Jump to content

Ok å varme motor, i koblet på tomgang i båsen?


bjoris

Recommended Posts

Vinteren er her, jeg har alltid hatt som regel å kjøre mine motorer minimum hver 3. uke når de ligger i opplag. 

 

Seilbåten kjørte jeg på 1500 o/min koblet til den var driftsvarm. Tok aldri skade av dette, men mer usikker nå med DP og 200 hk. Det går fint å koble i, men føler det blir voldsomt å gi på noe. Noe som tar skade i ein slik installasjon å ligge ikoblet på tomgang i båsen? Ikke lett å få dette beiste varmt ifht den søte lille yanmaren i seilbåten...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Motoren er ikke vinterkonservet og normalt tar jeg en tur utpå, men nå har det ikke vært tid og i dg er det ikke vær til det så normalt gjør jeg ikke dette på NBen, men seilbåten pakket jeg inn så der gjorde jeg dette jevnlig. Men poenget med å koble i er å få den varm ja! Men du får ikke 41 motoren ikke helt varm på tomgang

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

En motor skal ikke stå stille over tid. Da må den konserveres på korrekt måte i henhold til manual.

Jeg har rutine på og tørne alt en gang i mnd, med mindre det har blitt brukt. En gang i mnd starter jeg opp hovedmotor, dette er en Detroit V8 diesel på 300isj hester. Da kobler jeg den også inn, men jeg kan selvfølgelig ikke gi på så mye. Men i hovedsak er det for å få litt bevegelse i aksling og vridbar propell, slik at grease og olje får smurt det som skal smøres.

Motoren vil ikke oppnå optimal eksostemperatur. Men kjølevann og olje vil etterhvert bli varmt. Hele poenget med å tørne en gang i mnd er for at oljen skal få sirkulert, fjernet drit og fuktiget, få ny oljefilm på deler i motoren samt at alt bevegelig får beveget seg.

Detroiten skal ikke gå mye på tomgang , så jeg hiver den fort opp i 800-900rpm og lar den gå slik til jeg ser at kjølevannet er over 60 grader.

Nå er jeg heldig med at det ikke er noe røyk, derfor lite partikler og soting på detroiten.

Så det er viktig å tenke på at man ikke soter igjen en turbo eller eksosventiler hvis motoren din soter...

Men det er en grunn til at motorer skal konserveres ved opplag, slikt har ikke godt av å stå i ro for lenge. (Ei heller for mye på tomgang, så finn en balanse). Tipper det står noe om dette i manualen til motoren.

 

Link to post
Sjøholken skrev 34 minutter siden:

En motor skal ikke stå stille over tid. Da må den konserveres på korrekt måte i henhold til manual.

Jeg har rutine på og tørne alt en gang i mnd, med mindre det har blitt brukt. En gang i mnd starter jeg opp hovedmotor, dette er en Detroit V8 diesel på 300isj hester. Da kobler jeg den også inn, men jeg kan selvfølgelig ikke gi på så mye. Men i hovedsak er det for å få litt bevegelse i aksling og vridbar propell, slik at grease og olje får smurt det som skal smøres.

Motoren vil ikke oppnå optimal eksostemperatur. Men kjølevann og olje vil etterhvert bli varmt. Hele poenget med å tørne en gang i mnd er for at oljen skal få sirkulert, fjernet drit og fuktiget, få ny oljefilm på deler i motoren samt at alt bevegelig får beveget seg.

Detroiten skal ikke gå mye på tomgang , så jeg hiver den fort opp i 800-900rpm og lar den gå slik til jeg ser at kjølevannet er over 60 grader.

Nå er jeg heldig med at det ikke er noe røyk, derfor lite partikler og soting på detroiten.

Så det er viktig å tenke på at man ikke soter igjen en turbo eller eksosventiler hvis motoren din soter...

Men det er en grunn til at motorer skal konserveres ved opplag, slikt har ikke godt av å stå i ro for lenge. (Ei heller for mye på tomgang, så finn en balanse). Tipper det står noe om dette i manualen til motoren.

 

 

Konserver motoren med ny olje og gjennomspyl sjøvannssystemet med ferskvann og frostvæske så slipper du de helt meningsløse kaldstartene som sliter en masse på motoren gjennom vinteren om du ikke har planer om å bruke båten.

 

På skipsverftene er det ganske vanlig at maskiner kan stå i flere år fra det er leverte fra fabrikken før de startes og det tar de ingen skader av med rett konservering.

