. I og med at både MTTP regulatoren, Bluetooth dongle og Victron batteriovervåkeren drar litt strøm hver for seg så var forbruksbank på 99.7% og målte 12.92v. Jeg har koblet fra alt nå og det får holder til neste gang jeg er ved båten i januar.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

En av fordelene med agm, er jo nettopp lav selvutlading, så behovet for vedlikeholdslading er ikke så stort. Å ha lav nok floatspenning for agm, er etter min oppfatning veldig viktig. Flertallet av de jeg har møtt, som har kort levetid på agm, er i overkant ivrige med landstrømslading. Og så er kanskje ikke alle intelligente ladere så veldig smarte likevel...

Har skjøteledning beregnet for utendørs bruk. Får ikke brukt landstrømskabel da det er vanlig stikk på stolpene. Problemet er at det er 10-12 båter som prøver og kobler seg på de 2 stikkuttak som er i nærheten. Det blir forgrening på forgrening og til slutt så slår ut sikringen. Noen simpelthen tar seg til rette ved å dra ut andres ledninger. Jeg kommer til å lade kun når jeg er ved båten.

PiperBill skrev 29 minutter siden:

Noen simpelthen tar seg til rette ved å dra ut andres ledninger.  Jeg kommer til å lade kun når jeg er ved båten.

Og da må du vel trekke ut kontakten til en av de andre, he he?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hulda skrev for 8 timer siden:

Nå ligger'u tynt an, @PiperBill

Egentlig ikke….. Da jeg skulle koble meg på for et par uker siden så var det en utendørs forgrening på den ene stikk (1 til 3) og bare en innendørs forgrening inn i en plastpose på den andre. Da dro jeg til BT og kjøpt en utendørs forgrening (1 til3, kostet kr209,-) og byttet den med den som var i plastposen (som hadde blitt fylt med vann og slo ut sikringen)  I går så hadde noen dratt ut min ledning og koblet seg på min forgrening.

Jeg er engelskmann… Jeg lærte «køkultur» som barn. Jeg sniker meg ikke i kø og tar meg ikke til rette på denne måten…….slik som en del av dere innfødte gjør.. hehe tilbake J

Slik så det ut før jeg byttet forgreningen.

tavle.jpg

Redigert av PiperBill (see edit history)

Untaket fra 'konstant lading' er valige blybatterier. Her omhandles det vel kun AGM. 

Mener å huske at jeg monterte mine startbatterier i 2015. Målte rutinemessig syrevekten for et par dager siden. Alle cellene helt topp. Ikke forbruk av vann. Konstant lading. Det er hva som er greit med 'korkbatterier', man får tidlig varsling når batteriet går mot slutten. Denne epistelen har heller ikke noe med AGM å gjøre.

Det dreier seg om sulfatering og stratifikasjon.
Stratifikasjon får normal ingen sjanse over en vinter siden det bare er 4  - 5 månder vi snakker om,
og da t.o.m. i kulda.

Sulfatering derimot er et annen problem.
Dette begynner for alvor allerede knapp nedenfor 12,5V.
Det blir verre med hver tiendels Volt som spenningen faller per celle,
blir enda verre å knekke og å desulfatere jo lengre batteriet står med for lite cellespenning,
og blir ikke bedre før det pøses på med økt spenning igjen.

Desulfatering tar tid, mye tid, og behøver høy spenning.
Men etter hver desulfatering blir noe... sulfatering igjen, også når batteriene (teoretisk) lades til topps igjen.

Tenker man seg nå at en er litt vel sløvete med både kontroll og  ....fullstendig....  mellomlading,
slik at krystallene får tid og kan både stå, gro og grave seg inn i blyet,
da skjønner man fort at batteriene ikke har det godt av det.

Blybatterier med åpent-flytende elektrolytt har lavest hvilespenning og høyest grad i selvutlading av alle.
Står batteriet frakoblet bør den topplades etter maks 4 - 6 uker.

AGM har noe høyere hvilespenning, når ny/ok.  (!)
Det er det som gjør at den type batteri kan stå lengre uten lading enn "vanlige" blybatterier
og tillater at AGM kan lagres -opptil- (som betyr "maks"...) 6 måneder.

Men "maks" betyr "under optimale forhold",
som betyr så mye som "når batteriet er både teknisk ok, toppladet, ikke tilkoblet noe,
og når temperaturene stemmer".
Men også for AGM og Gel begynner sulfateringen å bli alvorlig senest ved underkanten av 12,5V.

Lade-intervallene gjelder dessuten uansett om det er vinter eller sommer
og også selv om kjølige temperaturer reduserer virkningen av spenningsdroppet.
Unntatt er når batteriene er både friske (+) toppladet (+) frakoblet av alt (inkl. andre batterier) (+)
og står stødig i konstant dyp frost på lagringsstedet.
Bare da kan man droppe all kontroll, mellom- og vedlikeholdlading over en normal norsk vinter med kuldegrader.

========================================
...følgende har ikke noe å gjøre med bly og AGM, men siden vi er her kan hintet ikke skade.

Litium
Eiere av Litiumbatterier bør lese ganske så nøye hva produsenten skriver på databladet
fordi for Litium er forholdene tvert omvendt.

De fleste Litiumbatterier (uansett) bør holdes unna lave temperaturer ved lagring.
I databladene skrives vanligvis "ovenfor 0°C,  men vanligvis helst 16 - 20°C",
og at batteriene skal lagres tørt (slik at jernet i batteriene ikke ruster... bokstavelig talt).

Begge deler gjør jo Litium i grunn til noe veldig uegnet for vinterlagring i båt,
i alle fall når den bare står ubrukt ute og fryser.

:seeya:
Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Selv har jeg AGM og de ligger mellom 13,10 og 13,15 etter topping om høsten. Om våren ligger de på ca 13,0 Volt. Med andre ord ingen behov for vedlikeholdslading. Kan også nevne at vi leverer UPS'er med AGM. De kan også stå inntil 6 måneder ved 20 grader celsius uten vedlikoholdslading.

Her skal du få 2 gode grunner til å koble fra batteriene

- Om en celle i ett batteri kortslutter, dras alle batteriene ned og de ødelegges

- Om batteriladeren feiler kan alle batteriene ødelegges.

Hvorfor gjøre ting komplisert når det enkleste er det beste 

I fortsettelse av denne diskusjonen har jeg et enkelt spørsmål, hvor og hvem selger åpne bly/syre batterier ?

Prøvde et kjent AGM - batteri som forbruksbatteri kombinert med baugtrhrusteren. Varte ikke så lenge før kap. var redusert og nå sier det "replace" når jeg måler. Kan nok være at jeg ikke har pleiet det skikkelig, men med åpne batterier hadde jeg bedre kontroll syntes jeg. :nonod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...