Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

Det dreier seg om sulfatering og stratifikasjon.
Stratifikasjon får normal ingen sjanse over en vinter siden det bare er 4  - 5 månder vi snakker om,
og da t.o.m. i kulda.

Sulfatering derimot er et annen problem.
Dette begynner for alvor allerede knapp nedenfor 12,5V.
Det blir verre med hver tiendels Volt som spenningen faller per celle,
blir enda verre å knekke og å desulfatere jo lengre batteriet står med for lite cellespenning,
og blir ikke bedre før det pøses på med økt spenning igjen.

Desulfatering tar tid, mye tid, og behøver høy spenning.
Men etter hver desulfatering blir noe... sulfatering igjen, også når batteriene (teoretisk) lades til topps igjen.
 
Tenker man seg nå at en er litt vel sløvete med både kontroll og  ....fullstendig....  mellomlading,
slik at krystallene får tid og kan både stå, gro og grave seg inn i blyet,
da skjønner man fort at batteriene ikke har det godt av det.

Blybatterier med åpent-flytende elektrolytt har lavest hvilespenning og høyest grad i selvutlading av alle.
Står batteriet frakoblet bør den topplades etter maks 4 - 6 uker.

AGM har noe høyere hvilespenning, når ny/ok.  (!)
Det er det som gjør at den type batteri kan stå lengre uten lading enn "vanlige" blybatterier
og tillater at AGM kan lagres -opptil- (som betyr "maks"...) 6 måneder.

Men "maks" betyr "under optimale forhold",
som betyr så mye som "når batteriet er både teknisk ok, toppladet, ikke tilkoblet noe,
og når temperaturene stemmer".
Men også for AGM og Gel begynner sulfateringen å bli alvorlig senest ved underkanten av 12,5V.

Lade-intervallene gjelder dessuten uansett om det er vinter eller sommer
og også selv om kjølige temperaturer reduserer virkningen av spenningsdroppet.
Unntatt er når batteriene er både friske (+) toppladet (+) frakoblet av alt (inkl. andre batterier) (+)
og står stødig i konstant dyp frost på lagringsstedet.
Bare da kan man droppe all kontroll, mellom- og vedlikeholdlading over en normal norsk vinter med kuldegrader.

========================================
...følgende har ikke noe å gjøre med bly og AGM, men siden vi er her kan hintet ikke skade.

Litium
Eiere av Litiumbatterier bør lese ganske så nøye hva produsenten skriver på databladet
fordi for Litium er forholdene tvert omvendt.

De fleste Litiumbatterier (uansett) bør holdes unna lave temperaturer ved lagring.
I databladene skrives vanligvis "ovenfor 0°C,  men vanligvis helst 16 - 20°C",
og at batteriene skal lagres tørt (slik at jernet i batteriene ikke ruster... bokstavelig talt).

Begge deler gjør jo Litium i grunn til noe veldig uegnet for vinterlagring i båt,
i alle fall når den bare står ubrukt ute og fryser.

:seeya:
Jørg

 

Joerg Becker

Joerg Becker

Det dreier seg om sulfatering og stratifikasjon.
Stratifikasjon får normal ingen sjanse over en vinter siden det bare er 4  - 5 månder vi snakker om,
og da t.o.m. i kulda.

Sulfatering derimot er et annen problem.
Dette begynner for alvor allerede knapp nedenfor 12,5V.
Det blir verre med hver tiendels Volt som spenningen faller per celle,
blir enda verre å knekke og å desulfatere jo lengre batteriet står med for lite cellespenning,
og blir ikke bedre før det pøses på med økt spenning igjen.

Desulfatering tar tid, mye tid, og behøver høy spenning.
Men etter hver desulfatering blir noe... sulfatering igjen, også når batteriene (teoretisk) lades til topps igjen.
 
Tenker man seg nå at en er litt vel sløvete med både kontroll og  ....fullstendig....  mellomlading,
slik at krystallene får tid og kan både stå, gro og grave seg inn i blyet,
da sjønner man fort at batteriene ikke har det godt av det.

Blybatterier med åpent-flytende elektrolytt har lavest hvilespenning og høyest grad i selvutlading av alle.
Står batteriet frakoblet bør den topplades etter maks 4 - 6 uker.

AGM har noe høyere hvilespenning, når ny/ok.  (!)
Det er det som gjør at den type batteri kan stå lengre uten lading enn "vanlige" blybatterier
og tillater at AGM kan lagres -opptil- (som betyr "maks"...) 6 måneder.

Men "maks" betyr "under optimale forhold",
som betyr så mye som "når batteriet er teknisk ok, ikke tilkoblet noe, og når temperaturene stemmer".
Men også for AGM og Gel begynner sulfateringen å bli alvorlig senest ved underkanten av 12,5V.

Lade-intervallene gjelder dessuten uansett om det er vinter eller sommer
og også selv om kjølige temperaturer reduserer virkningen av spenningsdroppet.
Unntatt er når batteriene er både friske (+) toppladet (+) frakoblet av alt (inkl. andre batterier) (+)
og står i konstant dyp frost på lagringsstedet.
Bare da kan man droppe all kontroll, mellom- og vedlikeholdlading over en normal norsk vinter med kuldegrader.

========================================
...følgende har ikke noe å gjøre med bly og AGM, men siden vi er her kan dette ikke skade.

Litium
Eiere av Litiumbatterier bør lese ganske så nøye hva produsenten skriver på databladet
fordi for Litium er forholdene tvert omvendt.

De fleste Litiumbatterier (uansett) bør holdes unna lave temperaturer ved lagring.
I databladene skrives vanligvis "ovenfor 0°C,  men vanligvis helst 16 - 20°C",
og at batteriene skal lagres tørt (slik at jernet i batteriene ikke ruster... bokstavelig talt).

Begge deler gjør jo Litium i grunn til noe veldig uegnet for vinterlagring i båt,
i alle fall når den bare står ubrukt ute og fryser.

:seeya:
Jørg

 



×
×
  • Create New...