Link to post

Jeg gir opp den diskusjonen der.  Bare tenk under krigen. Biler ble kjørt inn i garasjer og møkkakjeller for ikke å bli konfiskert. Plukket ut etter fem år. Renset bensintank og forgasser. Nye slanger og diverse, ny olje, og dett var dett. Svigers hadde en Cortina i 15 år. To vinterdekk harde som knekkebrød, fremdeles med støpekanter i banene etter forma. Cortinaen ble parkert i garasjen i desember og plukket frem i april. En gang byttet han til vinterhjulene, skrudde på mutrene med konene ut. Motorproblem? Aldri. 

Link to post

Story:

Pizzabilen vår har glødeplugger og EGR-ventil. Vi kjøpte den på 60 000 km. Bilen hadde gått i hjemmehjelpen i Sarpsborg. Rent bortsett fra urinstanken i lasterommet, var bilen nærmest strøken. Jeg bemerket til selger skriftlig at motoren fusket. Etter noen mil gikk motoren i Safe Mode. Måtte bytte EGR-ventil. Helt gjenkokset. Rett etter røk glødepluggene. Det er resultat av diesel og prompekjøring. Nå har bilen blitt kjørt som et piska skinn i 60 000 kilometer til. Motoren er en drittmotor, helt klart. Dog er alle 75 hk til stede. Starter som et skudd. Stort sett går den tur/retur Son/Valdres og Son/Strömstad. De feilene vi har hatt setter, i følge en Ford i Moss, grå hår i hue på dem. Masse klager. Blir motorene, når de først startes kjørt over 'lange strekk' og minst 2 000 rpm, aldri noe problem. I følge Ford.

 

Kosebilen, BMW 330 kjøpt brukt i 2013. Den har aldri fått på vinterhjulene. Om høsten ruller den med ny motorolje og nytt oljefilter inn i garasjen. Får presenning over seg og går i hi. Batteriet blir ladet minst en gang i måneden. Vanlig bly/syre-batteri. Satt inn da vi kjøpte bilen. Til våren vrir jeg om nøkkelen og rygger ut. Tar av presenningen først. Ikke ett eneste hikk i den motoren så langt.

 

Hulda har to motorer. Båten har vært på land om vinteren to ganger siden år 2000, motorer konservert. Ellers aldri konservert. Starter og går som klokker begge to. Og dette er motorere fra siste halvdel av 80-tallet. En italiener og en amerikaner.

 

Dette med 'motorer som står seg i hjæl, og må startes med jevne mellomrom' setter jeg i samme kategori som 'kondens på tanken'. Det handler om tro og tvil. Og håndteres best av disse spesialistene med snippen bak/frem. De tror også på noe de aldri har sett :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Det er fornuftig å kjøre motor 1 gang i uken. Har båten på sjøen hele året. Fra midten av november til februar har vi mye vær på vestlandet. Da blir båt ofte kjørt på tomgang i bås og i gir, dersom været ikke tillater en rundtur. Ting blir testet og kjørt: vinsjer, truster, brytere, viskere, radar osv. Har hatt båten siden ny, dvs 11 år og 1700 driftstimer. Yanmaren med turbo, lever godt enda... 

Link to post

Ser at det ikke er optimalt med varmkjøring på denne måten. Men bedre enn å la den stå for lenge tenkte jeg, men kanskje ikke altså! Utfordringer er nå at jeg rekker ikke ut før mørket kommer og helgene da vil fruen til fjells. 

 

Motoren er en ting, men tenker også at drevet bør beveges jevnlig. Vi får se om det ikke lar seg gjøre å få tatt en fisketur før jul...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Joda, men hvis man har tenkt å bruke båten, men av ulike årsaker ikke får gjort det, så er det vel fornuftig at den får røre på seg, forutsatt at den får gå med belastning. Har gjort det i alle år, med den gamle båten, men den sparket ikke fra mere enn at den gikk seg driftsvarm med propellen innkoblet og 1000omdr, i havna. Det blir for brutalt med den jeg har nå, så den må ut på fjorden en tur å strekke ut litt. Om ikke den får en skikkelig tur, ser jeg ikke vitsen med å starte den opp. 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

Pizzabilen vår har glødeplugger og EGR-ventil. Vi kjøpte den på 60 000 km. Bilen hadde gått i hjemmehjelpen

 

en moderne diesel med alskens leamikk og slik bruk er nok en fryktelig dårlig kombinasjon

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Om det er fornuftig å kjøre motorer jevnlig kan sikkert diskuteres lenge.

Personlig synes jeg det er hyggelig med noen varmkjøringer om vinteren slik at motorrom og kupe blir varmt og tørt.

Tror ikke noen båtmotorer går i dass om de går etpar timer på lavt turtall  3-5 ganger på de månedene vi snakker om.

200 hk på et 290 drev gir ca 950 kg trekkraft på full gass (3500 omdreininger) hvis du henger fast i kaia.

