Haba Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Det var ikke et typisk forbruksbatteri, men kombi. start -forbruk, dual 100AH. Tidligere brukt åpen bly/syre som syntes å klare seg bedre. Men finner ikke slike lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 På min Sleipner 95 bruker jeg et startbatteri som gir drøyt CCA 1000 A. Fungere topp. Montert i 2014, kjøpt hos Seatronic, med kork. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Jeg kjøpte for 6 år siden 2 stk. 140Ah Euroglobe 64018ST Semitraction (Super Heavy Duty) batterier med propper fra Bema. De står som forbruksbank, men baugpropellen er også koblet til denne banken. De har en CCA på 1000A hver. De er fremdeles gode som nye, både som forbruk og for drift av trusteren. Akkurat denne modellen finner jeg ikke igjen, men andre Eroglobe med propper finnes hos Bema. Ta en kikk her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Faxen Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Kople trusteren på startbatt, for du har vel motoren igang ved bruk av trøster Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Joerg Becker Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 En trenger et veldig god dynamo-oppsett for at dette kan vise noe ekte effekt ved belastning med 4 kW, Faksen. Trustere og ankervinsj brukes vanligvis ved Idle/Tomgangskjøring, og da leverer de fleste "normale" dynamoer en blanding av ren-niks og overhodet-ingenting . e-Motorer bør forsynes av et batteri som i det minste har anbefalt kapasitet (Ah, se brukermanual av produsenten) og som leverer et hakk mer strøm (A) enn nødvendig. Det er etter egne erfaringer eneste oppskriften som faktisk virker, og som forhindrer at motorene brenner opp pga. for lav spenning. Ellers er det et stykke sikkerhet når man tenker på situasjoner iht Murphey, f.eks. når motoren ikke vill og ankern skal/må opp allikevel. Dumt i så fall når en da har et batteri med 35Ah og 1200A som er nede på 9V etter 5 sekunder. Kapasitet kan bare toppes med enda mer kapasitet, er omtrent det samme som med slagvolum. Jørg (...som fremdeles ikke selger batterier) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Haba Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 (redigert) Ja, enig i at trusteren kunne vært koplet til startbatt. men fra verft er den koplet til forbruk. Det har fungert greit for mitt bruk og motor kjører når jeg bruker truster. Litt usikker på hva Joerg mener, kanskje jeg likevel skal kople om. Starbatt. er på 100Ah sølv kalsium. Redigert 9.Desember.2019 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 (redigert) Lars H. skrev 51 minutter siden: Semitraction (Super Heavy Duty) batterier ...og som dette høres ut når det sies rolig, ...he he..., I love it ! Jørg red. her. Tøyser ikke, men liker Semitraction HD-Batterier. Vanligvis får man da riktig mye material, men ikke bare et etikett. Redigert 9.Desember.2019 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Joerg Becker skrev 27 minutter siden: Vanligvis får man da riktig mye material, men ikke bare et etikett. Oh yea, de batteriene var "steintunge"! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Lars H. skrev 12 minutter siden: Oh yea, de batteriene var "steintunge"! Nix, blytunge. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Selvfølgelig, 10 - 15% mer bly enn i tilsvarende "vanlige" fritidsbatterier. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Joerg Becker Svart 9.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2019 Haba skrev 47 minutter siden: Litt usikker på hva Joerg mener, kanskje jeg likevel skal kople om. Starbatt. er på 100Ah sølv kalsium. Ganske enkelt. Du har et manual til trusteren, og i den finner du beskrevet hva produsenten ønsker både som minste batterikapasitet (Ah) og strøm (A). Dette er noe du bare legger til ca. 20 - 30%, så vet du allerede hva maskinen burde får tilgjengelig for å virke pålitelig. Når nå f.eks. startbatteriet ditt er innafor dette da er det også i orden å bruke trusteren tilkoblet startbatteriet. Er batteriet for smått da må du enten øke til ønsket batteristørrelse, eller finne en annen vei. Trusteren bør ikke tilkobles et start- eller annen batteri som er for liten, dette er verken trygg, eller bra for e-motoren, eller for batteriet. Ang. å koble truster eller vinsj til forbruk er dette avhengig bruken. Det er nok greit når du forlater basen, etter topplading. Men batteriene på forbruksbanken kan være tømt etter en lengre kveld eller helg. Også i dette tilfellet er det nok viktig for både batteri og truster når en har styring på dette. Er spenningen f.eks. nede på f.eks. 12,2V m. 10A belastning da finnes det evt. ikke nok energi igjen for å få noe ok arbeidsspenning til trustermotoren. Ingenting er umulig, men alt bør gjøres med litt planlegging. Er jo ikke så komplisert det når man først vet både tall og hva en må regne med. Sjekk manualen først, da vet du masse mer. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ozo Svart 10.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2019 Det er gunstig å bruke et startbatteri til thruster/vinsj, fordi disse, i motsetning til et typisk forbruksbatteri, er konstruert for å levere så mye strøm som mulig. Dessuten krever en oppstart mye strøm (A), men relativt lite energi (Ah). Men så er det slik med alle batterier, at flere A (= større kjemisk aktivt areal) også gir større volum (= flere Ah). Dermed vil man på et tilstrekkelig kraftig (nok A) startbatteri, normalt ha et stort overskudd av energi (Ah). Dette kan med fordel utnyttes på nevnte måte. I tillegg unngår man, som Jörg nevner, at et forbruksbatteri som er nedtappet etter en helg i utehavn, må belastes ytterligere. Det var den prinsippielle siden, men som Jörg også konkluderer med, så må man først finne ut hvor mange A og Ah man trenger (og når), og deretter innrette installasjonen etter dette -både når det gjelder batteristørrelser og ladefunksjoner. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 10.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2019 Hei, Man må se på hele opplegget før man vet hva som er fornuftig. På Viksund 340 er det 2 thruster og vinsj. Om alt kjøres samtidig går det 1100 ampere. Viksund har valgt å la disse henge på forbruksbanken. Både for å få strøm nok, og at om de skulle hengt på startbatteriet ville man fått alarm på EVC systemet pga av for lav spenning. Selv kjører jeg sammen begge batteribankene under normal drift. (På langtur lar jeg startbatteriet leve sitt eget liv). Dette gir best batteriøkonomi for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2019 Det er nok hovedsakelig EVCen som er grunn for at en ikke bør koble stort annet enn start på det batteriet. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 10.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2019 Stemmer nok det. På eldre båter var det jo helt vanlig at thrustere og vinsj var koblet til startbatteribanken og forbruk til forbruk. Egentlig en mer ryddig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2019 Ja, enig i det. Hulda har et 170 Ah startbatteri som server ankerwinch og Sleipner. Til nød greier dette batteriet å starte motoren om den er så kald at glødingen slår inn, ellers ikke. Altså ikke startbatteri. Hovedbanken er 450 Ah startbatterier som er til start og forbruk. Nå følger jeg så godt med, at jeg aldri kommer i nærheten av 50 % utlading. Stenkontroll, eksempel logg: 15.07.2019 Om bord kl. 08:40. N bris, skyet, 11 grader. Inne 19,1 grader og RF= 55 %. Sjøsetting. BM i Son, fylte 400 liter diesel til kr. 11,10/liter. Til sammen kr. 4471,58. Feil på automaten, ikke mulig å skrive ut kvittering. TT= 1142,1. 10:10 fra Son. Satte genoa i bukten. 3- til 4 knop. Tett septik. 13:00 går W av separasjonssonen. Passerte Gullholmen 5- til 6 knop for genoa. Bastøfergene krysser foran. Lettskyet, sol. Innhentende lastebåt. 14:00 Mefjordbåen kloss BB baug. 5- til 6 knop. Skal snart dreie mot Tisler. 16:00 N Misingen tvers. Vinden løyet ned og dreide E. 2- til 3 knop. 16:55 S Misingen tvers. Vinden døde, start motor. 90 % på batteriet og dynamoen lader 35 A v/13,7 V inn på batteriet. Den lader jo mer, for Hulda trekker minst 10 A under seil. 18:00 S Søster tvers. Går 150 grader GPS. Lett vind fra SE, ikke seilbar. Motor gir ca. 5,5 knop v/1900 rpm. TT= 1043,3. Oljetemp 82 grader. Motor stortrives. Dieselpoleringen fungerer perfekt. 20:10 passerte grensen. Går norskerenna. 21:10 fortøyd. TT= 1146,7. Garmin: 47,4 nm. Snitt 4,2 knop, max 7,7. Bev.tid 9 timer og 48 minutter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.