Hvis du er godt fortøyd bør 1500 - 1800 omdreininger i gir ikke være problem. Da blir motor og varmeapparat varmt.

Pass på at du ikke fyller båten bak deg via eksosen hans. På din motor tipper jeg vannet må presses ca 20-30 cm opp for å komme over "svanehalsen" i eksosen, men du har en klaff over utløpet som virker som enveisventil.

Ikke sikkert naboen har...

Mons

Link to post
mons skrev 4 minutter siden:

Om det er fornuftig å kjøre motorer jevnlig kan sikkert diskuteres lenge.

Personlig synes jeg det er hyggelig med noen varmkjøringer om vinteren slik at motorrom og kupe blir varmt og tørt.

Tror ikke noen båtmotorer går i dass om de går etpar timer på lavt turtall  3-5 ganger på de månedene vi snakker om.

200 hk på et 290 drev gir ca 950 kg trekkraft på full gass (3500 omdreininger) hvis du henger fast i kaia.

Hvis du er godt fortøyd bør 1500 - 1800 omdreininger i gir ikke være problem. Da blir motor og varmeapparat varmt.

Pass på at du ikke fyller båten bak deg via eksosen hans. På din motor tipper jeg vannet må presses ca 20-30 cm opp for å komme over "svanehalsen" i eksosen, men du har en klaff over utløpet som virker som enveisventil.

Ikke sikkert naboen har...

Er heller ikke lei meg for en båttur, med tilhørende kaffekopp:smiley:, og tenker på generelt grunnlag at alt som har bevegelige deler, bør brukes litt så langt det er mulig(drenerte og konserverte pumper får være i fred)

Hvordan beregner du trekkraften, @mons

Link to post

Heilt innafor å varme motor i båsen, gjerne også litt innkoblet.  Eg har ikkje gps eller anna tilkopla maskina,  så den veit ikkje at eg snytte den for ein tur utpå.  Særleg når båten er innfrosset så likar eg å kjøre litt varme i den ukentlig. 

Men driftsvarm blir den ikkje, så vist det blir ein lang kald vinter så kan det bli litt ekstra soting frå eksos ein halv minutt når den får fullt pådrag til våren. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei Gullfisk.

I en annen tråd er det beskrevet endel om at jeg var på vei til rettsak etter berging.

Motparten mente jeg var udugelig og hadde ubrukelig utstyr. I den sammenhengen foretok vi diverse målinger av trekkraft med vekt (dynamometer) koblet på sleperen. Både trossa på en puller og full maskin og 3 kW truster for å oppveie litt av svingkraften samt med hanefot og kort versa lang slepetrosse.

Husker ikke alle resultatene, men maks trekkraft med hanefot var ca 950 kg.

Tror at vi kunne holde ca 300 kg på SB puller og truster med lite sideveis avdrift, og adskillig mer hvis vi tillot å gå endel sideveis.

Tenkte ikke på det den gang, men nå lurer jeg på om det hadde virket bedre å styre styrbord med belastningen på SB puller. Da ville kanskje trosse og propell hatt mindre innbyrdes avstand i sleperetningen slik at trusteren hadde holdt bedre?

 

Mørejet 30 tåler full maskin på en puller, men den blir veldig skakk.. Tror det sto A3 propeller på den da, og at maks turtall med fast sleper kanskje ikke var over 2800 eller noe slikt. Den gangen hadde vi en 41 motor på 200 hk.

 

Lærte litt om hanefot når vi testet diverse etterpå. Hvis du har glideblokk på hanefoten får du mange rare utslag på styringen med drev. Jeg måtte slakke for å få den til å gli slik at jeg fikk sving på båten. Med tauløkke glidende løs i hanefot ryker tauet ganske snart.

Med hanefot og sleperen låst i senter av hanefot styrer du bra, men du må gi motsatt ror. Båten svinger ikke, men drevet trekker deg sideveis.

 

Hvis noen vil gjøre trekkprøve på båten sin er det bare å komme til Høllen..

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Lazyjack skrev for 12 timer siden:

En slik påstand bør vel underbygges! 

Jeg står for påstanden min. Med erfaring som skips maskinist, overhaling av diesel maskineri, og utdanning som maskin sjef, underbygger jeg påstanden min på personlig erfaring. Dette er ingen fasit, men min personlige erfaring. Det er kjekt å være med her på forum?

Link to post

Jeg ville ikke ha utsatt bryggeanlegget for dette. Unødige belastninger, og fare for at betonglodd kan flytte seg. Dessuten unødig slitasje på motor. Om du ikke skal bruke motoren, så la den være I fred. Den tåler det bedre enn du tror...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...